K regeneraci mezi online „cally“ stačí našemu mozku krátké přestávky, ukazuje nová studie

Twp_people_talkingnové studii společnosti Microsoft zaměřené na aktivity mozkových vln vědci potvrdili, že po sobě jdoucí virtuální schůzky neúměrně zvyšují míru únavy i stresu. Nové nástroje pomáhají nastavit si mezi schůzkami čas na odpočinek, který pomáhá únavu a stres snižovat.

Pandemie ve velké míře přesunula běžné pracovní zvyklosti do digitálního světa, a tak má spousta lidí toto období spojené s návštěvou jedné virtuální místnosti za druhou. Jakmile jedna videokonference skončí, hned začíná další a člověk často nemá šanci se ani protáhnout, nalít si sklenici vody nebo si prostě jen vyčistit hlavu a odvrátit na chvíli zrak od obrazovky.

„Během posledních 12 měsíců se stalo normou, že se koná jedna schůzka za druhou, a to jednoduše není udržitelné,“ říká Jared Spataro, viceprezident pro Microsoft 365.

Se zvyšující se dobou nepřetržitě strávenou na videohovorech stoupá i míra vyčerpání a stresu. Klesá naopak naše pozornost a schopnost soustředit se. V globálním průzkumu Work Trend Index, kterou společnost Microsoft publikovala na jaře 2021, uvedlo 54 % respondentů, že se cítí přepracovaní a 4 z 10 respondentů se v závěru pracovního dne cítí naprosto vyčerpaně. To, co už celá řada lidí vypozorovala i ze své vlastní zkušenosti, nyní potvrdil i další rozsáhlý výzkum společnosti Microsoft. Ten ale navíc ukázal, že existuje jednoduché řešení – krátké přestávky.

Studie monitorovala elektrickou aktivitu mozku 14 dobrovolníků během online schůzek pomocí elektroencefalogramu (EEG). Účastníci absolvovali celkem dva bloky schůzek – čtyři po sobě jdoucí 30minutové schůzky a čtyři 30minutové schůzky, které byly proloženy 10minutovými přestávkami. Během těchto přestávek si účastníci odpočinuli a meditovali s aplikací Headspace. Z výzkumu vyplynula tři hlavní zjištění:

Twp_people_talkingperson_working_homePřestávky mezi schůzkami umožňují mozku se „zregenerovat“, což snižuje stres, který se hromadí v průběhu po sobě jdoucích schůzek. Když měli účastníci možnost si mezi schůzkami odpočinout, klesla aktivita beta vln, které jsou spojovány s kumulací stresu. Další schůzku tak zahájili uvolněnější oproti těm, kteří přestávku neměli a stres u nich stoupal.

Na sebe navazující schůzky mohou snižovat schopnost se aktivně zapojit a soustředit. Když se mozek musí vyrovnávat se stresem, je mnohem obtížnější se soustředit a aktivně zapojit. Účastníci s možností odpočinku vykazovali v průběhu schůzky výrazně vyšší míru interakce. Ti bez přestávek byli naopak odtažitější a do debat se zapojovali méně.

Přechod z jedné schůzky rovnou do druhé může způsobit prudký vzestup úrovně stresu. Vědci si také všimli, že účastníkům, kterým byly přestávky odepřeny, během přechodu mezi videohovory prudce stoupla beta aktivita neboli úroveň stresu.

„Z našeho průzkumu vyplývá, že přestávky jsou opravdu důležité. Nejenže jsme díky nim na konci dne méně vyčerpaní, ale zlepšují dokonce naši schopnost soustředit se a do schůzek se aktivně zapojovat, a tudíž i odvádět co nejlepší práci,“ dodává Michael Bohan, ředitel skupiny Human Factors Engineering společnosti Microsoft, který na projekt dohlížel.

V reakci na tato zjištění nyní společnost Microsoft přichází s novými nástroji na podporu zdravějšího a efektivnějšího fungování v digitálním prostředí. Jedním z nich je například nastavení v aplikaci Outlook, které jednotlivcům i organizacím umožňuje automaticky nastavit, aby ze schůzek přes Microsoft Teams ubralo 5, 10 nebo 15 minut na potřebné přestávky mezi videohovory.

V průběhu uplynulého roku Microsoft zavedl i několik dalších funkcí, aby podpořil celkovou duševní pohodu zaměstnanců. Právě ta je v současné době „nedostatkovým zbožím“. Režim Společně v Microsoft Teams pomáhá bojovat s únavou ze schůzek. Virtuální docházka stanovuje hranice mezi prací a domovem a aplikace Headspace (dostupná přes Microsoft Viva Insights) zase podporuje pozornost.

„Pokud si pomocí nových nastavení v aplikaci Outlook vytvoříte čas na přestávky mezi schůzkami, zvažte, zda úplně neodejít pryč od počítače. Snažte se využít těch pět nebo deset minut opravdu na oddych,“ dodává Michael Bohan.

Kromě nových nástrojů také společnost Microsoft přináší několik praktických tipů, jak si opravdu zajistit čas na kvalitní odpočinek a být efektivnější:

Změňte svůj přístup. Považujte přestávky za nezbytnou součást svého efektivně stráveného pracovního dne. Mít jednu schůzku za druhou neznamená být produktivnější.

Najděte si činnosti, které uklidní vaši mysl. Jednou z efektivních možností, jak mezi schůzkami relaxovat a načerpat energii, je třeba meditace nebo fyzická aktivita. Jen pokud na chvíli odvedete svou mysl jinam, budete opravdu odpočívat.

Zvažte i jiné způsoby komunikace. Než naplánujete videokonferenci, zamyslete se nad tím, zda každá záležitost nutně vyžaduje schůzku. Některé jednoduché úkoly je možné rychleji vyřešit třeba v chatu.

Ujistěte se, že schůzka má jasný cíl. Nejefektivnější a často nejkratší schůzky jsou ty, které mají předem stanovený cíl. Sestavte a rozešlete program ještě před začátkem schůzky a dodržujte harmonogram. Díky tomu se nepřipravíte o potřebnou přestávku.

Twp_people_talking

Related Posts