Podcasty jsou moderním fenoménem. Využijte je pro své podnikání

Mnozí z nás si zpříjemňují dlouhé dojíždění do práce snesitelnějším tím, že si poslechneme jeden nebo dva podcasty. Podcasty pomáhají zbavit izolace při mateřské. A kdo se nepokusil prolomit nudu – a starosti – v čekárně u lékaře tím, že se ztratí v podcastu? Podcasty mohou být informativní, vzdělávací, inspirativní nebo prostě zábavné. 

Podcasty jsou tu s námi již od roku 2005 a jejich oblíbenost raketově roste díky své univerzálnosti.

Vzhledem k schopnosti podcastů přilákat a udržet si publikum není žádným překvapením, že vlastníci podniků, manažeři a obchodníci chtějí vydělat na popularitě tohoto média. Jako podcaster se můžete stát autoritou v konkrétním tématu nebo oboru, což vám pomůže ovlivnit klienty a zákazníky způsoby, které je povzbudí k nákupu vašich produktů a služeb, investování do vašeho podnikání nebo k propagaci u vašich vrstevníků. A to vše lze provést levně, protože vytvoření podcastu ve většině případů nevyžaduje významné finanční investice. 

Základy podcastu

Pro nováčka je podcast audio seriál, který je k dispozici online. Podobně jako v televizním nebo rozhlasovém pořadu se skládá z epizod a ročních období. Posluchači se mohou přihlásit k odběru konkrétních podcastů, stahovat epizody, jakmile budou k dispozici, a poslouchat je, kdykoli a kdekoli je to pro ně výhodné. Naladění podcastu vyžaduje pouze smartphone, tablet nebo stolní počítač

O čem budou vaše podcasty?

Prvním krokem je rozhodnutí, jaké zaměření vašeho podcastu chcete mít. Musíte najít šťastné téma, které je dostatečně široké, abyste mohli prozkoumat mnoho jeho různých aspektů, a tím, které je však dostatečně konkrétní, aby přilákalo publikum s tímto určitým zájmem. 

Nezkoušejte být pro všechny vším. Prezentací kvalitního obsahu zaměřeného na konkrétní skupinu lidí, kteří tento obsah chtějí, najdete svůj hlas a začnete rozšiřovat své publikum.

Pokud je váš obor v množství podcastů nedostatečně využíván, je pravděpodobné, že existují posluchači, kteří touží po informacích a aktivně hledají nový obsah. Vytvořte téma, ve které můžete snadno a autoritativně hovořit o dlouhých úsecích v neformálním a poutavém jazyce.

Zvolte poutavý název

Existuje několik způsobů, jak vybrat název podcastu. Můžete přijít s popisným názvem, který je samozřejmý. Další možností je vytvořit něco opravdu chytrého a chytlavého, ale jen se ujistěte, že nabízí jasné spojení zpět do vašeho zaměření. Název musí být okamžitě rozpoznatelný posluchačům, kteří hledají informace o vašem tématu. 

I když je to lákavé, vyhněte se začlenění vlastního jména do názvu. Funguje to pouze v případě, že mezi publikem již máte velké jméno.

Vyberte formu podcastu

Existuje mnoho typů formátů podcastů – nejběžnější jsou sólové nebo s hosty a rozhovory, časté jsou také dva moderátoři. Sólová show zahrnuje podcastera, který mluví přímo k publiku. Díky společně hostované show sdílíte mikrofon s jiným moderátorem. 

Pokud provádíte rozhovory s hosty, mohou být dva hostitelé trochu těžkopádní a také vám mohou bránit v získávání zajímavých informací od vašeho hosta, protože oba hostitelé mohou chtít přidat komentář. Společná hostovaná show může fungovat, pokud každý moderátor hraje určitou roli. 

Bez ohledu na to, jaké uspořádání dáváte přednost, nejdůležitější je najít formát, který je vhodný k prozkoumání vašeho tématu

Snažte se používat jeden styl

Nejúspěšnější podcasty poskytují cílený obsah v konverzačním a poutavém stylu. Krátký náčrt tématu se může ukázat jako užitečný, ale úspěšní podcasteři nepoužívají skripty, protože vedou k napjatému jazyku, který nerezonuje u posluchačů. Podcasty, které se jeví jako reklama nebo připomínají vysokoškolské přednášky, také neupoutají.

Buďte autentičtí. Mluvte o tom, co víte, používejte v zásadě stejná slova a tóny, jaké běžně používáte při konverzaci s blízkým přítelem. Úspěšné podcasty umožňují posluchačům seznámit se s podcastery. 

Každý, kdo v podcastingu začíná, musí pochopit, že klíčem k tomu, aby byl zajímavý, je zájem o probíraná témata.

Autorský text

Autor: Petra Hornová
zavřít reklamu