V pátek 21. května si závod 400 ultra odbyl premiéru. A král českých ultramaratonů Daniel Polman nemohl chybět.
Jak celý závod vznikal?
„Za závodem „400 ultra“ stála myšlenka uspořádat závod, který by byl na hranici ultra a bikepackinkové akce. Závod, který by opravdu nebylo jednoduché absolvovat a který by byl tak dlouhý, aby ho byl závodník schopen zajet případně na jeden zátah bez spánku,“ popisoval organizátor klání Jakub Jaroš.
Start i cíl byl umístěn v Autokempu Mostek ve stejnojmenné obci nedaleko Dvora Králové. Už jen pohled na mapu závodu sliboval velké dobrodružství a kupu nezapomenutelných zážitků.
Závodníci museli projet přes Krkonoše, Jizerské hory, Lužické hory, České Švýcarsko, Labské pískovce, České středohoří, Kokořínsko, Český ráj a Podkrkonoším se vraceli zpátky do Mostku.
„Šlo o spojení značné dávky kilometrů s pořádným převýšením. Bonusem celé akce je, že je trasa zvolena tak, aby bylo i přes fyzické vypětí závodníka stále na co koukat,“ líčil Jaroš.
Na 400 kilometrech museli závodníci zdolat 9 tisíc výškových metrů. To všechno v náročném a často velmi bahnitém terénu.
„Závod neměl chybu. Snad jen počasí, ale to je takové, jaké je, a nic se s tím udělat nedá. Bahna bylo mraky, myslím, že kolo je na tom hůř než já,“ popisoval v cíli Polman.
V 11 hodin se peloton se 78 cyklisty, z toho 67 na MTB a 11 na gravelech, dal do pohybu. Do cíle v limitu 61 hodin se symbolicky dostalo 61 účastníků, náročnou pouť zvládly i tři ženy.
U mužů to byl hlavně závod mezi dvěma velkými favority.
Milanem Hanykem (Mondraker racing team) - vítěz a rekordman závodu 1000 Miles a mistr ČR v MTB 24hodinovce.
A právě Danielem Polmanem (Ultra Paka Racing Team), který si na 400 ultra odbyl svou terénní premiéru v ultramaratonu. Polman třeba drží český rekord na závodu Race Across Amerika, kde za 24 hodin ujel na silnici šílených 911 kilometrů.
Oba favorité jeli společně až do Hrádku nad Nisou, kde se asi na 150. kilometru oddělil Hanyk kvůli nákupu. Polman zvolil cestu těžšího nákladu a veškeré jídlo na 400 kilometrů si vezl v brašnách, také vezl o jednu lahev víc.
„Ale ta společná jízda byla velkým zážitkem, Milan je naprosto pohodový týpek. Měli jsme si pořád o čem povídat, a když se oddělil, samota mi úplně nevoněla,“ líčil Polman.
Zvlášť, když musel po cestě řešit spoustu problémů.
„V polovině noci jsem vyplýtval energii ve světle a jel na režim vhodný tak možná pro čtení ve stanu. I díky tomu jsem jednou hodně zabloudil. V lese před Bezdězem jsem jel skoro pět kilometrů sice po trase, ale v protisměru. Klasika, až do místa, kde jsem zjistil, že už jsem tam byl. Drobnější navigační chyby byly způsobené především tím, že jsem neměl v GPS podrobné turistické informace, ale pouze základní,“ vysvětloval Polman.
Ani jeho příprava na závod nebyla úplně jednoduchá.
Spíš hektická, vzhledem k tomu, že den před startem dával do tisku svou novou knihu a teprve zkoušel brašny, které mu přivezla přepravní společnost. „Zkrátka punk,“ smál se.
I tak svůj náskok v čele závodu postupně zvyšoval.
A to až tak, že ho při průjezdu rodnou Novou Pakou v sedm hodin ráno prošvihla většina fanoušků. Když se probudili, byl už dávno v cíli v čase, který dle jeho slov nepředpokládal ani on: 20 hodin, 55 minut a 35 sekund.
Také Milan Hanyk potvrdil své kvality, když na trati strávil pouze 22 hodin, 18 minut a 45 sekund. Čas pod jeden den se podařilo stlačit i třetímu Ondřeji Hofmanovi (Prolog bike): 23 hodin, 38 minut, 20 sekund.