.cz překonala metu 1,4M registrovaných domén

Včera se objevila na stránkách CZ.NIC zpráva, že doména .cz pokořila metu 1,4M registrovaných domén. Od 1,3M do 1,4M jí to trvalo poměrně dlouhou dobu 3 roky, 7 měsíce a 15 dní.

Meziroční nárůst byl v minulém roce 41.668, což je o 3,2% více než v roce 2019. Podle Ondřeje Filipa (ředitele CZ.NIC) má na tom podíl pandemie, která vedla k přesunutí podnikání do online. Dokonce meziročně prý stoupl počet e-shopů o téměř polovinu.

Dostat se z 1,3M na 1,4M trvalo .cz doméně celkem dlouhou dobu a to 1323 dní. Je to druhý nejdelší čas. Na následujícím grafu můžete vidět jak dlouho v počtu dnů trvaly jednotlivé milníky.

Do grafu jsem přidal i kolik v té době byla cena domény. Největší zlom nastal ke konci roku 2007 kdy cena spadla na 190 Kč a pak dále zlevňovala. Při 900K (v roce 2012) dokonce cena poklesla na 125 CZK a to zaznamenala .cz doména největší růst. Bylo by snadné říct, že zdražení na 145 Kč v roce 2018 růst zpomalilo, ale popravdě podle grafu vidíte, že zpomalení tam už bylo.

Nicméně bylo by nefér všechno svádět na cenu .cz domény. Když se podíváte na následující graf a zkusíte si vzpomenout, co se v kterém roce stalo – například jak poklesla cena webhostingu, rozšíření WordPress, spuštění různých hostovaných CMS a builderů atd. tak spíše v tom hledejme co ovlivnilo zájem o .cz doménu nejvíce.

Na druhou stranu myslím si, že kdyby v roce 2018 místo zdražení došlo k dalšímu zlevnění třeba na 99 CZK, tak by milník 1,4K mohl být překonán už v daném roce. Samozřejmě otázkou je kolik by to přineslo nových webů a kolik jen parkovaných domén bez obsahu. Podle mě by to za pokus stálo.

Budoucnost .cz domény

Doména .cz má stále dominantní postavení na českém trhu a dlouho to tak asi ještě bude. Nicméně nejsem si jistý, jestli milník 1,5M někdy dáme. Když tu byla pandemie trochu jsem doufal v renesanci affil webů, MFA, blogů a dalších projektů. Prostě lidé budou více času trávit doma a začnou hledat třeba další příjem jako v době ekonomické krize. Tedy přibude webmásterů, copywriterů, lidí kolem SEO, grafiků, kóderů, programátorů atd. To se ale nestalo. Alespoň ne ve větší míře. Spíše ti šikovní co najednou nemohli pracovat offline zkoušeli najít cestu online.

Pokud bude tvůrců obsahu a webů v budoucnu u nás ubývat, tak s tím ubude zřejmě i .cz domén. Nová generace navíc už na domény nebude koukat, tak jako my. Pro nás byla .cz doména a .com doména. Dnes už .com doména pro nové uživatele internetu nemá takovou váhu. Navíc když si půjdou zřizovat web, tak je budou hostingy přesvědčovat ať si koupí radši .eu anebo jednou z nových doménových koncovek (nTLD), protože EURid a registry strojící za nTLD aktivně pracují na propagaci svých domén. Přispívají na reklamu a připravují různé slevové akce.

CZ.NIC místo toho propaguje technologie jako DNSSEC anebo MojeID a za to dává registrátorům peníze. Ti toho samozřejmě využívají a radši budou nabízet .eu/nTLD a k tomu DNSSEC s MojeID, kdy vydělají 2x. Jenomže to pak odnese .cz doména. Schválně si projeďte aktivitu hostingů na Twitter několik měsíců zpátky (klidně i rok pokud máte čas) a dělejte čárky pro .cz, .eu a nTLD. U .cz toho moc nenajdete.

Tohle si myslím, že do budoucna může .cz doméně ublížit. Na internetu nemá nic nikdo jisté. Koukněte se jak se střídají prohlížeče, anebo jak dominoval serverům nejdříve Microsoft, pak Apache a teď už první místo přebral NGINX.

Alespoň že .cz doména má stále výhodu v té ceně. S cenou 145 Kč bez DPH je jednou z nejlevnějších domén na světě.

Závěr

Snad tedy nedojde na má slova a .cz doména dosáhne nejen na milník 1,5M ale rovnou na 2M :)


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup