Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Sestřel nad Ukrajinou, „únos“ letadla v Bělorusku… Aerolinky překreslují mapy Evropy

Autor: CNN, mav - 
31. května 2021
21:15

Od nuceného přistání letadla Ryanair v Minsku uplynulo jen pár dní, a už cestování po Evropě vypadá velmi odlišně, píše CNN. Tři dny po incidentu, kdy běloruské stíhačky eskortovaly letadlo mířící z Atén do Vilniusu a donutily ho přistát, aby policie mohla zatknout opozičního aktivistu Ramana Prataseviče, dostaly evropské aerolinky formální zákaz létat běloruským vzdušným prostorem. Jak budou létat nadále? A za jakou cenu?

„Zavíráme náš vzdušný prostor pro letadla z Bělorusku a vyzýváme aerolinky v Evropské unii, aby přes zemi nelétaly,“ oznámila 25. května, dva dny po incidentu, předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Den nato Agentura EU pro bezpečnost v letectví (EASA) vydala formální zákaz v podobě bezpečnostního bulletinu; je závazný pro aerolinky v EU, ostatním ale doporučuje totéž. Vyhýbat se běloruskému vzdušnému prostoru už takto slíbily například Singapore Airlines.

Po svém na unijní postup zareagoval spojenec a soused Běloruska. Když Air France a Austrian Airlines žádaly o povolení obletět nově zakázaný stát přes Rusko, povolení přišlo až s několikadenním zpožděním. Aerolinky tak lety zrušily, uvádí CNN.

Je to velká věc, konstatují zasvěcení, překresluje to leteckou mapu Evropy a důsledky budou znát i jinde, zvláště pokud bude napětí nadále eskalovat. Hrozilo by prodlužování a tedy zdražování letů, některé by dokonce musely extra přistávat kvůli dotankování.

Situace v letectví je už dost napjatá kvůli pandemii koronaviru, která na dlouhé měsíce spoustu letadel uzemnila. Nyní se situace uvolňuje, cestovatelé plánují dovolené a aerolinky očekávají rušné léto  – ke stále se měnícím pandemickým omezením a nařízením se s kauzou běloruského disidenta přidává další faktor nejistoty.

„Pasažéři se už tak třesou kvůli covidu. Myslím, že to teď ovlivní důvěru spotřebitelů – zvláště pokud letíte regionem okolo Běloruska,“ řekl CNN Paul Charles, dřívější ředitel aerolinek Virgin Atlantic a nyní  krizový konzultant v letecké přepravě. „Vlády zareagovaly rychle, ale myslím, že zákazníci budou teď víc řešit, s kým letí a kudy. Dvakrát si rozmyslíte takový let Atény-Litva nebo jiný v blízkosti Ruska.“

Disident a sankce

„Je to poprvé, co byl mechanismus sloužící k zajištění bezpečnosti letecké dopravy údajně využit k politickým cílům. Ale i politická reakce na to využila jiný mechanismus určený pro zajištění letecké bezpečnosti. To je ještě více znepokojující,“ říká Andrew Nicholson, šéf agentury Osprey Flight Solutions, která radí aerolinkám s bezpečností po celém světě. A ruské otálení s povoleními přeletů jsou dalším krokem tímto směrem, který může narušit důvěru v celosvětový systém letecké bezpečnosti.

„Až zase přijde nějaké varování nebo zákaz ohledně vzdušného prostoru některého státu, lidé budou spekulovat, zda jde opravdu o bezpečnost – a to podrývá důvěryhodnost celého systému,“ varuje Nicholson. Odpovědí na údajné běloruské zneužití bezpečnostních pravidel má být podle něj ekonomická sankce, například odebrání licence běloruských aerolinek Belavia pro lety do evropských zemí, a ne jim zakazovat lety z bezpečnostních důvodů. 

Přes Bělorusko létají třeba spoje Paříž-Hongkong nebo finští dovolenkáři mířící do turecké Antalye. „Tam to může přidat nemalý čas navíc, ale to je běžnou součástí našeho byznysu. Znamená to víc paliva, emisí a času, ale cesta se najde,“ konstatuje vysoký představitel jedné z globálních aerolinií, který kvůli výbušnosti situace nechce publikovat své jméno.

Bělorusko není z pohledu aerolinek první problémovou zemí východní Evropy. „Už jsou omezení přeletů nad Ukrajinou,“ připomíná další zasvěcený zdroj CNN, rovněž anonymně, sestřelení letadla Malaysian Airlines MH17 roku 2014. Mnohé aerolinky tak nelétají nad Krymem, který Rusko anektovalo od Ukrajiny. „Nad Běloruskem se tak navýšil provoz kvůli vyhýbání se Ukrajině,“ dodává zasvěcenec. 

Přelety přes Rusko?

Skutečný průšvih by nastal, pokud by se nedalo létat přes Rusko. „Bělorusko je velká země, ale není zrovna klíčová pro důležité letecké koridory. Zato Rusko je hodně, hodně důležité,“ varuje manažer před možnou eskalací napětí v letectví.

„Aerolinky buď budou muset letět přes dálný sever, nebo přes státy Perského zálivu. Jenže většina evropských společností se také vyhýbá Iráku a Íránu, nejspíš budou muset přes Egypt, Saúdskou Arábii a přes Indii,“ popisuje trasu Evropa-Asie. Mělo by to obrovské důsledky na náklady: například pokud se devítihodinový let protáhne na deset, musí už místo dvou pilotů sloužit tři.

Ještě větší dopad by měl ruský zákaz na lety do Asie z východního pobřeží USA. „Podle mě by už nešlo létat nonstop, byly by to hodiny navíc a nejspíš i mezipřistání na dotankování,“ soudí výše citovaný manažer aerolinek. „Nedovedu si představit, že by Rusko něco takového udělalo. Ale to jsem si nedovedl představit ani u Běloruska. Všichni se obáváme, co ten incident může znamenat do budoucna.“

Video  Eurokomisařka Jourová pro Blesk: Chceme novinářovo propuštění. Ve hře jsou další sankce  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi