INZERCE

Aktuálně mohou na ukrajinských tratích jezdit maximálně 4,6 tisíce tun těžké vlaky. Nově by to mohlo být až 6 tisíc tun. Foto: Pixabay

Ukrajina pošle na koleje těžší vlaky. Letos začne s modernizací a chystá i první vysokorychlostní trať

Na elektrifikaci a modernizaci čeká ukrajinská trasa Kovel – Izov – DerzhKordon směřující k polským hranicím. Klíčová je přitom rekonstrukce tratí na hraničním přechodu Mostyska II a modernizace železniční tratě se standardním rozchodem mezi Kovelem a hraničním přechodem Yahodyn. Vylepšení se dotknou celkem 94 kilometrů ukrajinských tratí. Náklady na projekt se odhadují v přepočtu na přibližně 42 milionů eur.

Zahájení projektu je plánováno na letošní léto. Stavební práce budou probíhat hned na několika místech. Vedle modernizace na trase Kovel – Izov – DerzhKordon je součástí projektu ukrajinské železnice také modernizace a centralizace několika železničních nákladních stanic a výstavbu skladů a trakčních stanic. Zmíněný polsko-ukrajinský hraniční přechod Mostyska je přitom hojně využíván, aktuálně zde funguje intermodální kontejnerový terminál.

Až 6 000 tun nákladu

Modernizace tratí ovlivní ukrajinskou železniční nákladní dopravu na několika úrovních.

Ukrajinské železnice v tomto úseku budou moci používat těžší vlaky. Aktuálně je povolené maximum 4,6 tisíce tun, nově by zde mohly jezdit vlaky o hmotnosti až 6 tisíc tun. To jednoduše znamená více kapacit a rychlejší dodávku nákladu.

„V současné době se jedná o jeden z největších a nejdůležitějších projektů, který zvýší exportní potenciál naší země. Elektrifikace železnice je navíc relevantní na pozadí rostoucích cen motorové nafty i energetické nezávislosti země,“ uvádí úřadující předseda představenstva společnosti JSC Ukrzaliznytsia Ivan Yuryk.

Elektrifikace přinese výhody pro hlavní toky nákladu v regionu, kde se těží železná ruda. Přeprava hutního zboží mezi oblastí Krivoj Rog a Polskem probíhá na elektrifikovaných tratích až do stanice Kovel. Odtud však až do Polska jezdí vlaky na naftu, která je výrazně dražší. Po modernizaci budou obě části trasy fungovat na elektrickou energii, což ušetří většinu nákladů.

Fond podpoří modernizace

Elektrifikace se zásadně dotkne také životního prostředí. Počítá se snížením emisí CO2 o téměř 12 tisíc tun ročně. Přispět by to mělo i k vyšší kvalitě života v regionu, protože nákladní vlaky budou produkovat mnohem méně hluku.

Vlakové nádraží v ukrajinském Lvově. V budoucnu by mohlo být součástí vysokorychlostní tratě. Foto: Pixabay

Aby však ukrajinské železnice udržely krok s vývojem, budou muset využívat nejmodernější technologii a infrastrukturu kolejových vozidel. Podle ukrajinského ministra dopravy Vladyslava Krykliy se proto ukrajinská vláda chystá vytvořit speciální železniční fond, který bude proces modernizace podporovat.

Ukrajina se pyšní poměrně hustou železniční sítí, která čítá více než 22 tisíc kilometrů tratí. Necelá polovina z nich už je přitom elektrifikovaná.

Jak nedávno uvedl ekonomický diplomat Generálního konzulátu ČR ve Lvově Vladimír Kadlec, Ukrajina připravuje také projekt na stavbu vysokorychlostní železnice. První větev by měla spojit Kyjev a Lvov s polskou hranicí.

Lucie Přinesdomová