Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co se stane se starými bateriemi elektrických aut? Budoucnost je velmi nejistá

ČTK
Diskuze (122)

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí?

"Za deset až 15 let, kdy jich velký počet bude na konci svého života, bude velmi důležité, abychom měli recyklační odvětví," upozorňuje Paul Anderson z Birminghamské univerzity.

"Tempo, kterým rosteme v tomto odvětví, je naprosto děsivé," řekl Anderson BBC. "Je to něco, co se nikdy předtím takovým tempem u zcela nového produktu nestalo," dodal.

Většina komponentů elektrických aut je stejná jako u konvenčních aut, velkým rozdílem jsou ale baterie. Zatímco tradiční olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech. Baterie pro elektrické vozy jsou větší a těžší než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat. Obsahují nebezpečné materiály a při jejich nesprávné demontáži mohou i explodovat.

"V současnosti je celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent. V některých částech světa je to výrazně méně," upozornil Anderson.

Nedávné návrhy EU přišly s tím, aby dodavatelé elektrických vozů byli zodpovědní za to, že jejich produkty nebudou na konci životnosti jednoduše vyhozené na skládku. Někteří výrobci se již snaží s tím něco udělat. Například automobilka Nissan znovu využívá staré baterie svých vozů Leaf v automaticky řízených vozidlech, tzv. AGV, které dodávají součástky zaměstnancům v jeho továrnách. To samé dělá i Volkswagen, který ale také nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.

"V důsledku procesu recyklace znovu získáváme různé materiály. V prvním roce se zaměřujeme na kovy používané pro katodu jako kobalt, nikl, lithium a mangan," řekl vedoucí plánování recyklace ve Volkswagen Group Components Thomas Tiedje. "Rozebrané části bateriových systémů jako hliník a měď se předávají do zavedených recyklačních toků," dodal.

Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně. Činí tak prostřednictvím konsorcia s francouzskou společností pro nakládání s odpady Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. "Je to velmi otevřený projekt - není to pouze o recyklací baterií Renaultu, ale všech baterií a také odpadu z výroby v továrnách na baterie," řekl viceprezident Renaultu pro strategické environmentální plánování Jean-Philippe Hermine.

Tomuto problému věnuje pozornost také několik vědeckých institucí, jako Faraday Institution. Cílem jejího projektu ReLiB je optimalizovat recyklaci baterií pro elektrické vozy a co nejvíce ji zefektivnit. V současnosti se například velká část baterie během procesu recyklace zredukuje na tzv. černou hmotu, kterou tvoří směs lithia, manganu, kobaltu a niklu. Pro získání těchto materiálů v použitelné formě je nutné další energeticky náročné zpracování této hmoty. Ruční demontáž článků sice umožňuje efektivnější využití většího množství těchto materiálů, přináší však zase jiné problémy. Na některých trzích, jako je Čína, se neřeší otázky zdraví a bezpečnosti a ochrany životního prostředí a zdejší pracovní podmínky by nebyly v západním kontextu akceptovány, upozorňuje výzkumník Faraday Institution Gavin Harper.

Pro zlepšení recyklace baterií také existují silné ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat. "Na jedné straně máte problém s nakládáním s odpady, ale na druhé straně máte také skvělou příležitost, protože evidentně Británie nemá domácí zásoby mnoha surovin," dodal Harper. Z pohledu výrobce je proto recyklace starých baterií nejbezpečnějším způsobem, jak si zajistit dodávku nových.

"Musíme zajistit, jako výrobci a jako Evropané, zdroje těchto surovin, které jsou strategické pro mobilitu a průmysl," řekl Hermine. "Nemáme přístup k těmto surovinám mimo pole recyklace - baterie na konci života představují v Evropě městskou těžbu," dodal.

ČTK
Diskuze (122)

Doporučujeme

9. 5. 2021 16:12
Re: Je vyborne
Jerry proč ze sebe děláš figurku? Musíš? Je to tvá práce? Na internetu je mnoho profesionálních trollů. Kupodivu používají stejnou taktiku jak ty. Kritika a pak když jsou přistiženi u neznalosti převod tématu jiným směrem a zase kritika. Žádný zájem o debatu a probrání řešeného tématu.
-----
Neznáš ani jednoduchou problematiku biopaliva a dokonce jsi jí ani z odkazovaného článku nepochopil.
Jak cheš s nadheldem a přehledem posuzovat daleko složitejší problematiky ekonomiky, ekologie a politiky?

Není žádná "většina normálních lidí" kterým se EU protivý. Jsou prostě jen lidé s ruzným pohledem na jejich život. A svůj pohled si v EU mohou svobodně prosazovat (jaký rozdíl o proti mnohým ostatním státům)
Ano a to je základ EU a její největší síla a zároveň křehkost. Je to jeden z nejsvobodnějších prostorů k žití, k projevování svých názorů, snů a jejich uskutečňování na celé planetě.
Avatar - Jerry.Gunman
9. 5. 2021 14:21
Re: Je vyborne
Vždyť je to tak snadné...
Ty miluješ EU přesně z těch důvodů, z jakých se většině normálních lidí naprosto protiví. Protože se svými regulacemi, příkazy, zákazy, direktivami a spol snaží zavést totálně sešněrovaný systém, kde je všechn řízeno z nejvyššího centra a "obyčejní" občané spadají na úroveň bezprávného plebsu. Svět, kde malá kupinka euroúředníků bude nakonec rozhodovat i o tom sebenepatrnějším detailu lidských životů a kde občané budou mít právo "maul halten und weiter dienen"

Prostě já stojím na straně svobody, ty na straně tech, kteří ji touží omezit a zničit.

Co je na tom složitého k pochopení?
8. 5. 2021 12:22
Re: Je vyborne
Proč zas utíkáš k jinému tématu, když si ještě nepochopil to o čem jsme psali dříve?.)
Avatar - Jerry.Gunman
8. 5. 2021 10:35
Re: Je vyborne
Budu-li mluvit výjimečně vážně, tak na Zemi neexistuje nic, co by se za jistých okolnosto nedalo označit za škodlivé a "rakovinotvorné"

Ano, lidé (s výjimkou COVIDu) v posledních (40-50???) letech umírají na rakovinu mnohem častěji, nežli kdykoli dříve.
To je bohužel nezbytný průvodní jev "vyšší" úrovně civilizace. Jak máme stále lepší a lepší (a tím pádem dražší a dražší) medicínu, dokážeme stále více nemocí vyléčit, zpomalit a nebo alespoň zmírnit. Takže se více umírá na rakovinu, která sice provází lisdstvo furt, ale naše medicína si s ní zase až tak dobře poradit neumí
Navíc, "vyspělé civilizace" bohužel oslabují svůj genofond :( Ještě za generace mého dědy (přelom XIXX. a XX. století) bylo zcela běžné, že se v rodině narodilo 6-7 dětí, z nichž se dospělosti dožili 3. Prostě drsný přírodní výběr. Dneska (díky bohu) je dětská úmrtnost zanedbatelná - a proto naše "přirozená" odolnost klesá, vznikají nemoci nové (alergie) a potřebujeem medicínskou podporu i tam, kde to dříve nutno nebylo.

Takže můžeš hledat jak chceš, VŽDYCKY se najde něco, co bude "nebezpečné" a zdraví škodlivé.

A než zase začneš vřískat, že je to vyvolávání strachu a nenávisti a "hake news & fate speech" a podobné srance, tak si to prosím přečti 10x a pokus se o tom uvažovat racionálně.


BTW, zdravím hovňouse fukmana, lejno na botu přilepené -a přeji mu příjemné smrdění ;-) ;-)
8. 5. 2021 07:44
Re: Je vyborne
Stáří článku nemá na fakta vliv. A je to jeden z tisíců článků co lze dohledat.

Tvůj odkaz. Nečekal bych zrovna od tebe odkaz který popisuje skodlivost a rakovinotvonost emisí spalovacích motoru. Ano, článek má pravdu, emise spalovacích motoru obsahují tyto látky ať už jde o naftu či biopaliva.

Článek ale má jiné chyby a taky je štěstí, že díky Euro normám lze tyto nectnosti biopaliv eliminovat.