Rozvolnění protipandemických opatření vhání opět život do ulic, silnice se po několikaměsíčním oddechu v pravidelných intervalech zahalují do dopravních kolon a nejen na cyklostezkách, ale i uprostřed měst se začínají opět objevovat kola a koloběžky.

Rozvolnění se trefilo do začátku cyklistické sezony a s ní se probírají i navazující služby včetně bikesharingu, tedy sdílení kol a koloběžek. Ten má za sebou podobně jako mnoho jiných oborů složitý pandemický rok, který kvůli absenci turistů zamíchal kartami zejména v Praze.

Některé bikesharingové platformy se z české metropole zcela stáhly do menších měst, jiné naopak zůstaly a jen upravily počty svých sdílených prostředků, další dokonce expandovaly. Suma sumárum, covidová krize bikesharingu v Česku neublížila, naopak jej přiblížila dalším lidem, když ho roztáhla do nových koutů republiky.

„Na užitnosti kol jsme covid nijak moc nezaznamenali,“ říká zakladatel a šéf Rekol Vítek Ježek. Jeho sdílená růžová kola znají Češi nejdéle ze všech a aktuálně jsou v tuzemsku k půjčení v Praze, Brně, Olomouci a Českých Budějovicích.

Rekola během pandemie nijak zásadně počet kol v ulicích omezovat nemusela, i když se loni nakonec neobjevila například v Liberci, kde se ale firma nedohodla s městem. „Naprostá většina zákazníků jsou lokální obyvatelé,“ vysvětluje stabilitu poptávek Ježek.

„Někteří lidé sice přestali jezdit, protože přešli na home office, na druhou stranu lidé, kteří o tom uvažovali, ale třeba se báli silného provozu, teď mohli využít volné město,“ říká a dodává, že jeho společnost sdílené prostředky nestáhla z ulic ani v zimě, kdy jen v Praze bylo rozmístěno na osm set kol.

Zakladatel a šéf Rekol Vít Ježek | Foto Rekola

Do nové sezony v české metropoli aktuálně vstupuje s více než tisíci koly a po celé České republice jich má dva tisíce. „Na podzim zřejmě dojde k významnější expanzi, ale je otázkou, zda to bude v České republice,“ předesílá Ježek.

Souboj zelených

Když se v hlavním městě rozhlédnete kolem sebe, kromě zaparkovaných růžových kol si vedle nich pravděpodobně všimnete i několika zelených sdílených prostředků. Ty budou zřejmě patřit dvěma zahraničním konkurentům Rekol, kteří v loňském roce zažili trochu protichůdný vývoj.

Řeč je o estonském startupu Bolt a americkém konkurentovi Lime. První jmenovaný si loni užíval svou covidovou jízdu, když získal investici převyšující čtyři miliardy korun a v Česku představil zcela novou službu pro rozvoz jídla Bolt Food.

Starostky, primátoři i radní ve městech po celé republice postupně objevují kouzlo bikesharingu.

I v segmentu bikesharingu však firma udělala významný krok, když na podzim do Prahy přivezla stovky sdílených elektrokol, která doplnila flotilu koloběžek rozesetých po virtuálních stanovištích jiných českých měst.

„V současné době máme v ulicích Olomouce, Pardubic, Boskovic, Brna, Ostravy, Frýdku-Místku a Liberce přes tisíc elektrických koloběžek. Kola jsou pak k dispozici v Praze a Brně a je jich celkem asi šest set,“ vypočítává pro Forbes Martin Zajíc, manažer Boltu pro kola a koloběžky v Česku a na Slovensku.

Bolt má navíc i díky získané investici opravdu velké expanzní plány. Podle Zajíce se firma zajímá o další města, konkrétně například o Zlín, a jen letos by chtěla počet kol a koloběžek v Česku až ztrojnásobit.

Estonský Bolt loni do Prahy přivezl stovky elektrokol | Foto Bolt

„Počty koloběžek se budou zvyšovat tím, že budeme přidávat další města a také dle poptávky upravovat počty ve stávajících,“ doplňuje Zajíc.

A letos je i velká šance, že se vedle elektrokol v Praze objeví i koloběžky Boltu. „Jednání probíhají a já věřím, že se s městem určitě dohodneme,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro Forbes Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

Americký startup Lime, který do Česka na podzim roku 2018 přivezl vůbec první sdílené koloběžky, zažil trošičku odlišný rok. Konkrétně v české metropoli se mu nevyplatila silnější závislost na zahraničních turistech než u konkurentů, a v březnu dokonce dočasně své koloběžky z Prahy stáhl. Po pár týdnech se tam sice vrátil, ovšem už pouze s dvěma stovkami koloběžek. Původně jich přitom v Praze provozoval na patnáct set.

Kolik přesně jezdí v současné době v hlavním městě sdílených koloběžek v barvách společnosti Lime, její zástupci ani na opakovaný dotaz neprozradili.

„Počet se mění v závislosti na počasí, ročním období a hlavně zájmu našich uživatelů,“ poslal jen obecné vyjádření provozní manažer Lime v Česku Václav Petr. Firma v Česku spolupracuje i s Uberem, který do ní loni investoval 170 milionů dolarů.

I proto si lze přes aplikaci Uberu objednat elektrické koloběžky Lime. Od těch běžných zelených se ale v tomhle případě liší svou červenou barvou. Dříve tyhle koloběžky jezdily ve světě pod značkou Jump, které se ale Uber nakonec zbavil.

„Vždycky cílíme na maximální vytíženost a v případě, že se koloběžky nevyužívají, přesouváme je do měst, kde vidíme vyšší poptávku,“ dodal Václav Petr s tím, že koloběžky Lime se letos nově objevily v Ostravě a Liberci a firma plánuje spustit provoz i v dalších městech.

Odchod Revoltu z Prahy

Na začátku letošního roku z Prahy zcela zmizela česká sharingová platforma Revolt, od které si kromě koloběžek mohli Pražané půjčit i elektrická auta nebo elektrické motorky. Ta se přitom v době příchodu pandemie začala zrovna pohybovat v černých číslech.

Dnes je ale vše jinak. Revolt už na konci minulého roku oznámil, že končí s nabídkou sdílených vozů, a letos v březnu přišel s informací, že se stahuje z Prahy a nastoluje zcela novou strategii.

„Věříme, že to není natrvalo, ale nedařilo se nám s městem nastavit spolupráci tak, abychom mohli provozovat službu sdílené mikromobility odpovědně, jak bychom chtěli,“ řekl v březnu v rozhovoru pro CzechCrunch šéf Revoltu Pavel Kuchta.

Revolt letos v březnu opustil ulice Prahy směrem na východ republiky. | Foto Jan Strouhal

Revolt ale z mapy českého bikesharingu nezmizel úplně. Ustoupil na východ republiky, kam přemístil i své žlutočerné stroje. Ty si teď můžete půjčit v  Brně a také ve čtyřměstí zahrnujícím Kopřivnici, Příbor, Starý a Nový Jičín. Startup tam nyní postupně rozmisťuje i koloběžky, které převezl z Prahy, kde jich dohromady bylo k tisícovce.

Hledání společné řeči

Nejvýznamnějším hráčem na poli českého bikesharingu se nicméně poměrně v tichosti v uplynulých letech stala společnost Nextbike Czech Republic, která během loňska vyrostla o třetinu. V současnosti se její modrošedá mechanická i elektrická kole dají zapůjčit v devatenácti tuzemských městech od Berouna po Frýdek-Místek.

Celkem tato firma s kořeny v Olomouci, která funguje s licencí globálního mikromobilitního operátora Nextbike, provozuje na 5200 kol po celé republice.

,,Starostky, primátoři i radní ve městech po celé republice postupně objevují kouzlo bikesharingu,“ uvedl už v březnu ke statistikám výkonný ředitel a jeden ze zakladatelů Nextbike Czech Republic Tomáš Karpov.

Největším ryze českým startupem ze segmentu bikesharingu je ovšem český Freebike, který vlastní podnikatel Charles Butler a už několik let vede Ludvík Jaroš. Zelenkavá kola Freebiku se ale v Praze objevila jen v sezoně 2018/2019, pak se z ní stáhla.

V pražském Karlíně sice dnes ještě pár jejich kol najdete, ale jen proto, že Freebiku tato čtvrť slouží jako laboratoř. Ani jinde v Česku se na jejich bicyklech nesvezete, ale zato má firma v současnosti na čtrnáct tisíc kol po celé Evropě.

Majitel Freebiku Charles Butler (vlevo) a šéf Freebiku Ludvík Jaroš | Foto Jan Strouhal

Vcelku tak pandemie českému bikesharingu příliš neublížila, naopak pomohla jeho rozvoji do měst, kde se s možností půjčit si jednoduše a online sdílený prostředek lidé setkali vůbec poprvé.

I proto bude čím dál tím důležitější vzdělávání nových i stávajících uživatelů, protože například v Praze společná existence jezdců na koloběžkách a chodců nezačala zrovna nejlépe. Stejně tak budou čím dál častěji vyvstávat otázky regulace a zejména spolupráce radních se zástupci bikesharingových platforem při výstavbě potřebné infrastruktury.