Každý den byl plný nervozity, hodnotí loňský rok zakladatelé Mixitu. Rozeslali dva miliony tubusů müsli a utržili půl miliardy

Peter BrejčákPeter Brejčák

mixit

Foto: Mixit

Zakladatelé Mixit Tomáš Huber a Martin Wallner

0Zobrazit komentáře

Uplynulý rok českého výrobce müsli a provozovatele e-shopu Mixit v mnoha ohledech předčil očekávání. Zakladatelé a majitelé Tomáš Huber a Martin Wallner rovnou přiznávají, že šlo o vyčerpávající období, v němž výrazně překonali své původně stanovené cíle. Předchozí plány o meziročním růstu na úrovni 30 procent totiž nakonec překonali více než dvojnásobně.

V posledním fiskálním roce, který pro Mixit skončil letos v březnu, společnost podle vyjádření pro CzechCrunch celkově utržila 490 milionů korun s meziročním růstem téměř 70 procent a ziskem pohybujícím se v nižších desítkách milionů korun. Debatu o hospodářských výsledcích však dvojice zakladatelů pořád směřuje spíše k reálným lidem.

„Upřímně raději říkáme, že jsme za ten rok rozeslali zákazníkům v pěti zemích přes dva miliony tubusů. Pták na tubusu doletěl do stovek tisíc domácností a více než tisícovky kamenných obchodů i e-shopů. Tato statistika nám přijde taková hřejivější, za těmito čísly jsou totiž zřetelněji vidět skuteční zákazníci, kteří nám fandí a každým nákupem nás podporují v ještě intenzivnější práci a vymýšlení dobrot,“ říká Huber.

„Obrat zní sice asi jako zajímavé číslo, ale pro nás je mnohem větším měřítkem úspěchu, že nám přibývají zákazníci, zůstávají s námi stávající a daří se nám růst, aniž bychom museli dělat jakékoliv kompromisy v tom, jak jsme Mixit před jedenácti lety stavěli. Jsme větší, je nás více, spoustu věcí děláme profesionálněji, ale pořád jsme vlastně stejní,“ doplňuje svého byznysového partnera Wallner.

tomas_huber_martin_wallner_mixit-min

Foto: Mixit

Zakladatelé Mixit Tomáš Huber a Martin Wallner

Když však vývoj loňska popisují, přiznávají, že celou firmu naučili ještě rychlejší adaptaci novinek i odvážnějšímu rozhodování. Pandemie koronaviru a zavřené obchody jsou totiž jen jedním ze střípků mozaiky. „Uplynulý rok byl těžký pro všechny a ani po obratové stránce nebyl vliv tohoto období pro Mixit tak pozitivní, jak by se s odstupem času mohlo zdát,“ popisuje Huber.

Jako příklad zmiňuje první jarní pandemickou vlnu, která takřka zastavila velkoobchodní objednávky, jež se předtím na celkovém obratu podílely ze 30 procent a směřovaly do prodejen zdravých výživ či dalších kamenných obchůdků. Mixitu však pomohlo, že si k nim zákazníci našli cestu právě přes e-shop.

Dalším výrazným vlivem rychlého růstu pak pro prodejce müsli bylo, že v posledním fiskálním roce byly rovnou dvakrát Velikonoce, které jsou po Vánocích druhou nejsilnější sezonou. „Takže i kalendář nám tentokrát hrál do karet,“ říká Wallner.

Dodává však, že zásluhy patří i produktové a marketingové části firmy, ale také historicky nejrychlejšímu zvětšování expedičních kapacit na schopnost realizovat šest tisíc objednávek denně. Pochvaluje si i práci s HR týmem, kdy firma zaměstnala mnoho lidí přicházejících z covidem postiženějších sektorů.

Zároveň Mixit za poslední rok představil zatím největší množství nových produktů a produktových řad, čímž oslovil i nové zákazníky. Jejich báze jen v Česku, kde značka působí jedenáct let, vzrostla o 35 procent a ve všech zemích, kde působí (kromě Česka jde o Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko), přilákala přes 160 tisíc nových zákazníků.

Jako perličku uplynulého roku pak zakladatelé Mixitu označují televizní kampaň, do níž investovali poprvé ve své historii. Po letech budování visibility značky v online prostoru tak došlo k obohacení marketingového mixu, což předtím nechtěli Huber s Wallnerem uspěchat, nakonec jsou však s výsledkem spokojeni.

„U firmy naší velikosti jde stále o velmi nákladnou položku a je třeba ji vnímat jako investici do budoucna. A nebudu lhát – to, že jsme se jako firma odměnili televizní reklamou, udělalo radost nejen nám, ale celému týmu, našim příbuzným a kamarádům. Telka je telka. A když vám zavolají babičky, že byl Mixit v televizi, pocitu hrdosti se prostě neubráníte,“ usmívá se Huber.

„Pro nás to byl rok, kdy nebylo nic dle normálního očekávání a každý den byl plný nervozity.“

Výčet všech faktorů ovlivňujících růst v posledním roce je tak pro Mixit opravdu dlouhý. „Pro nás to byl rok, kdy nebylo nic dle normálního očekávání a každý den byl plný nervozity, jak to společně zvládneme. Během první vlny se střídaly vlny extrémního nezájmu a extrémní poptávky podle toho, jak vláda oznamovala, co a jak se bude zavírat a jaký je výhled,“ popisuje Wallner.

Samotné léto pak bylo pro Mixit překvapivě silné a tradiční okurková sezona nenastala, což zakladatelé firmy připisují tomu, že zákazníci tolik necestovali a na chatu si mix müsli vezmou spíše než do kufru k moři. „Rekordní vánoční sezóna u nás dopadla více než skvěle díky tomu, že do sebe zapadlo všechno přesně, jak mělo,“ říká Tomáš Huber.

„Výroba šlapala na plno, expedici jsme během roku na tuto sezónu připravili a přebudovali tak, abychom mohli expedovat až 6 000 objednávek denně a celý tým táhl pevně za jeden provaz, čili jsme vůbec nenabrali skluz,“ vyjmenovává Huber s tím, že firma jednoduše dělala, co mohla, aby předcházela rizikům, ale zároveň jí částečně i přálo štěstí.

mixit-tomas-huber-martin-wallner2-min

Foto: Mixit

Spoluzakladatelé Mixitu Tomáš Huber a Martin Wallner

Mixitu se zároveň dařilo dobře například i v Rumunsku, kam expandoval v loňské předvánoční sezoně. V silné dny tam e-shop zaznamenává sto objednávek denně, což zakladatelům podle jejich slov dělá radost, i když dlouhodobé stanovené cíle jsou pochopitelně mnohem větší. Co se týče dalších aktuálních plánů, například v produktové oblasti, tam je duo stojící za Mixitem tajemnější.

„Zhruba na konci června představíme úplně novou produktovou řadu, kterou nejspíš od Mixitu nikdo moc nečeká. A také se v tu dobu vrátí hit jara – lyofilizované sýry. Ty jsme představili 1. dubna a zásoba měla vydržet až do června, ale zaprášilo se po nich během dvou týdnů,“ popisuje Wallner.

Aktuálně největší výzva Mixitu je otevření dalšího zahraničního trhu koncem letoška nebo začátkem příštího roku, konkrétní plány však zakladatelé nesdělují. Dále pak prodejce müsli bude muset zvládnout přechod na nový e-shop a nové interní systémy nebo procesy. Některé z vytyčených výzev jsou však i více pozitivní. „Celofiremní večírek, jakmile to hygienické podmínky dovolí. Protože už se nám stýská a je po tom všem co slavit,“ dodává Huber.