Maserati Tipo 61 s třílitrovým motorem bylo vylepšenou verzí modelu Tipo 60 s douvlitrovým čtyřválcem. Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 s třílitrovým motorem bylo vylepšenou verzí modelu Tipo 60 s douvlitrovým čtyřválcem. | Zdroj: Maserati

V roce 1961 s ním tým jezdců Lloyda Casnera a Mastnera Gregoryho zvítězil na 1000 km Nürburgringu. Zdroj: Maserati

V roce 1961 s ním tým jezdců Lloyda Casnera a Mastnera Gregoryho zvítězil na 1000 km Nürburgringu. | Zdroj: Maserati

Šestisetkilogramový vůz se uměl rozjet na 285 km/h.  Zdroj: Maserati

Šestisetkilogramový vůz se uměl rozjet na 285 km/h.  | Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 | Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 | Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 | Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 Zdroj: Maserati

Maserati Tipo 61 | Zdroj: Maserati

V roce 1961 s ním tým jezdců Lloyda Casnera a Mastnera Gregoryho zvítězil na 1000 km Nürburgringu. Zdroj: Maserati
Šestisetkilogramový vůz se uměl rozjet na 285 km/h.  Zdroj: Maserati
Maserati Tipo 61 Zdroj: Maserati
Maserati Tipo 61 Zdroj: Maserati
7
Fotogalerie

Maserati slaví 60 let od slavného vítězství na Nürburgringu. Soupeřům nedalo šanci

Ve vytrvalostním závodu na 1000 kilometrů překonal závodní vůz Tipo 61 veškerou konkurenci od Ferrari, Porsche, Lotusu nebo Loly.

Slavný závoďák Maserati se začal rodit v roce 1958, když dostal technický ředitel značky Giulio Alfieri pokyn, aby vytvořil konkurenceschopný závodní vůz. Přišel s vynikajícím nápadem – složitým prostorovým rámem, tvořeným z přibližně dvou set trubek z chrom molybdenové oceli. Vůz proto dostal přezdívku Birdcage, tedy ptačí klec. Pohon zajišťoval dvoulitrový čtyřválec z jiného závodního modelu 200S o výkonu 149 kW. První vůz byl dokončen v květnu roku 1959. Při testování Stirlingem Mossem se ukázalo, že se rám na některých místech trhá, po použití jiné oceli už bylo vše v pořádku.

Takto se zrodilo úspěšné Maserati Tipo 60, nicméně Stirling Moss soudil, že takto povedený stroj snese ještě vyšší výkon. Vůz byl proto osazen třílitrovým čtyřválcem o výkonu 186 kW a dostal označení Tipo 61. Maximální rychlost činila 285 km/h. Oba tyto stroje měly oproti konkurenci výhodu v nízké hmotnosti, což prospívalo rychlosti i spotřebě při vytrvalostních závodech.

Tipo 61 vzniklo v 17 exemplářích a jezdily s ním dobové závodní hvězdy - Stirling Moss, Dan Gurney,  Masten Gregory, Bob Drake, Carroll Shelby, Jim Hall, Ken Miles, Briggs Cunningham, Roger Penske a také Lloyd Casner, povoláním pilot. Společně s Mastenem Gregorym tvořil stáj Team Camoradi, v jejíž barvách zvítězili na 1000 km Nürburgring v roce 1961. Za sebou nechali různá Ferrari 250 nebo Dino, Porsche 356 i 718, Lotusy Elite i Loly Mk.1 Climax. Tipo 61 bylo nahrazeno modely 63, 64 a 65 s motory uloženými uprostřed.

Maserati

Automobilku Maserati založilo pět bratrů v roce 1914. Od začátku se soustředí na výrobu luxusních sportovních vozů.

Maserati od roku 1993 patřilo do skupiny Fiat. Ten část podílu odprodal Ferrari, ale po pár letech ho koupil zpět. Dnes Maserati patří do skupiny Stellantis.

Maserati Ghibli • Maserati Levante • Maserati Quattroporte • Maserati MC20

Doporučujeme

Články odjinud