hledat

Tags: ,

Romeo: V době, kdy jsem točil první klipy Kontrafaktu, PSH nebo Coleovi, nikdo netušil, kam až to vyroste

Sdílej

Omlouváme se, ale Romea aka Michala Dvořáka je třeba těm, kteří lehce tápají a že jich zřejmě mezi našimi čtenáři moc nebude, celkem dlouze představit. Kromě toho, že se jedná o jednoho s nejstarších, ale hlavně neúspěšnějších a nejvyhledávanější tvůrců nejen rapových klipů, ale třeba i reklamních spotů a video produkce obecně, je toho v jeho biu víc než dost.

Na svém kontě má k dnešku slušnej počet českých i slovenských hudebních videoklipů, dokumentů a DVD a vedl před lety českou hudební televizní hitparádu T-music. Rodilého Pražáka, který tu vystudoval na konceptuální umění VŠUP, zavál život ke slovenským bratrům, kde aktuálně žije s rodinou a pendluje tak pravidelně nejen po trase Blava-Praha.

Žijící legenda domácí graffiti scény je spoluzakladatelem umělecké skupiny Ztohoven, podílel se na vzniku pražského centra alternativní kultury Trafačka. No a jelikož se tak nějak motal kolem Kontrafaktu již od jejich začátků a natáčel jim i několik klipů, tak se během let stihl se značkou KF propojit i na osobní úrovni a aktuálně žije spokojeným rodinným životem s Egovou sestrou Lenkou.

Na čem majitel úspěšné společnosti Romeofilms s pobočkou v Praze a Bratislavě a také ředitel neziskové organizace iTechnology (podporuje film, internet a IP) v současnosti maká se dozvíš v rozhovoru.  A je to mnohem víc, jsme moc rádi, že si na to člen DSK udělal v rámci svýho nabitýho programu čas! 

LuC: Michale, pamatuju si, jak jsem byla na tvé absolventské výstavě na UMPRUMu v rámci tvého studia na VŠUP . Přemýšlel jsi už v té době, že by ses úspěšně živil natáčením klipů nebo si měl úplně jiné plány?

Romeo: Bbarák, nekonečná značka! Bavíme se asi o roce 2006, tipuju a v tý době jsem o natáčení videoklipů, hiphopových videoklipů, jako obživě opravdu neuvažoval. Pro představu, tou dobou českých hiphopových videoklipů bylo tak 10 kusů celkem, z toho jsem jich 5 točil i střihal já sám. Slovenských sotva 10. V té době se to ale lámalo a vše začínalo… Myslel jsem, že by mě klipy mohly přivést k režii reklam, ale i tam jsem úspěšně fungoval jen pár let a nakonec z toho vypadl. A klipy mě vlastně živily dál. Díky mým výraznějším prvním pracím jsem byl osloven hitparádou T-music, která do tý doby neslaná nemastná běžela na TV Prima a společně s the most legendary Affro, the kronikář a zakladatel všeho, jsme jí dali celou novou tvář, studio, „urban music“ přístup a úspěšně ji týden co týden natáčeli snad dalších 5 let. A vedle toho jsem režíroval i ty vlastní rapový klipy. Takže klipy mě vlastně živily i tenkrát, ale v podobě televizní hitparády…

LuC: Nedávno spatřil světlo světa tvůj nejnovější klip pro Dokeyytina se Separem v rámci jejich tracků „Katakomby“. Upřednostňuješ spolupráci s osvědčenými jmény a fellas, nebo bys natočil video i nějakému nováčkovi? A jaká jsou hlavní kritéria při rozhodování, jestli zakázku jako režisér a tvůrce přijmeš?

Romeo: Vždycky si vybírám. Musí mi to něco i dát. Peníze z toho žádný extra nejsou, tak ať je to aspoň zábava nebo umění… Nebo za tím musí být nějaký příběh. Dlouhý roky jsem už klipy netočil, ale nabídky byly stále. Podvolil jsme se tomu tuším před před 3 lety, kdy jsem na Slovensku, kde těd žiju, cítíl „ženskou vlnu“. Holky v rapu šly hore. A udělal sem během roku klip Saymonse, Sime a…. Nešlo to dál odmítat a podvolil sem se. Natočil jsem pak klip i Tine s Momem, Egovi a nakonec i newcomerovi Dokkeytinovi se Separem. Vždy jsem hledal v neznámých vodách a podporoval nový talenty. Ať už např. teď Dokkeytino. S klidem můžu říct, že jsem pro scénu objevil P.A.T.eho a jeho původní partu MPP, pro který sem natočil zdarma jejich první lepší klipy. A vlastně jsem podporoval ,newcomery celej život! PSH, Kontrafakt, Phat (James Cole) byli v době, kdy sem jim točil první klipy, nováčkama a já s nima. Nikdo netušil, kam to až vyroste…

LuC: Jaké rapové klipy patří podle tebe obecně k těm přelomovým? A jaká videa obecně ovlivnila zásadně tvojí tvorbu?

Romeo: Fúúú. Nedá se říct! Asi v těch letech 2005-2010, kdy hip-hop válcoval MTV a dobyl svět, to byly všechny klipy od Hype Wiliamse, legendárního americkýho režiséra. On točil největší esa této éry a skvěle. Busta, 50 Cent, Neo, Mary J Blige, Fabolous, prostě všechny… Dokonce jsem s nim dělal rozhovor do Bbaráku, když v Praze natáčel reklamu pro Dolce&Gabanna. Na Barrandove v ateliérech, Stillking produkční společnost. Byl sem při natáčení, zážitek.

LuC: Co nešílenějšího si v rámci natáčení CZ/SK videí zažil? A při kterém svém projektu ses nejvíc zapotil?

Romeo: Nevím, nepamatuju se. Jsou to už roky, desetiletí… S Orionem na střeše Národního Muzea při klipu „Teritorium“ to byla sranda, s Kontrafaktem bylo nepředvídatelný každý natáčení a co já vím… Při natáčení posledního Egova klipu „Zatmenie“ jsme jen rozbili dron a při „tanci s kamerou“ na nábřeží málem odletěla celá kamera….

LuC: Už delší dobu pracuješ na dokumentu o legendární romské slovenské partě Sendrejovci, Hudba od Kokavy. Jak ses k tomuto tématu dostal, na co se můžeme těšit? A na jakých dalších projektech aktuálně děláš?

Romeo: Jojo, poslední roky se víc věnuju dokumentárním filmům, ale hudba obecně je častým obsahem. Blíží se dokončení tohoto dokumentu, zajímavý na něm je, že v něm vystupuje Hans Zimmer, muzikantský eso, oskarový hollywoodský skladatel, co právě se Sendrejovci nahrával na Slovensku soundtrack do Sherlocka Holmesa – Hry stínů, filmu od režiséra Guye Ritchieho. Tam vznikla i naše spolupráce a v těchto dnech do projektu vstupuje i slovenská verejnoprávná RTVS a věřím, to do konce roku 2021 i dokončíme.

Doslova před pár dny mě na Instagramu oslovil Lil Dap z legendary Group Home, jestli bych nenatočil dokument o jejich historii. Zůstal jsem v šoku, ale chápu, sleduju ho, likuju mu všechny nesmysly, co zveřejní. Takže musí trochu podojit těch pár věrných fanoušků, co mu zůstalo. Samozřejmě bych to strašně rád natočil i za pár korun. Jejich hudbu jsme dali před 21 lety pod naše graffiti video z New Yorku. Zatím ale na mojí reakci ani neodpověděl, tak uvidíme.

LuC: Myslíš si, že je aktuálně jednodušší uspět v rámci video produkce oproti tvým začátkům a proč? Co jsou v rámci práce režiséra a tvůrce klipů hlavní ingredience dlouhodobého úspěchu?

Romeo: Určitě mnohonásobně lehčí. Jaká technologie se za poslední roky vyvinula víc než audiovize?! Dnes má v kapse každý z nás na smartphonu lepší optiku a záznam, než jsme měli my na kamerách pře dvacetii lety. Pře 20ti lety jsem vlastně natočil první klip. Šílený, radši nevzpomínat…

Tagy: