Láska, respekt, zdraví. Chtěla jsem, aby se mi objevily v životě, tak jsem si je vyšila, říká výtvarnice Barbora Bálková

2. červen 2021

Když už slyším něco, co se mnou zahýbe, musím to ve své tvorbě zpracovat. Nejsem aktivista ani politička, nežiju ale ve vzduchoprázdnu. Od chvíle, co se mi narodilo dítě, ty situace vnímám daleko silněji, říká multimediální umělkyně Barbora Bálková. Ve Vizitce ale s Markétou Kaňkovou mluvila i o tom, jak její tvorbu ovlivnily táhlé zdravotní problémy.

Frida Kahlo, Vincent van Gogh. Umělci, jejichž tvorba je stejně silná i inspirativní jako jejich život. Umělci, kteří svým rukopisem dokážou inspirovat ostatní. Takové výtvarníky má ráda Barbora Bálková, jejíž aktuální výstavu Kunstkabinet je možné ještě několik dní vidět v pražské galerii Artinbox. „Baví mě, když se do díla promítá zkušenost daného autora. Lépe se na viděné napojím, když vím, že se jedná o intimní, osobní téma. Když znám autora, je to pak pro mě hlubší zážitek,“ vysvětluje své vnímání výtvarného umění.

Také pod jejíma rukama vznikají artefakty silně ovlivněné vlastními prožitky, zážitky a reakcemi na společenské dění. Častým tématem jejích prací je ženství a identita, ve Vizitce ostatně otevřeně hovořila o dlouhodobých zdravotních obtížích a aktuálním vytouženém mateřství.

Barbora Bálková: Střelnice. Tetovaná embrya

Na pražské výstavě zpracovává svou minulost a hlavním vyjadřovacím prostředkem tu jsou vlasy. Objevují se ve většině instalací, i v takzvané Modlitební knize. „Na textilní kapesníky jsem vyšívala nápisy s pozitivním charakterem, chtěla jsem, aby se ta slova – jako láska, respekt, zdraví – začala objevovat v mém životě,“ usmívá se. K dobám, kdy musela chodit na krevní transfuze, pak odkazuje i vyšívaný autoportrét v krvavé barvě.

Barbora Bálková: Postel, Cyklus Rozprostřeno

Obrazy jako fata morgana

Ve své tvorbě výtvarnice, fotografka a absolventka AVU Bálková reagovala i na odlišné postavení českých a zahraničních umělců, na společenskopolitické dění v Číně nebo na vliv internetu a sociálních sítí. Popsala, jak postupem času měnila média – fotku vyměnila za „práci rukama“ –, a vzpomněla, jak se v minulosti stavěla k malbě. „Měla jsem vidění magického realismu, zajímala mě reálná témata, vždycky se tam ale muselo dít něco zvláštního, halucinogenního, co se týká jediného okamžiku. Popsala bych to jako vjem fata morgany.“ Na výstavě v galerii Artinbox mohou návštěvníci vidět také bublinovou tušovou malbu, ta, jak říká, odkazuje k aktuálnímu tématu mateřství.

Spustit audio

Související