Senioři začínají být v online světě jako doma

Foto: Pixabay

Lidé v důchodovém věku jsou v dnešní době mnohem aktivnější, než by si mohl kdokoliv z mladších generací myslet. Představa, že moderní technologie jsou jejich nepřítelem, je už poměrně dlouho pasé a senioři to dokazují svou činností nejen na sociálních sítích, ale i nákupy v e-shopech.

Reklama

Přestože tvoří skupina seniorů více než jednu pětinu české populace, o jejich chování na internetu stále panují předsudky, které již nějakou dobu nemají nic společného se skutečností. Firmy je však již berou jako relevantní cílovou skupinu a vycházejí jim vstříc, a internetové prostředí se tak pomalu mění i na základě jejich požadavků.

Surfování na internetu i programování

Online prostředí již dávno není doménou mladších generací, dlouhodobě mezi uživateli internetu přibývá také seniorů. Podle aktuálních dat ČSÚ více než čtvrtina z nich používá internet téměř denně, a co víc, v Česku najdeme také přibližně 10 tisíc občanů starších 65 let, kteří se věnují programování. Čeští senioři tak předčí své vrstevníky ze zemí jako je Itálie, Portugalsko nebo Polsko. Online prostředí již neslouží jen k vyhledávání nejnutnějších informací, ale také k zábavě. Senioři mají možnost se připojit do různých online skupin, pustit si divadelní představení, seznamovat se nebo třeba hrát počítačové hry. Mnoho starších lidí díky online prostředí navazuje kontakty se svými vrstevníky, ale i rodinou. Někteří z nich (12 %) fungují také na sociálních sítích, které se v pandemické situaci covid-19 mnohdy staly náhradou společenských kontaktů a styků s rodinou.

Ačkoliv je mladší generace v online světě mnohdy obratnější než jejich starší protějšky, ne vždy je obezřetnější vůči nástrahám, které digitální prostředí skrývá. Z průzkumu agentury STEM/MARK z března tohoto roku vyplynulo, že jsou to spíše senioři, kteří se snaží rozšiřovat si obzory (89 %) v oblasti bezpečnostních nástrah. Vzdělávání seniorů a šíření osvěty kybernetické bezpečnosti se věnuje také několik organizací, které pomáhají upozornit na nástrahy internetu, ale i jejich praktická řešení, na která stačí každý uživatel sám.

Senioři se nakupování na internetu nebojí

Internetové obchody jsou lákadlem nejen pro mladší ročníky, ale i pro kategorii seniorů. Nákup z domova je pro většinu z nich komfortnější a některé služby nabízejí pro tuto skupinu občanů i mnohé výhody – ať už je to vynesení nákupu ke dveřím bytu nebo drobnost jako dárek. Především období pandemie napomohlo k příklonu lidí důchodového věku k e-shopům. Na jaře minulého roku tak došlo k výraznému nárůstu nakupování na internetu o 15 %, přičemž online nakupovala více než polovina populace. Největší zájem byl o potraviny, oblečení, ale i vybavení domácnosti.

Ve většině případů senioři ví, co chtějí, a na serverech následně hledají konkrétní produkt. Nevýhodou pro ně ale stále zůstává fakt, že si nemohou výrobek tzv. osahat, proto se některé online obchody snaží tyto bariéry odstranit. „Hlavním blokem online nakupování koberců je pro seniory fakt, že koberec neviděli a nemohou si na něj sáhnout, k tomu ale slouží vzorky koberce, kterých jsme v minulém roce rozeslali bezmála 15 tisíc. Stejně tak jsme zaznamenali zvýšený zájem o infolinku, kde se dotazy nejčastěji týkaly možnosti platby a výnosu do patra,” dodává Marek Černý z internetového obchodu Mujkoberec.

Dříve narození spoluobčané pravděpodobně konečně přicházejí ve větší míře na chuť placení kartou, což dokládají i banky. Tisíce jejich klientů si během pandemie platební kartu zřídilo nebo jí začalo pravidelně používat. Přesto však obecně převládá platba na dobírku, kterou senioři vnímají jako bezpečnější variantu. To potvrzuje také Mujkoberec, kde zaznamenali platbu na dobírku v této kategorii zákazníků u 75 % objednávek.

Reklama