Naprostá většina nehod u Litvínovic se stává v době dopravní špičky. Velmi nebezpečné místo je také u Drahonic
Výpadovka z Českých Budějovic směrem na Český Krumlov a horizont nad Drahonicemi směrem na Strakonice. To jsou podle statistik velmi nebezpečná místa na jihočeských silnicích.
Nepříjemných, nepřehledných nebo pro jízdu nebezpečných míst je na jihočeských silnicích hodně. Jsou taková, u nichž tato charakteristika platí dlouhodobě, ale i taková, která se na seznamu objeví poprvé.
Podle údajů veřejně dostupné databáze dopravních nehod evidovaných policií a Automapou Allianz pojišťovny patří mezi nejrizikovější úseky na silnicích dvě nová místa v jižních Čechách. Jedním jsou Litvínovice u Českých Budějovic, druhým Drahonice na Strakonicku.
Za loňský rok přibylo podle statistiky v České republice sedm nových lokalit, kde došlo nejméně ke dvěma nehodám s těžkými následky. Dvě z těchto míst možná důvěrně znáte, v žebříčku Automapy Allianz jsou na čtvrtém a pátém místě.
„Na pátém místě celostátního žebříčku skončil úsek silnice I/3 v jižní části obce Litvínovice, jen pár set metrů za hranicemi Českých Budějovic. V roce 2020 zde došlo celkem ke třem nehodám. Dvě z nich byly vážné, dva pasažéři si odnesli těžká poranění. Pět lidí se zranilo lehce,“ přibližuje mluvčí Allianz Marie Petrovová.
Výpadovka z Českých Budějovic směrem na Český Krumlov, případně Dolní Dvořiště, je na první pohled přehledný a kromě kruhového objezdu nikterak komplikovaný úsek. V čem je problém? Stačí se tu postavit a rozhlédnout. A nebo tudy projet ráno a odpoledne. Kolony aut v obou směrech. Kolony, které se směrem z města tvoří už od výstaviště, při příjezdu do Budějovic pak už od Včelné a Boršova.
Tímto úsekem musí projet všechna auta, která přijíždí do krajského města ze severu, západu i východu a míří na jih. A naproti nim proud aut nejméně ze dvou hraničních přechodů, případně z Lipenska, mířící nahoru, do dalších míst republiky.
„Naprostá většina nehod se tady stává v době dopravní špičky, tedy hlavně ráno,“ připomíná krajský koordinátor BESIP Václav Kovář. Pravděpodobně hlavně kvůli stresu pak někteří řidiči mohou reagovat nepředvídatelně. Nejčastější jsou tady totiž srážky aut zezadu, ale někdy i zepředu, a doprava je tu komplikovaná chodci a cyklisty.
V koloně zvláště při příjezdu do krajského města se můžete zdržet třeba i dvacet minut, někdy i více. Nezbývá, než se v tomto úsek prostě obrnit trpělivostí a případně počítat se zdržením už dopředu a vyrazit na cestu dříve.
Záludný horizont se zatáčkou u Drahonic
„Za čtvrté nové nejnebezpečnější místo v republice označila Automapa Allianz zatáčku mezi Drahonicemi a Cehnicemi na Strakonicku. Na dvousetmetrovém úseku na silnici I/22 došlo loni celkem ke čtyřem nehodám, z toho ke dvěma vážným. Tři lidé se zde těžce zranili, šest osob si odneslo lehká poranění,“ uvádí mluvčí Allianz Marie Petrovové.
Kde může být problém u Drahonic? Záludný je hlavně horizont a zatáčka na něm. „Ten horizont je nepřehledný a záludnost spočívá v tom, že když se řidič rozjede vyšší rychlostí, může se dostat v zatáčce do protisměru,“ popisuje Václav Kovář.
Od Drahonic totiž silnice vede do kopce, a pokud jede auto vyšší rychlostí, může jej zatáčka lidově řečeno „vyhodit“. Podobně to platí i v protisměru.
Podle Václava Kováře možná to nejzajímavější nakonec – věk řidiček a řidičů, kteří v uvedených místech bourali. „Naprostá většina z nich je ve věku seniorů nebo naopak řidičů, kteří mají řidičský průkaz jen krátkou dobu,“ připomíná.
Jen pro doplnění, první dvě nejrizikovější místa má podle Automapy Allianz za loňský rok Zlínský kraj, třetí nejrizikovější místo je v Olomouckém kraji.
Související
-
Křižovatka U Stopařky nevypadá nebezpečně, přesto je vyhlášeným místem dopravních nehod
Auta, která jedou z Netolic do Husince a ze Strunkovic do Vitějovic, se setkají na křižovatce u Památníku vojsk pěti armád, tedy v místě lidově zvaném „U Stopařky.“
-
Chodci absolutní přednost na přechodu nemají a ani nikdy neměli. Zákon jim také ukládá povinnosti
Kdo má přednost na přechodu? Auto, nebo chodec? Otázka jednoduchá, ale odpovědět na ni nelze, že ten, či onen. Své povinnosti totiž mají dle zákona jak řidiči, tak chodci.
-
Připomeňme si před prázdninami pravidla jízdy na kruhových objezdech se dvěma jízdními pruhy
Kruhových objezdů s více jízdními pruhy přibývá. Platí na nich pravidlo podle paragrafu 12 o přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.