Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jezdili jsme speciální octavií s pěti koly: K čemu slouží kolečko navíc?

Petr Slováček
Diskuze (3)

Kanárkově žlutou octavii Romču se vám nejspíš nikdy nepoštěstí potkat na ulici. A kdyby ano, určitě si nevšimnete, že má o kolečko navíc. K čemu potřebuje letištní speciál s cenou přes pět milionů korun pátou pneumatiku?

Věděli jste, že každý osmý den někde na světě letadlo vyjede z dráhy? A že se tak přihodí celá polovina všech leteckých nehod včetně ztrát na životech? Nejčastější příčinou je snížená adheze dráhy v důsledku povětrnostních podmínek, ale také stop pneumatik, navátého písku nebo olejových skvrn.

Na vojenském letišti 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích kvůli tomu i několikrát za den vyráží na provozní plochy žlutá octavia Romča. Ačkoliv na to nevypadá, stojí přes pět milionů korun, protože v sobě vozí unikátní technologii, kterou podle požadavků české armády vyrobili ve Švédsku. Stejně vyhlížející sestřičky s dívčími jmény Barča, Janina a Péťa jezdí na vojenských letištích v Čáslavi, Náměšti nad Oslavou a Pardubicích. A pro všechny je typické páté kolo pod zavazadlovým prostorem a celá série řídicích počítačů.

Odkudkoliv na světě

„Jakmile je dráha pokryta sněhem, ledem nebo vodou, startujeme k provoznímu měření. Na řídicí věž posíláme informace o hodnotách koeficientu tření povrchu ranveje. V případě výrazné změny vydám hlášení a vyráží úklidová technika,“ vysvětluje nám od volantu dozorčí letištního technického zabezpečení praporčík Marek Lamač s tím, že adhezi dráhy může z mezinárodního systému vyčíst pilot ještě daleko před přistávacím manévrem.

K samotnému měření adheze slouží speciální páté kolo Romči s vysokotlakou pneumatikou (700 KPa), které je s daným skluzem 13% přes převod poháněno od referenčních zadních kol octavie a k povrchu dráhy přitlačováno předem stanovenou silou. Podle velikosti vodorovné třecí síly působící proti pohybu měřicího kola počítač indikuje koeficient tření.

Přenosové rameno je uchyceno k nové zadní tuhé nápravě se vzduchovým odpružením, která dokáže udržovat konstantní hodnotu světlé výšky nutnou k objektivnímu měření. Na palubě Romči je totiž také nádrž na 550 litrů vody, takže lze během kalibračního měření pomocí skrápěcího zařízení testovat adhezi za mokra, ačkoliv z oblohy nespadla ani kapka.

Svět motorů 18/2021 Svět motorů 18/2021

Švédská spojka

„Ještě nedávno jsme měřili adhezi pomocí taženého přívěsu konstruovaného pomocí prvků ze staré škodovky, který jsme připojili za UAZ. Elektrickým kabelem se připojil počítač v brašně, z jehož minitiskárny jsme obdrželi pásek s výsledky koeficientů tření pro jednotlivé třetiny dráhy. Počítač jsem měl na klíně a instruoval řidiče, jak má jet,“ porovnává současnost a nedávnou historii náčelník letištního zabezpečení kapitán Ondřej Rouš. Zmiňuje i prototyp speciálního měřicího vozidla v bývalém Československu, jímž byla přestavěná Tatra 613 „Runway Tester“. Ta už byla o hodně dál než první pokusy Skandinávců po druhé světové válce, kdy se používaly jednoduše nákladní vozy naložené pískem.

Současnou čtveřici žlutých octavií v bezpečnostním odstínu RAL 1018 dodala loni na podzim armádě společnost Glomex Military Supplies, která pořídila vozy Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG a nechala je dopravit do Švédska. V tamní společnosti Sarsys-ASFT vyjmuli zadní sedačky a místo nich nainstalovali nádrže na vodu. Poté vyřízli otvor do podlahy kufru, přestavěli zadní nápravu a připojili měřicí zařízení. A k tomu tři počítače: jeden na samotné měření, druhý k řízení skrápění vodou a třetí centrální s ovládacím displejem, přes který se systém obsluhuje. Navíc přibyla datová radiostanice k odesílání výsledků měření a druhá pro komunikaci s dispečery.

Proškolená obsluha

Romčou nemůže pochopitelně jezdit každý, byť se při jízdě ovládá jako běžná vznětová octavia s automatem. Nemohli jsme si tak bohužel od volantu vyzkoušet chování na vzduchem odpružené tuhé nápravě, které by asi majitele octavií tak zajímalo. Mimochodem kvůli bezpečnosti je maximální rychlost omezena jen na 120 km/h, s plnou nádrží vody dokonce na pouhou stovku. Ale při měření není ani víc potřeba, protože probíhá v 65 nebo 96 km/h.

Zajímavostí je použití tempomatu, kdy řidič nastaví rychlost na obrazovce hlavního počítače (lze dokonce i v rukavicích kvůli převažujícímu zimnímu provozu) a zrychluje až do zaznění zvukového signálu. Teprve pak aktivuje tempomat tlačítkem Set a pustí plynový pedál.

Romča má teď před sebou roky nenápadné každodenní služby na letišti (záruka je po dobu 10 let). A přestože toho po dráze najezdí mnohem míň než typické rodinné kombi, každý její ujetý kilometr má opravdu velký význam.

Měřič adheze ASFT Škoda Octavia CFME
Výrobce ASFT Industries AB, Švédsko
Míst k sezení 2
Nástavba speciální vojenské vozidlo určené pro měření povrchových charakteristik tření zpevněných letištních ploch vybavené upravenou zadní nápravou s měřicím kolem a samoskrápěcím systémem
Provozní hmotnost s prázdnou/naplněnou nádrží na vodu 1733 kg/2283 kg
Nejvyšší rychlost s prázdnou/plnou vodní nádrží 120 km/h/100 km/h
Zadní náprava tuhá se vzduchovým odpružením s pohyblivými nápravami namontovanými uvnitř ocelového pouzdra
Zvláštní vybavení přídavná světla, majáková rampa, teplotní čidla na podvozku, hlasová a datová radiostanice Motorola
Petr Slováček
Diskuze (3)

Doporučujeme

8. 5. 2021 14:51
VDC
By mohl vypravet, k cemu slouzi mit o kolecko navíc.