Test: Yeti ARC - exkluzivní trailový hardtail

Autor: Keli, kategorie: Test, vydáno: 17.5.2021

Trailové hardtaily jsou na velkém vzestupu. Jestli je to způsobeno rostoucím množství snazších tratí, kde je full spíše na obtíž, nebo nabažením se celoodpružených kol jezdců nevím, ale je to prostě fakt. Když jsme u trailového pevňáku, tak platí to samé co u fullů, do kategorie trail se schová hrozně moc. Ono vlastně definovat co je trailové kolo je velmi obtížné. Liší se to výrobce od výrobce. Jedni v trail kategorii tíhnou více k XC a jiní více je sjezdu. Rozdíly v geometriích jsou propastné. V trailové kategorii najdeš kola s hlavovým úhlem 64 a nebo 67 nebo i více stupňů. Yeti ARC patří ke kolům, které nikterak agresivní geometrií neoplývají. Je to chyba? Vůbec, spíše naopak.

Yeti ARC je, alespoň za mne, vizuálně velmi podařené kolo. V klasické barvě Yeti, rafinovaná, těžko definovatelná barva, která chytne za oči. A nejen barva, i tvar rámu. Jednoznačně nejvýraznější je hodně zkosená "extra slopingovaná" horní rámová trubka plynule navazující na sedlové vzpěry. Zaujme i masivní oblast středu a napojení sedlové trubky na horní rámovku. Hladké linie karbonového rámu jsou prostě elegantní. Není to jen o eleganci, ale samozřejmě i o tuhosti. Tu lze jednoznačně označit jako neskutečnou. Poznáš to okamžitě, pár šlápnutí a kolo letí.
Díky velkému slopingu máš spoustu místa nad rámem a navíc je možné nasadit teleskopku s 200 mm zdvihu, na testovacím kousku bylo 175 milimetrů a dvě kilča by se vešly jak nic.
Jo a ta barva je prý tyrksová!

Velikost, Yeti ARC je k dispozici ve čtyřech velikostech. Od eSka až po XL, já volil velikost L, se svými 185 cm jsem byl zhruba někde v polovině rozmezí doporučované výrobcem a kolo mi sedlo dokonale. Ani krátké, ani dlouhé, prostě akorát. S reachem 465 mm a postavenou sedlovkou je posed na kole příjemně vzpřímený, tomu napomáhá i velkorysý stack. ARC je prostě hodně pohodlné kolo, kterému honba za vteřinami v závodech absolutně nic neříká. A to je správně, Yeti ARC je trailový hardtail.

Ovladatelnost mimořádná

Ovladatelnost, agilita, hravost. Tak lze popsat chování ARCu z kopce dolů. Aby výše zmíněné platilo, musí tomu ale odpovídat terén. ARC je pevňák s tuhým rámem, takže pokud se pohybuješ na hladších tratích budeš si vískat. Flow traily, lesní cestičky, to je království, kde vládne Yeti ARC. A také v zatáčkách, ve vlásenkách, kde jedna váže druhou si říkáš, tohle nesmí skončit. Radost z jízdy je pak neskutečná.

Limity ve sjezdech existují

Jakmile se ARC pořádně rozjede, stane lehce neposedný. Není to hardtail s geometrií sjezďáku na kterým jedeš jak na fullu. Na ARCu i když vytáhneš maximum svých es z rukávu budeš ve velkých rychlostech cítit, že hrana je blízko. To samé platí i v drncavém terénu, rozbité rolety, kamenná pole a nebo kořeny ti pořádně naklepou kosti. Na takových místech cítíš, že kolo trochu trpí. A to i přesto, že kolo bylo osazeno vidlicí s vyšším zdvihem než Yeti na ARC standardně montuje (130 vs. 140 mm). Jeden centimetr navíc mnoho rozdílu neudělá, ale přeci jen trochu, ale fakt trochu kolo posouvá víc "do sjezdova".
Rám má dost nízko uložený střed, ale přesto snad ani jednou jsem klikama neškrtl o zem. Překvapivé.

 

Odpustí i vyžehlí

Na ARCu se mi hrozně líbilo jak je kolo hodné na jezdce. Nic od něj nechce, nic nepotřebuje a ještě ho podpoří i pobaví. Nemusíš být svěťákový sjezdař, který má attack pozicí v malíku, i běžný Pepík má na kole pocit jako by tím jezdcem s obrovskou dávkou skillu byl. Výše zmíněné platí na vhodné, spíše hladší, trati, na hardcore rozbitém trailu už ARC nestíhá. Ale to se bavíme o fakt mega mordoru, jinde je ARC na jezdce laskavý tím, kolik toho absorbuje, kolik nerovností vyhladí. Rozdíl poznáš okamžitě po přesednutí na jiného pevňáka, já konkrétně přeskočil na GT Zaskar LT a vytřepaný jsem byl jako ratlík. A to je Zaskar LT mezi pevňáky díky svému řešení napojení řetězových vzpěr k horní rámové trubce považován za žehličku.

Tuhý rám, rychle na kopec

Stoupání na ARCu je kapitolou samou pro sebe. Přestože sedlová trubka není nijak extrémně vzpřímená, pro moderní kola by se 76 stupňů nyní dalo označit jako standardní, tak kolo stoupá jako dým. Pevný karbonový rám s masivním středem tvoří dokonale tuhé spojení, které přenáší sílu ze šlapání snad bez jakékoliv ztráty. Kromě tuhého rámu mají vliv na skvělé stoupací schopnosti i výplety. Na tomto konkrétním kusu nejsou standardní hliníky, ale karbonová kola WTB CZK i30 s výrazným asymetrickým uchycením niplů v ráfcích. Asymetrie děr v ráfku je výrazná, tři milimetry mimo osu jsou patrné z dálky. Tuhá, odolná kola dotváří masivní středy Race Face Vault. Hmotnost výpletu trochu nemile překvapí, jen lehce jde pod dvě kilča. Chtělo by to lehčí dráty i náboje a váha by byla výrazně níže.
Co jsem na nábojích RF Vault ocenil byl jemný záběr ořechu a jeho příjemné cvirklikání navíc netroubí na lesy, že se jedná o hogo fogo výplety.

Pokud se vrátím k hmotnosti, celková hmotnost kola ve velikosti L bez pedálů je 12,5 kg. Málo nebo moc? Přestože na kole nebyl žádný vyloženě těžký komponent, tak číslo na váze překvapilo. V ruce, ani za jízdy to není absolutně cítit a já tipoval hmotnost minimálně o kilo a půl nižší.

Napínák i dva košíky...

Dva košíky na vodu? Není problém. Jsou sice umístěny trochu nezvykle naproti sobě přes spodní rámovou trubku, ale jsou tam. Chceš vodítko? Máš ho mít, ISCG05 "navářky" nechybí. Vnitřní vedení kabeláže je provedeno pomocí vodících trubiček a řetězová vzpěra má masivní gumový chránič, obojí dohromady zajistí, že ARC jezdí velmi potichu. Na klepání bowdenů nebo hlasité mlácení řetězu zapomeň, tohle ARC neumí.

I přesto, že má rám extra masivní oblast středu není třeba se bát průchodnosti plášťů, prostor okolo je hodně naddimenzovaný. V originálním setupu má pláště šířky 2,6 palce a snese i víc.

Standardně kolo vychází z modelu ARC C2, rozdíly jsou vidlice a výplety. Fox 34 nahradila Marzocchi Z2 a vypletená kola DT SWISS M1900 pak custom výplety v kombinaci WTB a Race Face. Yeti je exkluzivní značka, tomu odpovídá i cena. Konkrétně u tohoto kola se bavíme o cenovce okolo 115 tisíc korun (s původními koly). Pokud se ti protočily panenky, tak věz, že za top model ARCu budeš muset vysázet více jak 180 tisíc korun.

Trailový hardtail jako náhrada fullu? U ARCu si to dokáži bezproblémů představit. Pohodlnost, ovladatelnost, zábavnost a k tomu velká efektivita šlapání. To jsou klíčové vlastnosti Yeti ARC.

https://yeticycles.com/bikes/arc
Yeti do ČR dováží Bikeporn.cz a ti stavěli i jednu limitku, Yeti ARC na jednom z sta vyrobených rámů v legendární barevné kombinaci tyrkys-žlutá.

Podobné články

Diskuze

  • anonymní uživatel Aha (Bild (a) nopain.gain) 17.5.2021 000 10:02

    To je build jak marka kdyz dojede z ikei.. 80%uz zrobene

    • anonymní uživatel Radek 17.5.2021 000 16:31

      Co bylo zrobené, kromě výpletů a lakování?

  • anonymní uživatel wilda (wilda81 (a) centrum.cz) 17.5.2021 000 10:40

    Povedené. Hezčí než barevně nesladěná limitka.

  • anonymní uživatel hoffman 17.5.2021 000 12:35

    hodnotami geometrie to spadá do XC

  • anonymní uživatel Frenk 17.5.2021 000 22:27

    Úplně nechápu ten trend trailových pevňáků. Po letech na fullu si nedokážu představit lítat na trailech s pevňákem. Samozřejmě jsem na tom začínal, jako asi každý, ale nevrátil bych se k tomu. Jedině občas na XC vyrazím na HTčku, ale i tak jsem častokrát vyklepanej jak řízek. Na druhou ztranu bych byl otevřený nějakému oceláku, jak se to chová. Ale zatím jsem neměl tu čest.

    • profilová fotka Vencik 18.5.2021 000 7:18

      musím říct že je to super, geometrie je jinde, pomáhá hodně, stejně jako vyšší vidlice... rozdíl oproti XC propastný... (zkušenosti osobní)

    • anonymní uživatel Petr (petr.pavlik.cz (a) gmail.com) 27.5.2021 000 15:47

      Ahoj, já jsem naopak prodal full a postavil si trailového HT na rámu od Ibise. Cenově mě to vyšlo na polovinua geo je v podstatě stejná jako Yeti. Kolem Olomouce prostě nejsou traily, které bych na to v pohodě nesjel. Naopak 90 % času je to pro mě mnohem lepší než full. Rychlé, hravé, obratné. Fulla jsem měl Stmpjumpera se 130 mm zdvihu. Jinak v trailcentrech jezdím hlavně flow traily, protože ty mě baví nejvíc a na to je trailový HT ideální kolo.

      • anonymní uživatel Shu Lin 28.5.2021 000 8:32

        Mně na HT vadí že se v klopenkách nezkracuje jako full... pevná stavba prostě zatáčí jinak. Ale na sněhu nebo bahně je zase mnohem předvídatelnější.

  • anonymní uživatel fling-EX 18.5.2021 000 11:04

    Přesně tak,,, taky to moc nechápu. Kdysi jsem jezdil XC na pevňáku .. dokonce na oceláku. A pak jsem pořídil prvního fulla a už bych se nevracel. Ráno po jízdě na pevňáku mne všechno bolelo. Na fullu pohodka... a to byl o 3 kilo těžší :-)

  • profilová fotka ivanb_cko 18.5.2021 000 11:33

    tohle kolo s danými parametry mi přijde naprosto skvělé - geo je možná "víc k XC" (ale popravdě třeba kolem Brna snad není technicky nic nejetelnýho na klasickém XC - sám dávám a to má hlavu 69,3st a rozvor 1103mm!), ale díky tomu to na cestičkách bude hodně rychlý kolo a k tomu konečně rozumná váha prot jiným trail HT kolům současnosti! Za mě jednoznačně palec hore ;)

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 18.5.2021 000 16:29

    StoVosumdesát klacků za hátéčko je docela dost peněz.....za to má člověk na DK bazaru 3 krásný kola - na sjezd, na vejlety s kamarádama a ještě zbyde spoustu peněz třeba na nějakýho gravela z Cyklobazaru. A jako bonus uděláte radost třem lidem, kteří prodávají své použité miláčky.

    Jasně, takhle nejde přemejšlet standardně - ale v tomhle konkrétnim případě, kdybych držel v ruce 180 000 tisíc, jdu do 2-4 zachovalejch, bazarovejch kol - DH/EN/Gravel.

  • anonymní uživatel šimpanz (šimpywimpy (a) bananovarepublika.cz) 19.5.2021 000 7:53

    Ht na trail určitě může dávat smysl - ale ne za tyhle peníze.

  • anonymní uživatel Kal El (Kal (a) el.com) 19.5.2021 000 22:31

    Jak se to říká? ...Yeti pi.o :-D

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí