hnv murr

Chytré řazení v Multivanu

Někdy je nutné zásadně změnit i dobré věci, aby mohly být ještě lepší. Právě touto cestou se vydala značka Volkswagen Užitkové vozy a zbavila nový Multivan řadicí páky. Výsledek? Více komfortu i prostoru!

 
První i druhá generace tohoto bestselleru v segmentu MPV (na základě T3 a T4) měla klasickou řadicí páku s dlouhým mechanismem pro ovládání převodovky. Ve třetí a čtvrté generaci Multivanu (na základě T5 a T6) se řadicí páka přestěhovala na přístrojovou desku. Tím vznikl prostor pro optimalizaci uličky do zadní části interiéru. Toto řešení však může být ještě lepší, jak brzy ukáže nová generace tohoto modelu.

Souhra elektroniky a softwaru umožňuje nové funkce, které značka u nové generace Multivanu využívá beze zbytku. Řadicí páka se tak proměnila v mnohem menší ovládací prvek, který ponechává ještě více místa pro přístup do zadní části interiéru. Po technické stránce za tím stojí technologie „shift-by-wire“, u níž jsou signály pro převodovku přenášeny elektronicky – stačí kliknout. Předpokladem k tomu je skutečnost, že budoucí Multivan bude sériově vybaven výhradně dvouspojkovou převodovkou (DSG). Prostor pro mechanismus manuálního řazení včetně řadicí páky již proto není potřeba a lze jej využít jinak.



Místo řadicí páky si Multivan nyní vystačí jen s malým ovládacím prvkem, který je v ergonomicky dokonalé poloze začleněn do nové přístrojové desky vpravo od volantu. Volič převodovky se tak nachází ve stejné úrovni jako 10“ displej informačního a zábavního systému. A i ten nabízí nové funkce, např. na něm může být poprvé zobrazováno reálné okolí vozidla v rozsahu 360°, pokud je vůz vybaven na přání dodávaným prostorovým kamerovým systémem „Area View“. Díky němu je parkování a manévrování mimořádně snadné. Z podlahy vozu byla odklizena také klasická páka parkovací brzdy, která se nyní také ovládá elektronicky tlačítkem, resp. automaticky. Tím se dále zvětšil prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu.

A jak bude příští Multivan vypadat? Tady je první skice...

 
Publikováno: 7. 5. 2021 | Počet přečtení: 391