Volkswagen představuje plán pro klimaticky neutrální mobilitu

Komplexní plán opatření podpoří trvale udržitelnou výrobu a používání elektromobilů. Do roku 2025 bude na investice do dekarbonizace vynaloženo 14 miliard eur.

Předseda představenstva značky Volkswagen Ralf Brandstätter na konferenci Way to Zero
foto: Volkswagen

Volkswagen na první konferenci Way to Zero konkretizoval své plány dekarbonizace společnosti a svých produktů. Společnost Volkswagen bude mít nejpozději do roku 2050 klimaticky neutrální bilanci.

Novým dílčím cílem je snížit emise CO2 na jeden vůz v Evropě o 40 % do roku 2030 – a výrazně tak překonat koncernový cíl 30 % (oproti výchozí situaci z roku 2018). S průměrným vozem Volkswagen pak budou spojeny o 17 tun nižší emise CO2.

Kromě urychleného přechodu na elektromobilitu bude mít klimaticky neutrální bilanci také výroba, včetně dodavatelských řetězců, i samotný provoz elektromobilů. Celkový koncept završuje důsledná recyklace vyřazených vysokonapěťových akumulátorových baterií z elektromobilů.

„Naše velká elektrická ofenziva přitom byla jen začátkem. K dekarbonizaci přistupujeme komplexně: od výroby přes používání až po recyklaci. Jako první výrobce automobilů podporujeme nyní i sami výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů v průmyslovém měřítku,“ řekl předseda představenstva značky Volkswagen Ralf Brandstätter.

Volkswagen podporuje výstavbu větrných a solárních elektráren

Zásadním faktorem pro elektromobilitu s neutrální bilancí emisí CO2 je důsledné nabíjení elektrickou energií vyráběnou ze 100 % z obnovitelných zdrojů. Jen tím lze v porovnání se současným energetickým mixem EU snížit emise CO2 téměř o polovinu.

Volkswagen nabízí již dnes svým zákazníkům zelenou elektrickou energii pro domácí nabíjení (Volkswagen Naturstrom) i pro nabíjení na cestách (mj. v síti IONITY). Značka Volkswagen nyní činí další krok a jako první výrobce automobilů podporuje přímo výstavbu elektráren využívajících obnovitelné zdroje. Do roku 2025 tak v různých evropských regionech vzniknou nové větrné a solární elektrárny.

Smlouvy na první projekty již byly uzavřeny s energetickým koncernem RWE. Volkswagen v Německu podporuje výstavbu solární elektrárny s celkovou kapacitou 170 GWh ročně. Tato elektrárna bude stát od konce roku 2021 v meklenburské obci Tramm-Göthen a její realizace se zcela obejde bez státních subvencí. Jedná se o největší nezávislý projekt solární elektrárny v Německu. Elektrickou energii bude vyrábět téměř 420 000 solárních modulů.

Do roku 2025 budou všechny projekty dohromady vyrábět 7 TWh ekologické elektrické energie navíc. Současně s rostoucími počty vozů ID. na silnicích poroste i množství ekologicky vyráběné elektrické energie, dodávané do elektrické sítě. Volkswagen tím vylepší klimatickou bilanci rodiny modelů ID. a pro svou flotilu elektromobilů vytvoří předpoklady k dosažení neutrální bilance emisí CO2 ve fázi používání.

Zelená výroba a dodavatelské řetězce

Kromě zelené fáze používání urychluje Volkswagen také dekarbonizaci výroby a dodavatelských řetězců. Již dnes odebírají všechny evropské závody značky pro výrobu vozidel 100 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Průkopníkem je zde mimo jiné závod pro výrobu elektromobilů v Cvikově, z jehož montážních linek sjíždějí modely z rodiny ID.

Od roku 2030 budou všechny výrobní závody na celém světě, s výjimkou Číny, spotřebovávat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. V dodavatelských řetězcích budou důsledně identifikovány a minimalizovány všechny zdroje emisí CO2.

Jako vzor slouží produkce akumulátorových článků pro modely ID.3 a ID.4, která již dnes probíhá výhradně s využitím ekologické elektrické energie, čímž došlo k zásadnímu zlepšení bilance emisí CO2.

Již v letošním roce začne Volkswagen u modelů ID. používat další trvale udržitelné díly, například schránku akumulátorové baterie a kola z ekologického hliníku nebo pneumatiky vyráběné s minimálními emisemi. Prostřednictvím deseti významných dílů se v příštích letech u rodiny ID. zlepší bilance emisí CO2 o dvě tuny na vozidlo.

V projektech nových vozů zařadí Volkswagen emise CO2 mezi hlavní kritéria pro udělování zakázek dodavatelům. Společnost tak bude ve spolupráci se svými dodavateli postupně zlepšovat klimatickou bilanci a vytvoří trvale udržitelné dodavatelské řetězce.

Také při vlastní výrobě dílů se divize Volkswagen Group Components řídí jasnou dekarbonizační strategií. V rámci akce Power Day oznámené závody na výrobu akumulátorových článků tak budou kompletně zásobovány elektrickou energií z obnovitelných zdrojů.

Další úspory emisí CO2 přinese důsledná recyklace akumulátorů, při níž bude možné využívat více než 90 % surovin. Cílem je vytvořit pro akumulátory a potřebné suroviny uzavřený koloběh, který bude mít koncern Volkswagen pod svou kontrolou. Divize Volkswagen Group Components již spustila první recyklační provoz v Salzgitteru.

Urychlení elektrické ofenzivy

Way to Zero zaměřuje pozornost na urychlení elektrické ofenzivy prostřednictvím nové strategie značky Volkswagen s označením ACCELERATE. Cílem je kompletní elektrifikace flotily nových vozů. Do roku 2030 se budou elektromobily podílet na celkovém počtu prodaných vozů Volkswagen v Evropě nejméně 70 %, což představuje výrazně více než jeden milion vozidel.

Volkswagen by tak výrazně překonal cíle programu Green Deal EU. V Severní Americe a Číně mají mít elektromobily podíl nejméně 50 %. Volkswagen proto bude uvádět na trh alespoň jeden nový elektromobil ročně.

Volkswagen hodlá konferencí Way to Zero podpořit otevřený dialog mezi podniky, politickou reprezentací a společností. Na celodenní akci, která se kvůli koronavirové pandemii konala kompletně digitálně, vystoupilo kromě zástupců společnosti Volkswagen také více než 20 účastníků z politických stran, nevládních organizací, vědeckých institucí a jiných společností.

tisková zpráva

8 Comments on “Volkswagen představuje plán pro klimaticky neutrální mobilitu”

      1. https://www.cnbc.com/2021/03/03/fiat-chrysler-spent-eur-300-mil
        https://www.cnbc.com/2021/03/03/fiat-chrysler-spent-eur-300-million-on-green-credits-mostly-from-tesla.html
        Fiat Chrysler v loňském roce utratil za regulatorní úvěry v Evropě přibližně 300 milionů EUR (362 milionů USD) – nejvíce u Tesly.

        Automobilka, která je nyní součástí společnosti Stellantis, plánuje v roce 2021 snížit tyto výdaje, ale jen mírně, uvedli vedoucí pracovníci ve středu ve zprávě o výdělcích.

        https://insideevs.com/news/505456/stellantis-discard-tesla-co2-credits/
        Podle Automotive News FCA utratila zhruba 2,4 miliardy USD na nákup ekologických kreditů Tesly od roku 2019 do roku 2021,

  1. „Naše velká ofenziva přitom byla jen začátkem. K
    „Naše velká ofenziva přitom byla jen začátkem. K problému přistupujeme komplexně, od využívání po recyklaci. Jako první mezi prvními podporujeme nyní řešení problému, a to v průmyslovém měřítku.“

    Kvízová otázka. Řekl to
    a) předseda Ralf Brandstätter
    b) kancléř Adolf Hitler

      1. A čím drahý anonyme2044 měříš kvalitu diskuzí? Dneska
        A čím drahý anonyme2044 měříš kvalitu diskuzí? Dneska diskuze zaplaveluješ off-topic příspěvky o jakési kvalitě, kterou tím sám znehodnocuješ, neznav hlavy 22.

        Můj příspěvěk, ač tak neinformovanému čtenáři nemusí připadat, je na rozdíl od tvého k věci.
        Tedy pokud uznáte legitimitu úvahy, zda je vhodné, aby představitel německého velkokapitálu používal stejné rétorické obraty o ofenzívách, nejpřednějším postavení a využívání v průmyslovém měřítku, které používali při vyhalazování a recyklaci Židů na mýdlo.

        Podobné slovní obraty citované v článku jsou podle mého názoru naprosto nepřístojné.

Napsat komentář