Malotřídka v Křižánkách zvládla výuku v době pandemie na jedničku

26. květen 2021

Naše škola v Křižánkách je maličká, usmívá se ředitelka Jana Suchá. Právě to považuje za důležité při nutnosti přizpůsobit se naprosto novým podmínkám.

Šestnáct dětí ze školy v Křižánkách, které normálně mívají výuku rozdělené do dvou skupin nebo jsou ve třídě všichni dohromady, si mohlo užívat vyučování po jednotlivých ročnících. Třídy se na online hodiny rozdělily od první do páté, a pak bylo na hodině mnohem méně žáků.

„Co se týče učiva, všechno jsme měli po návratu do školy zvládnuté. Je totiž rozdíl, jestli se vám sejde pětadvacet dětí nebo třeba tři děti. Obzvlášť se to ukázalo na hodinách a kroužku angličtiny, kde se děti velmi krásně rozmluvily, už od prvního ročníku,“ chválí paní ředitelka své žáky. Dva hoši z páté třídy se navíc dostali do speciální počítačové třídy na druhém stupni ve škole v Novém Městě na Moravě, kam není snadné se dostat. Oba se umístili v první desítce. „Když jsem se to dozvěděl, tak jsem se štěstím rozbrečel,“ říká Pavel a jeho spolužák Táďa mu přizvukuje.

S technikou pomohla škola i obec

Pro výuku bylo nutné zajistit notebooky nebo tablety. Škola pomohla zapůjčením, pomohl i celostátní projekt Daruj notebook, a v neposlední řadě i sponzorský dar od dvou rodin, takže tablety může škola nadále používat. „Nešlo totiž jen o sociálně slabé rodiny, ale také o rodiny s více dětmi, které měly být všechny připojené na online výuku ve stejnou dobu, a nemohly si dovolit tolik počítačů,“ vysvětluje Jana Suchá.

Obec pak pomohla s dalšími věcmi. „Pan starosta dětem tiskl materiály, když bylo potřeba, zajišťovali technickou obslužnost, zajet do rodin, naistalovat aplikace, to všechno úžasně zafungovalo,“ říká spokojeně ředitelka školy. Nové dovednosti však nemusely zvládat jen děti, ale i sami učitelé. Osm pedagogů si navzájem pomáhalo při výuce programů potřebných pro výuku – a to také na online schůzkách. „Učili jsme se fungovat v té aplikaci vzájemně mezi sebou, a pak jsme to přenášeli mezi děti. Nebylo ani výjimkou, když pak děti s něčím pomohly nám,“ směje se.

Ve školce na nic nečekali

Za doby pandemie se rozvinula i spolupráce mezi základní a mateřskou školkou. I když byla povinná docházka jen pro předškoláky, tady fungoval celý kolektiv. Když byly zavřené i školky, paní učitelky pro děti chystaly materiály, natáčely videa s písničkami a také naučily předškoláky pracovat v programu MS Teams.

Jana Suchá skládá pedagožkám ze školky hold: „Už teď máme předškoláky, kteří umí pracovat v tomto programu, jsme nachystaní na všechno, kdyby bylo potřeba, už to umíme.“

Související