Před pár dny devatenáctiletý mladík vyletěl na sídlišti Jižní Svahy i s vozem z cesty na parkoviště, kde naboural několik dalších aut. Testy u něho prokázaly požití drog, zřejmě jel příliš rychle. Se zraněními skončil v nemocnici. Policie nehodu vyšetřuje.
I toto může být příklad, který ukazuje, jak moc divoce či agresivně řidiči ve Zlínském kraji jezdí a jak často nedbají silničních předpisů.
Z průzkumu, který si nechala v rámci kampaně Agresivita zabíjí zpracovat Česká asociace pojišťoven, vyplývá, že zdejší motoristé jsou na tom vůbec nejhůře z republiky, pokud jde o dávání přednosti v jízdě. Potíže mají také s tolerováním nejvyšší povolené rychlosti i s tím, že šlápnou na plyn, pokud je chce někdo předjet.
Podle průzkumu v kraji nedá přednost skoro čtvrtina řidičů, což značně převyšuje celorepublikový průměr, který je 18 procent.
„Toto chování je na silnicích velmi rizikové. Pokud jiný řidič předpokládá, že má přednost, ale nedostane ji, může dojít ke srážce obou aut, jejíž následky bývají tragické,“ zdůraznila mluvčí České asociace pojišťoven Veronika Nová.
Těchto prohřešků se ale nedopouštějí pouze motoristé, často také cyklisté.
„Když cyklista vyjíždí z vedlejší cesty na hlavní, často se vůbec nedívá a ani neukazuje rukou směr odbočení. Spoléhá prostě na to, že mu řidič uhne,“ míní krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík.
Další zmíněné nešvary se projevují například na hlavních silničních tazích ve Zlíně, kde se řidiči někdy předhánějí v tom, kdo bude dříve u dalšího semaforu. Někteří zrychlují, pokud je jiný předjíždí ve druhém pruhu. Nebo se blokují. Podle průzkumu každý šestý motorista v kraji zrychlí, když ho chce někdo předjet.
Nesmyslné závody od semaforu k semaforu
„Při průjezdu krajským městem se jedná z mého pohledu spíše o nesmyslný závod od semaforu k semaforu, včetně agresivního kličkování či záměrného najíždění zezadu. Řidiči se snaží posunout, byť jenom o jedno místo,“ všiml si Patík.
„To je typický projev agresivity za volantem v našem kraji,“ upozornil.
Stejné věci se dějí také na silničním tahu mezi Zlínem a Otrokovicemi, na některých místech jsou tam kamery, rychlost také měřívá policie. Prohřešky spojené s překračováním rychlosti zaznamenává.
„Nejde o nějaký trend v chování řidičů, ale jedná se o nahodilé a ojedinělé případy, na které jsme upozorněni z řad ostatních účastníků silničního provozu,“ nastínila policejní mluvčí Lenka Javorková.
Na nedávání přednosti reagují šoféři ostře
Na kampani Agresivita zabíjí se kromě BESIP podílí právě i police. „Bohužel nelze vždy zajistit přítomnost policejních hlídek na hlavním silničním tahu Zlín–Otrokovice, a tudíž mohou být některé případy agresivní jízdy nezjištěny a nepotrestány,“ zmínila Javorková.
Průzkum se také zabýval tím, jak agresivně motoristé v kraji na silnicích reagují na to, když někdo jiný předpisy poruší. A právě na nedávání přednosti zareaguje ostřejším způsobem jízdy 44 procent z nich.
„Druhý nejčastější spouštěč agresivity za volantem je ve Zlínském kraji pomalá jízda jiných řidičů, která vadí téměř 42 procentům řidičů, a na třetím místě je pak bezdůvodné blokování rychlých pruhů,“ upřesnila Nová.
Troubení ani křik nepomáhá
Za méně rizikové chování označili motoristé troubení, křik a agresivní gestikulaci za volantem. I troubení ale může být podle odborníku hrozbou, protože řidiči okolo ztratí na chvíli koncentraci.
„To jenom zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou, fatální chybu,“ upozornil vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Z průzkumu vyplývá, že řidičům v kraji paradoxně vadí nejvíce to, čeho se sami dopouštějí. A ačkoliv jsou agresivní projevy na silnicích nebezpečné, za určitých okolností je ochotna je tolerovat téměř polovina dotázaných.
„Ochota českých řidičů omlouvat své prohřešky za volantem tím, že si to okolnosti žádají, je neobyčejně vysoká,“ dodal ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.