Ve čtvrtečním vysílání ranního „Studia 6“ na ČT24 si ředitel ČT Petr Dvořák pochvaloval, že čeští diváci mají rádi detektivky a kriminálky. To není nijak překvapivá informace, zajímavý je pouze fakt, že zatímco na privátních televizních stanicích si na podobné pořady musí jejich šéfové vydělat, ČT je realizuje z povinných koncesionářských poplatků, které musí platit i ti, co veřejnoprávní kanály vůbec nesledují.

-reklama-


Jedná z mála věcí, díky níž se Petr Dvořák prozatím udržel ve svém křesle (jež se pod ním v poslední době už hodně kýve), je fakt, že Česká televize dosahuje rekordní sledovanost. Především díky různým, více či méně zdařilým seriálům, často kriminálním. Víc než program, jenž je zbytečnými kriminálkami doslova přehlcen, však členy Rady ČT více trápí, zda mají v politických pořadech dostatečný prostor Tomio Okamura a jemu podobní politici nebo jestli je ředitel Dvořák ve střetu zájmů. Přinejmenším stejně důležitá je ovšem odpověď na otázku, jak dalece ČT plní vysíláním neúměrného počtu detektivních seriálů deklarovanou veřejnou službu, ale to evidentně nikoho netrápí.

Případy I. oddělení i Devadesátky

A tak se vedení ČT každou novou sezónu pyšně chlubí novými a novými kriminálkami, ať už tuzemskými či zahraničními. Tento týden jsme se dozvěděli, že se na obrazovky ČT například vrátí seriál „Případy prvního oddělení“. Půjde již o třetí řadu, přičemž se děj posune v čase, o šest let, kdy již policisté řeší nové typy kriminality, například elektronické. Nebo je nastolen problém, zda je pro ředitele policie důležitější titul či praxe. Stejné však zůstává herecké obsazení s Ondřejem Vetchým, Bolkem Polívkou, Miroslavem Hanušem, Miroslavem Vladykou a dalšími.

Petr Dvořák v rámci reklamní kampaně osobně upozornil také na další kriminální seriál „Devadesátky“, jenž bude pro změnu ukazovat, jak po revoluci vznikala nová policie a zločinci zdivočeli. „Myslím si, že to bude těžká, zajímavá, ale strašně divácká láska“, nechal se slyšet. Šestidílná minisérie bude věnována vyšetřování klíčových kauz, které se odehrály v devadesátých letech minulého století. Hereckými protagonisty tentokrát budou Ondřej Sokol a Martin Finger.

Šestidílná minisérie popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let, kdy se zdálo, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin, nebylo jasné, jak se s ní policie bude umět vypořádat, a kdy se rozhodovalo o tom, jestli svoji roli najde a ustojí. FOTO: Lukáš Oujeský / Distribuce Česká televize

Moravské Stíny v mlze

Ostravské studio ČT pro změnu dokončuje natáčení detektivního seriálu „Stíny v mlze“ v režii Radima Špačka. Ve dvanácti epizodách se budou řešit například případy dětského gangu ze sídliště, mladých youtuberů, motorkářů, pašeráků či realitních makléřů, které odráží dění v naší společnosti. V neposlední řadě se děj odehrává i kolem osobního života policistů. „Pro mě nejdůležitější jsou témata jako zrada a pomsta a proč jsou na sebe lidé tak zlí. Jako hlavní postavu jsme určili ženu a její postavení ve společnosti, jak skloubit drsnou a těžkou práci kriminalistky, matky a manželky,“ říká Radim Špaček.

Ostravská kriminalistka Magda Malá (Petra Špalková) řeší společně s novým kolegou Martinem Černým (Jiří Vyorálek) násilné trestné činy a zároveň každý z nich i svůj soukromý život v novém kriminálním seriálu režiséra Radima Špačka. FOTO: Distribuce Česká televize

V hlavních rolích se představí Petra Špalková, Jiří Vyorálek nebo Jaroslav Plesl. Toho ovšem uvidíme nikoliv jako policistu, ale manžela hlavní hrdinky, sólistu Ostravské filharmonie. „Náš život se hodně zkomplikuje, především co se týče naší dcery,“ naznačil v rozhovoru pro ĆT.

-reklama-

Adéla Hofmanová
Adéla Hofmanová vystudovala žurnalistiku a věnuje se především kulturní publicistice. S webem TV guru externě spolupracuje od roku 2020 a za tu dobu publikovala téměř tisíc příspěvků, které si přečetlo přes padesát milionů čtenářů. Snaží se je upozorňovat na kvalitní televizní pořady a naopak si bere na paškál brak, které tuzemské i zahraniční kanály produkují stále víc.