InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Všeználek

    Čtvrtek 2.5 10:00 - Knihovna, Písek

    Veselé pásmo říkanek, básniček, písniček a tvořivého hraní.

  • Hrátky v knihovně

    Čtvrtek 2.5 9:30 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Suché Vrbné

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Za smrt stopařky u Strakonic padl trest. Vyšetřování dovedlo policii do Bulharska

Cesta do Strakonic se stala v prosinci 2017 stopařce osudná. Srazil ji tu kamion. foto -pe- , Autor: Petr Eliáš - Jižní Čechy TEĎ

Cesta do Strakonic se stala v prosinci 2017 stopařce osudná. Srazil ji tu kamion. foto -pe-     Autor: Petr Eliáš - Jižní Čechy TEĎ

STRAKONICKO – Ten prosincový večer krutě zasáhl do osudu dvou lidí, kteří se předtím vůbec neznali. K večeru 27. prosince 2017 už na Strakonicko padla tma. Od Horažďovic na Strakonice jel v tu dobu bulharský řidič kamionu Stefan M. (ročník 1967). Pracoval pro firmu, která v Evropě vykupuje auta a vozí je do Bulharska. Když projížděl v úseku Střelské Hoštice – Katovice kolem Horního Poříčí, došlo ke srážce. Po na místě vyhasl život stopařky. Sám šofér tvrdí, že nejspíš srazil divokou zvěř a o střetu s člověkem neví. Z místa nehody ujel.

Zprávu o smrti stopařky tehdy přebraly noviny i televize. Policie tenkrát uvedla, že hlášení o nálezu sražené ženy dostala po 22. hodině. Z následného vyšetřování vyplynulo, že mrtvá ležela vedle silnice několik hodin. „Žena (42 let) šla po silnici I/22 ve směru na Strakonice. S největší pravděpodobností ženu srazilo neznámé vozidlo, jehož řidič z místa nehody ujel. Přivolaný lékař na místě konstatoval smrt," stálo v policejním hlášení s výzvou svědkům, aby hlásili cokoliv podezřelého. Dlouhou dobu na veřejnost neprosákly žádné informace o možném pachateli, a tak se mohlo zdát, že případ skončí u ledu. Nakonec se však ukázalo, že policie možného pachatele vypátrala. Stopy vedly do Bulharska.

Kdo řídil

Řidič Stefan M. čelí obžalobě z přečinu usmrcení z nedbalosti a přečinu neposkytnutí pomoci. Když totiž došlo k nárazu, sice přibrzdil, ale pokračoval v jízdě. Zastavil údajně až po dvou nebo třech kilometrech, přesvědčil se o tom, že škoda na kamionu není velká a pokračoval v cestě. Rozbité světlo a plasty pak po dohodě s šéfem firmy opravil sám v Bulharsku náhradními díly z druhé ruky. Při svém výslechu tvrdil, že o sražené ženě nic neví a že mu do cesty vběhla divoká zvěř.

První nepravomocný rozsudek v kauze padl až po více než třech letech. Podle soudu oddálila konání hlavního líčení především zdlouhavá komunikace s bulharskou stranou a také fakt, že tamní orgány činné v trestním řízení nechaly vyřešení věci na České republice. Komplikací byla i situace kolem pandemie koronaviru a cestování v posledním roce. Stefan M. byl ve Strakonicích nepravomocně odsouzen v nepřítomnosti. S hlavním líčením bez své účasti souhlasil a povolil i čtení svých nebo svědeckých úředních záznamů. Souhlasila s tím také státní zástupkyně Monika Čížková. Hlavní líčení u Okresního soudu ve Strakonicích tak díky tomu trvalo ve čtvrtek 22. dubna jen necelé tři hodiny, během kterých se stihly přečíst výpovědi svědků a závěry znalců a další důkazy. Zazněly i závěrečné řeči žalobkyně a obhájce.

Nepřizpůsobil rychlost

Podle náměstkyně okresní státní zástupkyně Moniky Čížkové mohl řidič při jízdě použít dálková světla, což neudělal. Když se rozhodl svítit jen potkávacími světly, měl k tomu prý za tmy přizpůsobit rychlost a styl jízdy. Podle obžaloby jel šofér rychlostí zhruba 65 až 70 kilometrů v hodině. U soudu zaznělo, že pro svého zaměstnavatele vezl z Velké Británie do Bulharska kamion Mercedes-Benz AXOR s pravostranným řízením a za ním měl na návěsu ještě osobní auto. Do Británie se předtím dopravil letadlem. Podle obžaloby došlo ke srážce kolem času 17.15, což už 27. prosince znamenalo špatnou viditelnost. Výpovědi řidiče Stefana M. a další svědků či znalců četl předseda Okresního soudu ve Strakonicích Roman Šustr.

Obžalovaný řidič na policii uvedl, večer padala mlha, takže dálková světla nemohl použít, protože by ničemu nepomohla. Údajně registroval náraz, po kterém šlápl na brzdu. Zastavil ale až po pár kilometrech, aby okoukl předek auta. „Kdybych měl tušení, že jsem srazil člověka, určitě bych zastavil. Myslel jsem si, že mi vběhlo do cesta zvíře," hájil se pracovník bulharské firmy. Podle obžaloby srazil ženu zezadu, náraz ji odhodil vedle silnice. Zemřela okamžitě následkem četných vnitřních poranění.

Tmavé oblečení a alkohol

Podle znalců byla v době smrti sražená žena ve stavu těžké opilosti. Při pitvě se zjistila hodnota 2,2 gramu alkoholu na kilogram. Podle posudku znalce i pokusu, který policie na místě nehody provedla, nejspíš nešla žena po krajnici, ale mohla jít 70 centimetrů až metr ke středu vozky. Navíc měla tmavou bundu, nasazenou kapuci, šla po špatné straně a neměla na sobě žádný reflexní prvek. Soudce citoval znalce z oboru dopravy, který řekl, že za takové viditelnosti a použití potkávacích světel mohl řidič ženu vidět tak zhruba na 20 metrů a střetu by zřejmě nezabránil. Kdyby ale použil dálková světla, mohl prý chodkyni vidět na 60 metrů a úhybný manévr by stačil udělat. Kriminalisté podle soudu předložili i silné důkazy o tom, že kamion Stefana M. skutečně do ženy narazil. První stopou byly kamerové záznamy. Soudce Roman Šustr uvedl, že při průjezdu Horažďovicemi kamionu svítila obě světla, kamery ve Strakonicích už ale zachytily jen jeden funkční světlomet. Nesvítil ten pravý, a právě pravou stranou auta podle obžaloby kamion do ženy narazil.

Že ale došlo k poškození auta, to potvrdil ve své výpovědi i obžalovaný šofér. Hájil se ale tím, že k němu nešlo po srážce s člověkem. Jenže na místě nehody, kde předčasně vyhasl život místní stopařky, se našly úlomky plastů druhově shodné z dílny na kamionu. Navíc se na bundě našla i stopa v barvě, která odpovídala laku přední části kamionu.

Řidič se brání

„Byla tma a zima a vůbec by mě nenapadlo, že v takovém místě by šel někdo pěšky. Náraz mě vyděsil. Po tom, co jsem do něčeho vrazil, jsem neměl kde bezpečně zastavit, jen jsem instinktivně zabrzdil, ale pokračoval v cestě dál. Myslel jsem, že jsem srazil zvíře. Poškození auta nebylo tak velké, měl jsem poškozený pravý přední světlomet a plasty," popisoval ve výpovědi na policii Stefan M., který se prý jako šofér živí od roku 1985. Z rejstříku trestů se zjistilo, že byl soudně trestán jednou, a to už v roce 2007 za řízení pod vlivem návykové látky. Pak měl ve výpisu dva menší přestupky. O vyšetřování nehody se prý dověděl v lednu 2018, kdy policie kontaktovala zaměstnavatele po tom, co byl identifikován kamion.

Co řekli svědci

U soudu byla čtena také výpověď manžela zesnulé. Uvedl, že manželka si při odchodu nechala doma vybitý telefon. Když se vracel z návštěvy v jiném koutu republiky domu do Poříčí, volal kolem deváté večer manželce, ale ta neměla dostupný telefon. Příbuzní mu řekli, že jeho žena vyrazila stopovat na cestu do Strakonic, proto při návratu z návštěvy trasu svým autem projížděl. Chtěl zkusit, jestli ji někde nezahlédne. Bohužel ji našel mrtvou. Zavolal policii a byl svědkem pokusů o oživování. Ve čtené výpovědi také zaznělo, že manželka alkoholu příliš neholdovala, ale když se jednou za čas napila, uměla se odvázat. A podle manžela to byl možná i tento případ.

Majitel bulharské firmy, které kamion patřil, potvrdil, že mu řidič po nehodě dal vědět, že poškození není velké. „Řekl jsem, mu, aby pak doma sehnal díly a že se auto opraví. On mi tvrdil, že srazil zvíře. Vzniklou škodu jsme nikam nahlásili, ani pojišťovně a ani na policii," uvedl podnikatel.

Přečtena byla i výpověď svědka, který jel ten podvečer z Horního Poříčí. Zmínil, že si u cesty všiml ženy v tmavé bundě s kapucí. Možná to byl poslední člověk, který se stopařkou mluvil. „Mohlo jí být kolem 40 let. Motala se po silnici a byl z ní cítit alkohol. Když jsem zastavil, ptala se mě, jestli bych jí nedovezl do Strakonic. Já jsem tam ale nejel. Řekl jsem jí, že by se měla jít raději vyspat," uvedl muž. Zmínil, že sice byla tma, ale nikoliv mlha. Další svědek si také všiml ženy v tmavém oblečení u silnice, která šla při pravé straně vozovky.

Soudce Roman Šustr citoval i zprávu Českého hydrometeorologického ústavu, který popsal, že 27. prosince 2017 bylo převážně oblačno až zataženo s průměrnou teplotou kolem půl stupně pod nulou. Kolem 17.20 bylo podle ČHMÚ ve Strakonicích zataženo a bez srážek s teplotou kolem mínus jednoho až mínus dvou stupňů, a kromě tmy nebyly zaznamenány jevy snižující viditelnost.

Obžaloba versus obhajoba

Žalobkyně Monika Čížková uvedla, že skutkový stav byl zjištěn bez pochybností a trestné činy byly prokázány. „Pro posouzení je stěžejní, zda mohl řidič použít dálková světla. Svědci nepotvrdili, že by na cestě byla mlha a nepotvrdil ji ani Český hydrometeorologický ústav," vyvracela státní zástupkyně argument, proč řidič dálková světla podle svého tvrzení nemohl použít. Odkazovala i na závěry znalce, který řekl, že při rozsvícení dálkových světel mohl řidič ženu vidět na 60 metrů a stačil by srážce zabránit. „Dotyčná nešla po levé straně, byla ve stavu těžké opilosti a neměla reflexní prvky. I přesto to nemá vliv na vině obžalovaného," uvedla Čížková. Popsala také, že kamion dovážený z Velké Británie měl řízení na pravé straně, a tak měl řidič ještě lepší výhled, než na který jsou zvyklí řidiči u nás. Neposkytnutí pomoci pak kvalifikovala jako trestný čin ve stádiu pokusu. Navrhla podmíněný trest a zákaz řízení.

Obhájce řidiče Jiří Švehla dodal, že nehoda je obrovskou lidskou tragédií, kterou nespraví žádný rozsudek. „Nelze však prokázat vinu obžalovaného. Žena byla ve stavu těžké opilosti, v tmavém oblečení a nelze vyloučit, že do cesty kamionu sama vstoupila. A obžaloba z přečinu neposkytnutí první pomoci je tvrzení proti tvrzení, protože řidič uvádí, že by samozřejmě zastavil, pokud by věděl, že srazil člověka," řekl Švehla. Navrhoval zproštění obžaloby a v případě opačného verdiktu požadoval podmíněný trest bez zákazu řízení.

Soud rozhodl

Předseda Okresního soudu i trestního senátu Roman Šustr nakonec uznal Stefana M. vinným z přečinů usmrcení z nedbalosti a neposkytnutí pomoci ve stádiu pokusu a uložil mu tříleté vezení podmínečně odložené na zkušební dobu čtyř let. Navíc řidič vyfasoval ještě pětiletý zákaz řízení. Verdikt je zatím nepravomocný, protože státní zástupkyně i obhájce si ponechali lhůty na promyšlení dalších kroků. Na místě se k rozsudku nevyjádřili.

„Ani sebekvalitnější pomoc po srážce by nepomohla k záchraně poškozené. Z technického experimentu vyplynulo, že řidič mohl registrovat ženu na 20 metrů a neměl šanci střetu zabránit. Brzdná stopa byla nalezena až několik metrů za místem střetu. Žena byla na kapotě auta po nárazu vezena několik metrů. Poškozená byla ve stavu těžké opilosti, pravděpodobně měla na hlavě kapuci a vůbec nereagovala na přijíždějící vůz. Nic z toho ale nemůže zbavit viny obžalovaného. Pokud se rozhodl jet se zapnutými potkávacími světly, měl tomu přizpůsobit styl jízdy. Že byla na místě mlha, se neprokázalo, ale teploty byly kolem nulu a je možné, že by mohla vzniknout nějaká lokální mlha. Pokud je to pravda, řidič tomu měl uzpůsobit jízdu. Vina za srážku jde tak jednoznačně za obžalovaným," uvedl Šustr.

Vysvětlil i na první pohled zvláštní tvrzení o neposkytnutí první pomoci ve stádiu pokusu. „Zní to sice nelogicky, ale obžalovaný se pokusil neposkytnout pomoc. Žena byla mrtvá na místě a každá pomoc by byla zbytečná. Ale to řidiče nezbavuje viny a povinnosti. A obžalovaný musel být minimálně srozuměn s tím, že srazil člověka," dodal Roman Šustr. Podotkl ještě, že muž po nehodě učinil telefonát a je jisté, že se na místě pohyboval. Vzhledem k neodpovědnému chování poškozené soudce nepřistoupil k nepodmíněnému trestu.

Předseda senátu okomentoval i délku trestního řízení, kterou prý zavinilo také ujetí od nehody. Kdyby prý řidič na místě zůstal a nedojel za hranice, všechny by proběhlo daleko rychleji.

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace