Znovu se ukazuje, jak může být příroda pro technologii výtečnou inspirací. Německá společnost Lufthansa, konkrétně její divize pro nákladní dopravu, se s její pomocí rozhodla podniknout progresivní krok na cestě k udržitelnosti a větší efektivitě.

Vybaví svoji flotilu Boeingů 777F speciální fólií, která připomíná žraločí kůži, aby snížila tření a spotřebu paliva. Žraloci totiž mají na sobě malinké rýhy, které způsobují, že částice vody snáze kloužou po povrchu, a zjednodušují tak živočichům pohyb.

Na stejném principu funguje i fólie zvaná AeroSHARK, kterou vyvinuly společnosti Lufthansa Technik a BASF a která se nanáší na povrch letadla. Lasery na ni vytvořily rýhy o velikosti asi 50 mikrometrů, které snižují odpor vzduchu. Díky tomu tak letadla nemusejí vynakládat na pohyb takové úsilí a ušetří palivo, zároveň budou i o něco tišší.

Zdá se to jako maličkost, ale může to mít poměrně zásadní dopad. Speciální technologie může snížit odpor až o jedno procento. Lufthansa ho využije u svých deseti nákladních boeingů, což by mělo v roce 2022 ušetřit 3 700 tun paliva a skoro 11 700 tun emisí oxidu uhličitého. Pro lepší představu, je to stejné, jako by se nekonalo 48 letů z Frankfurtu do Šanghaje.

Lufthansa začíná s experimentem na nákladních letadlech, jelikož létají častěji a nemají okna, a tak se dá fólie snadno aplikovat na celý povrch letadla.

Pokud se však osvědčí, může ho rozšířit i na zbytek flotily. Koneckonců sama společnost se zavázala, že bude do roku 2050 uhlíkově neutrální – a toto může být důležitý krok na cestě k dosažení cíle.

Další z nich oznámila nedávno: jednou týdně vypraví na trasu z Frankfurtu do Šanghaje let, který je uhlíkově neutrální. Využívá speciální udržitelné letecké palivo vyrobené převážně z biomasy, čímž za týden ušetří až 174 tun kerosinu.

Při jeho výrobě se však oxid uhličitý pochopitelně tvoří rovněž, a tak, aby šlo skutečně o uhlíkově neutrální lety, Lufthansa kompenzuje produkci CO2 vysazováním stromů.