Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ke sdíleným elektrickým koloběžkám se přidají v Ostravě i skútry

Ostrava-město |

Do ulic Ostravy vyjíždí v tomto týdnu další stovka sdílených elektrických koloběžek. Nově se k nim navíc přidá také šedesátka plně elektrických skútrů. Ty budou fungovat v režimu jako auta, ale protože jsou plně elektrické, mohou parkovat i v rezidenčních zónách.

Ostrava rozšiřuje dosavadní nabídku alternativních forem dopravy. Jejich obliba rychle roste a ve městě tak přibyde další stovka elektrických koloběžek a také šedesátka elektrických skútrů. Pravidla pro jejich provoz bude řešit memorandum mezi městem a provozovateli.

Vladimír Cigánek, náměstek pro dopravu: "S provozovateli e-koloběžek připravujeme memorandum o spolupráci, v němž nastavíme základní pravidla provozu, zejména systém parkování. Stejně jako sdílená kola také sdílené elektrické koloběžky se těší velké oblibě, ale zhruba deset až patnáct procent z nich jejich uživatelé po použití nesprávně zaparkují nebo nechají ležet někde mimo stojany. Ve spolupráci s provozovateli budeme řešit všechny tyto situace, aby tato ekologická, udržitelná forma přepravy našla ve městě definitivně své pevné místo."

Parkovat sdílené koloběžky je možné pouze u stojanů na sdílená kola. E-koloběžky jsou v Ostravě v provozu od letošního března. Je jimi zásobeno 240 stanic, které pokrývají rozlohu zhruba 60 km2.

Andrea Vojkovská, mluvčí Ostravy: "Obyvatelé i návštěvníci města e-koloběžky hojně využívají k přepravě na krátké vzdálenosti i k rekreačním jízdám. Největší zájem o ně je v centru u Nové Karoliny, na Masarykově náměstí a na Hlavní třídě v Porubě. Průměrně na nich uživatelé ujedou 1,5 kilometru a průměrná jízda trvá zhruba 11 minut."

Koloběžky dosahují rychlosti až 25 kilometrů v hodině, ovšem v městské památkové zóně v Moravské Ostravě a Přívozu je maximálně povolená rychlost 15 km/h z důvodu bezpečnosti.

Vladimír Cigánek, náměstek pro dopravu: "Dosud v Ostravě jezdilo 300 e-koloběžek společnosti Lime a 200 e-koloběžek firmy Bolt. V tomto a příštím týdnu přibyde dalších 100 e-koloběžek a 60 e-skútrů společnosti re.volt. Koloběžky patří do stojanů, které město instalovalo a průběžně doplňuje, e-skútry potom na parkoviště včetně možnosti zaparkování v rezidenčních zónách. Provozující firmy řeší na své náklady přemísťování koloběžek ke stojanům a jejich optimální rozmisťování, jejich údržbu i systém s aplikacemi na jejich půjčování, které je zpoplatněno. Město na ně nepřispívá, jak je tomu u sdílených kol."

Ostravská start-up společnost re.volt nabízí další spolehlivý a dostupný způsob řešení alternativní dopravy. Minuta jízdy na skútru stojí 4 koruny, na koloběžce 3 koruny. Maximální cena výpůjčky za den je u skútrů 485 a u koloběžek 250 korun. Rezervace je zdarma. Poplatek za odemknutí vozidla je v Ostravě zrušen. Přeprava na skútrech je efektivní a přispěje také ke zlepšení dopravní situace.

Andrea Vojkovská, mluvčí Ostravy: "Vypůjčení elektrické koloběžky probíhá přes aplikaci, kterou si uživatelé stáhnou z Google Play nebo App Store. Po jejím nainstalování jsou uživatelé kliknutím na ikonu koloběžky přesměrováni do příslušného rozhraní. K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód, který je na ní viditelně umístěný. Před zahájením první jízdy se jezdci zobrazí bezpečnostní instrukce, kterými by se měl během jízdy řídit. Zjistí z nich také zásady správného a bezpečného parkování koloběžek. Platba za půjčení koloběžky je uživateli po ukončení jízdy automaticky stržena z karty uložené v aplikaci."

E-koloběžky jsou z hlediska zákona považovány za dopravní prostředek stejně jako kola. Mohou jezdit po pozemních komunikacích a cyklostezkách, nikoliv po chodnících. Mají ale povoleno vjíždět do pěší zóny, pokud je tam umožněn vjezd kolům a vozidlům vyznačeným dodatkovou tabulkou ve spodní části dopravní značky pěší zóna.

Andrea Vojkovská, mluvčí Ostravy: "Koloběžky rozšířily nabídku forem alternativní dopravy, ke které v Ostravě už od roku 2018 patří bikesharing nejprve v režii společnosti Rekola, aktuálně firmy Nextbike. Jeho provoz Ostrava dotuje příspěvkem na každou jízdu, ten umožňuje využívat kola na prvních patnáct minut zdarma."

Aktuálně je v Ostravě k dispozici přes tisíc sdílených kol, které parkují v 320 stanicích rozmístěných ve všech 23 obvodech města Ostravy.

Nahlásit chybu


K tématu

Sdílená kola míří do Nového Jičína a Kopřivnice. Bude možné jezdit i mezi městy

29. března 2024 13:32 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Nový Jičín a Kopřivnice se stanou dalšími městy, která zavedou sdílená kola. Obě města na projektu spolupracují. Díky tomu se podařily snížit náklady na provoz a navíc bude možné s koly mezi městy přejíždět. Služba by měla ve městech fungovat zhruba od poloviny dubna.

Strážníci zadrželi muže na sdíleném kole. Zámek byl poničený

1. června 2023 12:08 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

V minulých dvou letech řešili provozovatelé sdílených jízdních kol v Ostravě velký problém s vandaly, kteří rozbíjeli zámky a poškozovali GPS moduly, aby mohli jezdit zdarma. Problém vyřešila až kovová ochrana zámku. Přesto se najdou kutilové, kteří je stále rozbíjejí.

O sdílená kola je v Opavě čím dál větší zájem. Vandalismus je téměř nulový

9. února 2024 11:54 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Bikesharing je v Opavě stále oblíbenější. Tato služba ve městě funguje od roku 2020 a od té doby stoupl jak počet výpůjček, tak počet míst, kde si lidé mohou jízdní kola půjčit i odložit.


Policisté se v pátek zaměřili silniční piráty. V MS kraji se měřilo na desítkách silnic

Dnes 10:46 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka

Policisté v pátek provedli v celé naší zemi monstrózní dopravní akci, zaměřenou na silniční piráty, kteří jezdí rychle. V Moravskoslezském kraji měřili například v Petřvaldu na Karvinsku, kde řidiči často překračují povolenou padesátku.

Sdílená kola už jezdí, první půlhodina je zdarma

Nový Jičín nabízí lidem nový způsob dopravy. Začal tu fungovat bikesharing, neboli sdílená kola. Současně tento projekt zavádí i Kopřivnice a lidé tak mohou mezi těmito dvěma městy na vypůjčených kolech přejíždět.

OKD může dál těžit uhlí, schválilo to ministerstvo životního prostředí

Dnes 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Těžební společnost OKD získala od Ministerstva životního prostředí souhlasné závazné stanovisko v procesu posuzování vlivu hornické činnosti na životní prostředí. Takzvaná EIA platí pro období roku 2024 až do ukončení činnosti. Posuzovaná hornická činnost zahrnuje dobývání uhlí i technickou likvidaci Dolu ČSM, která bude následovat po ukončení těžby.

Bobr se stal hlavním hrdinou oslavy Dne Země

Na náměstí Republiky se v pátek konal Den Země, který se váže k ochraně životního prostředí. Žáci škol si užili bohatý program.

Krnovská nemocnice má jako první v Česku unikátní transportní systém vzorků

Včera 18:41 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Jamajský sprinter Usain Bolt uběhne 250 metrů za cca 23 sekund. Stejnou rychlostí nyní běhají po areálu krnovské nemocnice laboratorní vzorky v novém přepravním systému. Rychlostí 8 až 10 metrů za sekundu jsou transportovány z vyšetřoven do laboratoří nemocnice.

Domovníci preventisté se mariánskohorské radnici osvědčili. Problémy řeší rychle a zodpovědně

Obvod Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky postupně zlepšuje technický stav bytových domů, jejich okolí a také bezpečnost. Za vším stojí domovníci preventisté, kteří se momentálně starají o 15 lokalit v obvodu.

Zelené parkoviště na Slezské ve Frýdku-Místku má být hotové ještě letos

Výstavba nového parkoviště na sídlišti Slezská ve Frýdku-Místku je před spuštěním. Místo zde najde na čtyři desítky aut. Stavba by měla začít do konce května a hotovo má být ještě letos. Parkoviště bude zasazeno do zeleně, aby se nenarušoval ráz okolí betonovou plochou.

Památník životické tragédie čeká rekonstrukce, lidé to vítají

Muzeum Těšínska se chystá zahájit práce na rekonstrukci životického památníku v Havířově. Práce by měly být dokončeny do srpna, aby se zde mohl uskutečnit pietní akt k uctění památky zavražděných mužů gestapem.

Marica ožívá. Strašák Poruby se po letech mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Studenti slezskoostravského gymnázia se chystají do Tanzánie, jejich projekt podporuje místní školu

Studenti hladnovského gymnázia možná vycestují ze Slezské Ostravy až do Tanzánie, a to díky projektu Hakuna Matata. Projekt sami vypracovali od píky s cílem zlepšit výuku na partnerské škole, podpořit výstavbu internátu, a zároveň si rozšířit vlastní obzory. Africkou expedici plánují už na leden.

V porubské ZŠ Dětská proběhla oblíbená interaktivní výstava Svět fantazie z kostek

Už pošesté se v Porubě uskutečnila výstava modelů ze stavebnice Lego nazvaná Svět fantazie z kostek. Probíhala v prostorách Základní školy Dětská a opět byl o ni velký zájem.

Marica už nebude strašákem Poruby. Po letech trápení se mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Nevyužívaná hřiště v Porubě nahradila zeleň. Proces proměn mapuje výstava na Hlavní třídě

Poruba proměnila 14 nevyužívaných betonových ploch v ostrovy plné zeleně. A to díky financí z Norských fondů. Veškeré proměny dokumentuje výstava ve středovém pásu Hlavní třídy pod kruhovým objezdem.

Ministerstvo schválilo záměr stavby Severního spoje. Ostrava o propojení Poruby a centra usiluje dlouho

Dobrá zpráva pro Ostravu přišla z ministerstva dopravy. Záměr výstavby tzv. Severního spoje, který propojí Porubu a centrum města je schválen. Investorem stavby je Moravskoslezský kraj.

Ostrava opět boxuje extraligu olympijského boxu, zápasy lákají na ty nejlepší

Extraliga boxu České boxerské asociace je oficiální nejvyšší soutěž olympijského boxu. Po letech se opět boxuje i v Ostravě a domácí zápasy jsou plné napětí a emocí. Hned první velký souboj přinesl výhru domácích proti Jihlavě.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Ke sdíleným elektrickým koloběžkám se přidají v Ostravě i skútry
Vydáno 15. května 2021 14:48, Ostrava-město, Jiří Cileček
Do ulic Ostravy vyjíždí v tomto týdnu další stovka sdílených elektrických koloběžek. Nově se k nim navíc přidá také šedesátka plně elektrických skútrů. Ty budou fungovat v režimu jako auta, ale protože jsou plně elektrické, mohou parkovat i v rezidenčních zónách.

FOTO: re.volt

Ostrava rozšiřuje dosavadní nabídku alternativních forem dopravy. Jejich obliba rychle roste a ve městě tak přibyde další stovka elektrických koloběžek a také šedesátka elektrických skútrů. Pravidla pro jejich provoz bude řešit memorandum mezi městem a provozovateli.

Vladimír Cigánek, náměstek pro dopravu: "S provozovateli e-koloběžek připravujeme memorandum o spolupráci, v němž nastavíme základní pravidla provozu, zejména systém parkování. Stejně jako sdílená kola také sdílené elektrické koloběžky se těší velké oblibě, ale zhruba deset až patnáct procent z nich jejich uživatelé po použití nesprávně zaparkují nebo nechají ležet někde mimo stojany. Ve spolupráci s provozovateli budeme řešit všechny tyto situace, aby tato ekologická, udržitelná forma přepravy našla ve městě definitivně své pevné místo."

Parkovat sdílené koloběžky je možné pouze u stojanů na sdílená kola. E-koloběžky jsou v Ostravě v provozu od letošního března. Je jimi zásobeno 240 stanic, které pokrývají rozlohu zhruba 60 km2.

Andrea Vojkovská, mluvčí Ostravy: "Obyvatelé i návštěvníci města e-koloběžky hojně využívají k přepravě na krátké vzdálenosti i k rekreačním jízdám. Největší zájem o ně je v centru u Nové Karoliny, na Masarykově náměstí a na Hlavní třídě v Porubě. Průměrně na nich uživatelé ujedou 1,5 kilometru a průměrná jízda trvá zhruba 11 minut."

Koloběžky dosahují rychlosti až 25 kilometrů v hodině, ovšem v městské památkové zóně v Moravské Ostravě a Přívozu je maximálně povolená rychlost 15 km/h z důvodu bezpečnosti.

Vladimír Cigánek, náměstek pro dopravu: "Dosud v Ostravě jezdilo 300 e-koloběžek společnosti Lime a 200 e-koloběžek firmy Bolt. V tomto a příštím týdnu přibyde dalších 100 e-koloběžek a 60 e-skútrů společnosti re.volt. Koloběžky patří do stojanů, které město instalovalo a průběžně doplňuje, e-skútry potom na parkoviště včetně možnosti zaparkování v rezidenčních zónách. Provozující firmy řeší na své náklady přemísťování koloběžek ke stojanům a jejich optimální rozmisťování, jejich údržbu i systém s aplikacemi na jejich půjčování, které je zpoplatněno. Město na ně nepřispívá, jak je tomu u sdílených kol."

Ostravská start-up společnost re.volt nabízí další spolehlivý a dostupný způsob řešení alternativní dopravy. Minuta jízdy na skútru stojí 4 koruny, na koloběžce 3 koruny. Maximální cena výpůjčky za den je u skútrů 485 a u koloběžek 250 korun. Rezervace je zdarma. Poplatek za odemknutí vozidla je v Ostravě zrušen. Přeprava na skútrech je efektivní a přispěje také ke zlepšení dopravní situace.

Andrea Vojkovská, mluvčí Ostravy: "Vypůjčení elektrické koloběžky probíhá přes aplikaci, kterou si uživatelé stáhnou z Google Play nebo App Store. Po jejím nainstalování jsou uživatelé kliknutím na ikonu koloběžky přesměrováni do příslušného rozhraní. K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód, který je na ní viditelně umístěný. Před zahájením první jízdy se jezdci zobrazí bezpečnostní instrukce, kterými by se měl během jízdy řídit. Zjistí z nich také zásady správného a bezpečného parkování koloběžek. Platba za půjčení koloběžky je uživateli po ukončení jízdy automaticky stržena z karty uložené v aplikaci."

E-koloběžky jsou z hlediska zákona považovány za dopravní prostředek stejně jako kola. Mohou jezdit po pozemních komunikacích a cyklostezkách, nikoliv po chodnících. Mají ale povoleno vjíždět do pěší zóny, pokud je tam umožněn vjezd kolům a vozidlům vyznačeným dodatkovou tabulkou ve spodní části dopravní značky pěší zóna.

Andrea Vojkovská, mluvčí Ostravy: "Koloběžky rozšířily nabídku forem alternativní dopravy, ke které v Ostravě už od roku 2018 patří bikesharing nejprve v režii společnosti Rekola, aktuálně firmy Nextbike. Jeho provoz Ostrava dotuje příspěvkem na každou jízdu, ten umožňuje využívat kola na prvních patnáct minut zdarma."

Aktuálně je v Ostravě k dispozici přes tisíc sdílených kol, které parkují v 320 stanicích rozmístěných ve všech 23 obvodech města Ostravy.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000025538/ke-sdilenym-elektrickym-kolobezkam-se-pridaji-v-ostrave-i-skutry