Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pokusy o křížení automobilu a motocyklu probíhaly už před více jak 100 lety

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Mix auta a motorky z přelomu minulého století připomínal koňský kočár na kolech z bicyklu. Tento kříženec všeho mohl údajně ujíždět rychlostí až 72 km/h.

Křížení automobilu a motocyklu do takzvaného autocyklu probíhalo už v minulém století. Konkrétně se pojízdný pokus prazvláštního hybridu objevil v roce 1907 díky snažení jednoho muže a jeho firmy Vandegrift Automobile Company z Filadelfie.

Na severovýchodě USA vznikl povoz posazený na čtyři drátěná kola v kosočtvercovém uspořádání vůči lehké karoserii. Dvě velká kola – po jednom vepředu a vzadu – byla doplněna menšími bočními připomínající opěrná kolečka proti převrácení karoserie vycházející z tvarů klasického koňského kočáru. Při rozvoru 191 centimetrů byl jednoduchý podvozek přizpůsoben snahám dosahovat stability za dodržení malého poloměru otáčení 2,1 metru.

Dobový novinový článek uvedl, že James N. Vandegrift s pomocí Henryho G. Morrise a Pedra G. Saloma vytvořil svůj autocykl na principu motorizovaného bicyklu, možná proto dílo evokuje právě upravené šlapací kolo fakticky jištěné bočními kolečky jako z dětských let.

Energii dodával dvouválcový vzduchem chlazený benzinový motor o výkonu šesti koní (4 kW). Autocykl o hmotnosti zhruba 172 kilogramů byl poháněn zadním kolem a řízen tím předním.

Maximální rychlost motorizovaného zjevení byla odhadována na 45 mph (72 km/h) i se dvěma cestujícími na skromné palubě. Sám Vandegrift vyzdvihoval možnosti obsazení jednoho z míst k sezení poněkud těžším členem posádky, ale zároveň přiznal, že tempo přes 70 km/h je reálné pouze v případě správného vyvážení stroje s důrazem na přední a zadní kolo prakticky bez zátěže bočních koleček.

V praxi se však zjistilo, že boční opěrná kola zvládají i větší zatížení, než se předpokládalo. Plnění funkcí i pod zvýšeným tlakem zajišťovalo vyvažovací pružení umožňující postranním kolům kopírovat nerovnosti, tím pádem zůstávaly úzké pneumatiky v neustálém kontaktu s povrchem silnice. Navzdory všem úpravám se autocykl nejlépe projevoval na pevných rovných cestách, kde se nemuselo často manévrovat.

Nedochoval se žádný záznam o tom, kolik hotových kříženců auta a motorky bylo vyrobeno, než navždy skončila éra Vandegrift Automobile Company. Je ironií osudu, že motocykl s podobným názvem (Excelsior Auto-Cycle) zaznamenal velký úspěch během stejně dávné existenční etapy kolem počátku minulého století.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme