zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Projekt Autor v domě ve zvukové podobě

Tomáš Ráliš  (Autor v domě text 20/21)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

A studio Rubín rozšířilo dramaturgický záměr svého podcastu Fade in Rubín. Pražské divadlo nově uvádí rozhlasové skici absolventů dílny Autor v domě. Pod taktovkou režiséra Jana Friče vznikly už tři rozhlasové črty: Ze života důchodce v neokapitalismu, přeSmyčka a 20/21. Posluchači se mohou těšit jak na hlasy známých rubínovských osobností jako Aleny Štréblové, Richarda Fialy, Miloslava Königa, Jakuba Gottwalda či Miroslava Mejzlíka, tak i speciálních hostů např. Pavly Tomicové nebo Magdalény Sidonové. Fade in Rubín je dostupný na všech podcastových platformách.

„Za vznikem podcastu Fade in Rubín stojí tři podstatné věci. Tou první je zážitek z jarního uzavření divadel, kdy jsme náhle na několik dlouhých týdnů nemohli hrát a být v bližším tvůrčím kontaktu s našimi diváky. Druhou byla touha naši práci a především inscenace představit divákům a fanouškům trochu jinak než jen na stránkách programu nebo v diskuzích s tvůrci,“ říká umělecká šéfka Rubínu Dagmar Fričová a dodává: „a třetí podstatnou věcí byla svoboda, kterou nám podcastová forma nabízí. Její dramaturgickou linku můžeme rozšiřovat podle stávajících potřeb divadla.“

Cílem ojedinělého projektu Autor v domě je vytvářet ideální prostředí a podmínky pro kreativní autorské psaní a podporovat tím vznik nových divadelních textů. Závěrečná díla talentovaných autorů se obvykle uvádějí ve formách scénického čtení. To ovšem znemožňují současná pandemická opatření. A studio Rubín proto oslovilo režiséra Jana Friče, který texty účastníků druhé edice projektu přetváří do rozhlasových skic. V jeho počinu mu pomáhají známé rubínovské herecké osobnosti jako Alena Štréblová, Richard Fiala, Miloslav König, Jakub Gottwald a Miroslav Mejzlík. Posluchači se také můžou tešit na speciální hosty, např. Pavlu Tomicovou nebo Magdalénu Sidonovou.

„Projekt Autor v domě považuji pro české divadlo za velmi záslužný. Mezi českou divadelní veřejností již léta koluje fáma, že čeští dramatici neexistují a že se u nás nepíše. Proto se neustále uvádějí buď díla klasická, a to především z provozní opatrnosti, anebo přeložené texty zahraničních autorů, kteří mají schopné agentury, co je dokáží na náš trh prosadit. A když autoři neexistují, bude nejlepší si je prostě vyrobit. Tento projekt ukazuje, že psát pro divadlo lze,“ přibližuje svůj postoj režisér Jan Frič.

V současné době jsou uveřejněny tři podcastové črty.
Text Jany Micenkové Ze života důchodce v neokapitalismu portrétuje lehce ironicky čtyři současné seniory a jejich mikrokosmos. přeSmyčka Martina Toula přivádí posluchače do bizarního rodinného dramatu o návratu ztraceného syna a text Tomáše Ráliše 20/21 je záznamem pěti příběhů, které se stanou o poslední noci v roce. Další díla budou uveřejněna v nadcházejících měsících.

Rozhlasové skici vznikaly originální cestou, kterou režisér Frič popisuje následovně: „Zvuk mě baví. Mluvené slovo bez obrazu podněcuje fantazii, vyžaduje spoluúčast diváka, aby si ,vytvořil' svůj vlastní vizuální vjem. Tím možná obratněji napodobuje divákovu aktivitu při sledování divadelních představení než videozáznam. Když jsme přemýšleli čím nahradit rychlé inscenované čtení, padla volba právě na toto médium. Cílem črt i oněch čtení je ověřit text, zjistit, co funguje a co nefunguje, když se z písmen na papíru (či v počítači) promění na herecký projev. Jsme limitováni rozpočtem, technikou i časem. Je to tedy velmi dobrodružné, a tak jsem si jako takový podúkol stanovil natočit každou črtu jiným způsobem. přeSmyčka je naživo ,zahraná' a až dokumentárně nasnímaná u Aleny Štréblové v kuchyni, monology z Důchodce jsme natáčeli pokoutně v improvizovaném studiu v promrzlé herecké šatně A studia Rubín, 20/21 pak vznikalo převážně po bytech herců, kteří museli, aniž by se viděli, dodržovat stejný rytmus, aby na sebe navazovali.“

Samotný podcast Fade in Rubín zatím nabízí tři dramaturgické linie. První v navazujících dílech představuje vznik a zákulisí autorských inscenací. Posluchači tak mohou slyšet rozhovory s tvůrci, herci, ale i odborníky na dané téma. Druhá se zaměřuje na rozhovory s důležitými tvůrčími a inspirativními osobnostmi, které jsou spojeny se samotným divadlem. Třetí tvoří rozhlasové skici, které jsou výstupem textů autorské dílny Autor v domě.

Podcast A studia Rubín vychází nepravidelně ve čtvrtek a k poslechu je na oficiálních webových stránkách divadla i na všech podcastových platformách, např. Spotify, Apple music nebo Google Podcast.

www.astudiorubin.cz

10.5.2021 09:05:36 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

DISK uvede Čapkovo drama R.U.R.

R.U.R. - vizuál Divadla DISK

V divadle DISK se 28. března 2024 uskuteční premiéra dramatu Karla Čapka R.U.R. Režisér Jan-Jakub Šenkeřík pův ...celý článek


Letní shakespearovské slavnosti 2024

Filip Březina a Anna Fialová (Marná lásky snaha)

Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl ...celý článek


VČD zve na setkání s nejmladší hereckou generací

Štěpán Pospíšil na zahájení letošní divadelní sezóny

Východočeské divadlo od roku 2018 uvádí cyklus diskusních pořadů Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny, kt ...celý článek


Cesta dlouhým dnem do noci v Dlouhé

Matyáš Řezníček (Cesta dlouhým dnem do noci)

V sobotu 23. března 2024 uvedou v Divadle v Dlouhé druhou premiéru letošní sezony Cestu dlouhým dnem do noci E ...celý článek


MdB připravuje komedii o nástrahách divadelní profese

Hra, která se zvrtla (vizuál)

Divadelní spolek Tyl Tuřany je soubor sice amatérský a nevelký, ale zato nadšený. A poté co se řadu let věnova ...celý článek


Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes

Hamletův motiv

Fakt, že oscarový režisér Sam Mendes začínal na divadle a stále se tam rád vrací, v NT Live připomněly už ceně ...celý článek


Racek přilétá na Zábradlí

Jana Plodková (Zdroj:KIVA)

Již tento týden 20. března 2024 proběhne v Divadle Na zábradlí premiéra inscenace Racek. Ikonická hra Antona P ...celý článek


Michael Žantovský na Malé scéně

Moderátor večera Michal Przebinda

Východočeské divadlo od roku 2018 obohacuje svůj repertoár o čtené poetické večery, které jsou uváděny obvykle ...celý článek


Dejvické divadlo se vrací do kin

Elegance molekuly

Po loňském fenomenálním úspěchu představení Ucpanej systém v kinech, který se stal zatím nejnavštěvovanějším p ...celý článek


Gogolova Ženitba se vrací do NdB

Ženitba (NdB)

Úředník ve vysoké funkci Ivan Podkolesin ve zralém věku po zralé úvaze pomyslí na manželský stav. Ale nebýt je ...celý článek


Pardubická Noc divadel 2024 zpřístupní zákulisí

Přiřazování rekvizit k inscenacím (Foto: L. Jeníček)

Výjimečná akce Noc divadel se z původního podzimního termínu přesouvá na jaro a od letošního roku bude součást ...celý článek


Dubnové tipy z Divadla Viola

Hugo Haas a Adina Mandlová

Inscenace Michelangelo: mramorová horečka v úterý 9. dubna od 20 hodin ve Viole nabídne silný příběh génia a j ...celý článek


Studio Hrdinů uvádí novinku Jedlík perel

Jedlík perel - Petr Jeništa (Ilustrace: Vojtěch Mašek)

Pražská divadelní scéna Studio Hrdinů uvádí novinku inscenaci Jedlík perel autora a filmového režiséra Vojtěch ...celý článek


Noc divadel 2024 v Jihočeském divadle

Maraton Bedřicha Smetany

Největší divadelní svátek každoročně nabízí nejen netradiční představení, ale i mnoho dalšího. Nejinak tomu bu ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Leni Riefenstahlová – konec mýtu

Leni Riefenstahlová

Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek

další články...