Zdraží vstupné na kulturu? „Poloviční kapacita se nikomu nevyplatí,“ varuje šéfka festivalu
Od příštího pondělí začíná pozvolné rozvolňování v kultuře. Nejdříve dostanou zelenou venkovní akce, o týden později to budou vnitřní prostory. Kapacita zatím ale nesmí překročit padesát procent. Podle šéfky českého střediska mezinárodního divadelního institutu Yvony Kreuzmannové se poloviční účast diváků nevyplatí nikomu. Sama je ředitelkou mezinárodního festivalu Tanec Praha, a i když od konání letošního ročníku nehodlá upustit, vidina výdělku za tím není.
„Naší snahou je v tuto chvíli dorovnat rozpočet. Navíc když sjednáte mezinárodní soubor, jednáte s ním čtyři roky, a máte jediný termín v rámci jeho turné, pak je ta volba jasná a do té padesáti procentní kapacity půjdete,“ popisuje šéfka festivalu svoji motivaci.
„Ale poloviční kapacita se nevyplatí nikomu. Tak to bohužel je,“ vysvětluje Kreuzmannová s tím, že množství divadel si počká až na podzimní sezonu a možnost plné obsazenosti. „Maximálně se budou pokoušet hrát na letních scénách, kde jsou kapacity vyšší,“ přidává. U těch soukromých je podle ní dost pravděpodobné, že vstupné i mírně zdraží.
Co když mi vyjde před akcí pozitivní test na koronavirus?
Kdo bude chtít za kulturou vyrazit, bude se muset prokázat buďto plným očkováním, proděláním covidu-19 v posledních třech měsících, nebo testem. V posledním případě je ale účast prakticky do poslední chvíle nejistá: „Takovým divákům budeme kompenzovat vstupenky a naší snahou bude vždy nabídnout jim náhradní program,“ říká Kreuzmannová za svůj festival.
Zároveň v tomto směru oceňuje razanci, se kterou problematiku řešil ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD). Ten se kromě jiné vymezil proti tomu, aby kulturní fanoušci museli podstupovat dražší PCR test: „Trvat na PCR testech bylo absurdní, to nešlo po lidech chtít. To by na to musel stát přispět.“
Kreuzmannová si spolupráci s ministerstvem kultury v době pandemie všeobecně pochvaluje: „Byla to velká bitva a nesmírně si vážím nasazení ministra. Nebylo to vůbec jednoduché, stanoviska na resortu zdravotnictví se neustále měnila. Bez jeho postupu bychom zřejmě stále čekali.“
Jedním dechem také odsuzuje kritiku, se kterou v počátcích pandemie přišel například majitel pražského Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg. Ten dokonce vyzval Zaorálka k rezignaci: „Nelíbila se mi ta nekultivovanost, se kterou někteří představitelé muzikálového sektoru útočili na ministra a další lidi. Navíc na těch jednáních byli často také zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a ten těmto organizacím mnohdy kompenzoval hojně,“ vysvětluje prezidentka divadelního institutu.
pod toto se podepisuji...nedělejte nám pořád díru do hlavy, že kultura (obzvláště ta česká) je úplně nejdůležitější věc na světě