České firmy se kvůli nedostatku materiálů a čipů dostávají do kleští, varuje šéf asociace podniků Musil

14. červen 2021

Českému průmyslu chybí kovy, plasty a především čipy. Tuzemský automobilový průmysl tak například nemůže uspokojit poptávku a nehotová auta stojí na odstavných parkovištích. „Situace je velmi vážná a zatím je tendence spíš progresivně se zhoršující,“ komentuje aktuální stav výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu České republiky Zdeněk Petzl. V následujících měsících navíc nelze očekávat zlepšení, přičemž čipů by mohl být nedostatek až do jara příštího roku.

„Globálně se hovoří o ztrátách pěti až deseti procent nevyrobených vozidel, o které by byl zájem – v České republice to může být až 70 tisíc kusů,“ říká.

Čtěte také

Přísadami v koktejlu, který způsobil aktuální krizi, jsou podle Petzla kromě pandemie koronaviru a problémů v transferu zboží, také přírodní vlivy. Připomíná například požár v jedné z továren na čipyv Japonsku, historické sucho na Tchaj-wanu nebo zastavení výroby v Texasu kvůli silným mrazům.

„Jsou kompletně zasaženy dodavatelské řetězce, stoupají náklady, firmy žijí v neustálé nejistotě denního krizového řízení. Situace je velmi složitá, a proto by naše reprezentace měla tu situaci velmi intenzivně sledovat. Apeloval bych na českou vládu, ať situaci sleduje a zasáhne, kdyby došlo ke zhoršení.“

Hosty byli:
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR
Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední a východní Evropy
Libor Musil, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, místopředseda představenstva firmy LIKO-S, a.s.
Radek Novák, analytik České spořitelny, analytik EU a sektorů ekonomiky

Místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Libor Musil je přesvědčen, že po bezprecedentní epidemické krizi se začíná rozvíjet bezprecedentní krize hospodářská.

„Neustále totiž roste cena vstupních surovin a na druhou stranu jsou problémy termínové. České firmy se nachází uprostřed dodavatelského řetězce a dostávají se do kleští,“ tvrdí Musil.

Podpora českého průmyslu a firem je podle něj v tuto chvíli nezbytná: „Je potřeba jim pomoci překonat toto období třeba tím, že budou mít přístup k penězům na své investiční záměry.“

Proč je dnes pro automotive nedostatek polovodičových čipů tak zásadní? A existuje krátkodobé řešení současné situace? Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Jana Burdy.

Spustit audio

Související