„Žádný zázračný recept nemám. Budeme se snažit držet kvalitu servisu a zůstat konkurenceschopní,“ shrnuje Zdeněk Pohlreich svůj pohled na dlouho očekávaný restaurační restart, jenž zítra hosty ze zahrádek přesune do vlídnějšího interiéru.

„Konečně se snad po roce a půl vrátíme k byznysu,“ doufá jeden z lídru české gastro scény. O zdražování ve svých restauracích prý nepřemýšlí. „Pochybuji, že bychom si to teď před zákazníky obhájili,“ míní a dodá, že stávající situace podle něj vrhne českou gastronomii o pár let zpátky. „Hlavně pro mladou generaci přestane být gastro atraktivní.“

K poklesům tržeb v konkrétních číslech se Pohlreich vyjadřovat nechce. Přestože po celou dobu lockdownu hlasitě kritizoval nepřiměřenost vládních opatření, rozhodně nezůstal jen u toho a nesložil ruce do klína. Když nemohli hosté za ním, vyrazil za nimi sám.

S Janem Stejskalem rozjel projekt samoobslužných „Lunchbox pointů“ neboli chytrých lednic, které nabízejí gastro zážitek z prémiové kuchyně Pohlreichových restaurací ve foyer administrativních budov. „Koncept stále vyvíjíme, zatím dost trpíme tím, že většina lidí se stále nevrátila do kanceláří z home officu,“ říká Pohlreich po dvou měsících ostrého provozu.

Aktuálně chce taky pod značkou Pohlreich Store uvést na trh pilotní řadu hotovek, které plánuje nabízet v retailu.

Šéfkuchař a restauratér Zdeněk Pohlreich. Foto: Michael Tomeš
Šéfkuchař a restauratér Zdeněk Pohlreich | Foto Michael Tomeš

„S řezníkem Liborem Mahdalem z moravského Hluku jsme vybrali populární masná jídla jako kachní stehno či trhané hovězí, která vyžadují pomalé a dlouhé vaření, na což v domácích podmínkách není příliš prostor,“ popisuje koncept Zdeněk Pohlreich s tím, že další produktové řady by měly následovat. „Přesunout restaurační zážitek do krabice nejde, ale je důležité být v byznysu tam, kde se něco aktuálního děje,“ shrnuje.

Pohlreich si je jako zdatný obchodník dobře vědom příležitostí, které krize v gastronomii nabídne připraveným. V současné době proto se společníkem Lukášem Koubkem, který drží v podnicích Café Imperial, Next Door i Divinis mírně většinový podíl, přemýšlejí o nových restauračních konceptech.

Konkrétnější být opět příliš nechce, s jednou výjimkou – rádi by v centru Prahy provozovali pětihvězdičkový hotel. Odhodlání opřít se do byznysu, který se v tuto chvíli může zdát křehký, mu dává i zkušenost s provozem hotelových restaurací, dva ze tří jeho podniků díky tomu mohly omezeně fungovat i v pandemické krizi. „Žel, pár pěkných příležitostí, které měly nedávno rozjednané, nakonec uteklo,“ shrne aktuální stav jednání.

Ačkoli úspěšných kuchař a podnikatel velmi nerad odkrývá čísla svého byznysu, podle veřejných účetních uzávěrek z předpandemického roku tvořilo zhruba patnáct procent obratu celé skupiny zaštítěné Pohlreichovým jménem nakladatelství Sevruga, kde vydává především vlastní kuchařky. 

Šéfkuchař a restauratér Zdeněk Pohlreich | Foto Michael Tomeš

To v minulém roce přišlo se dvěma tituly: s recepty cukrářky Ivety Fabešové a kuchařkou Super jednoduše. S ní vyšla Pohlreichovi sázka na poptávku po snadném a rychlém vaření v lockdownu – kniha před Vánocemi několik týdnu kralovala žebříčku nejprodávanějších titulů v Česku. Na tento rok Sevruga chystá Pohlreichovo biografické ohlédnutí po pěti dekádách v gastro podnikání. 

Významnou část jeho aktivit zabírají televizní pořady, které uvádí už dvanáct let. V minulém roce se kuchařská celebrita vrátila na Primu v licencované show Superšéf a podepsala kontrakty na dva zcela nové formáty.

„Peníze se takto vydělávají snáz než v restauraci,“ odtuší Pohlreich neurčitě na otázku, zda uvažuje o rozšíření byznysových aktivit, které jsou krizi vzdorné výrazně víc než restaurační podnikání. Připouští ovšem, že by se do budoucna rád vrátil i k vlastní produkci kuchařských pořadů. Poslední zkušenost s jeho produkční společností Pokr Production skončila rozepřemi se společníkem Jiřím Kratinou.