Praha postaví metro D, nejprve vznikne úsek z Pankráce na Nové Dvory

Hlavní město začne stavět linku metra D. Jako první bude vybudován úsek trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Rozhodli o tom dnes pražští zastupitelé.

Přesný termín zahájení stavby není ale zatím jasný. Zastupitelé dnes rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik (DPP) shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Město chce rovněž jednat o podpoře státu.

DPP dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici. Cenu stavby dnes kritizovali opoziční zastupitelé, podle kterých se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila.

"Schválením tohoto materiálu bude umožněno, abych já, pan náměstek (Pavel) Vyhnánek a pan primátor (Zdeněk Hřib) mohli vyjednávat s Evropskou investiční bankou (EIB) a dalšími institucemi o financování a zároveň mohli jednat se státními institucemi o možnosti financování metra ať už z národních či evropských zdrojů," řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Hlavní město nebude stavbu financovat, ale bude finanční krytí stavby pro DPP garantovat. Podniku to umožní, aby potřebné peníze získal. Generální ředitel DPP Petr Witowski ČTK ve středu řekl, že vyjednávání s bankami a dalšími institucemi o financování potrvá asi rok.

Právě cenu prvního úseku na dnešním zasedání kritizovali opoziční zastupitelé. Přestože vybudování metra opoziční ODS i ANO podporují, nelíbí se jim navýšení ceny v posledních letech. Zastupitel Ondřej Prokop (ANO) řekl, že za bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byla připravena výstavba osmi stanic a depa za 39 miliard a nyní za pět stanic bez depa za 52 miliard korun. Zároveň uvedl, že v zahraničí byly v uplynulých letech postaveny trasy metra za nižší cenu. Zastupitel Václav Bílek (ANO) řekl, že cena je vyšší než například ve Vídni či Berlíně.

Scheinherr s výtkami nesouhlasil. Cenová úroveň za jeden kilometr trati je podle něj je srovnatelná s cenami na západě. Witowski pak řekl, že nelze vzít pouze cenu za kilometr a porovnávat ji s jinými městy. Vliv podle něj mají například geologické podmínky, kolik vlaků bude na lince jezdit nebo jakou rychlostí.

Zastupitelé řešili také rozhodnutí ministerstva dopravy (MD) o údajné podjatosti magistrátu. MD totiž minulý týden zrušilo vlastní rozhodnutí z loňského září, kterým odmítlo podjatost magistrátu při rozhodování o stavbě. Rozhodnutí odkládá vydání stavebního povolení na neurčito. Případ musí ministerstvo projednat znovu.

Podnět o podjatosti řeší MD od loňska a na magistrát jej podal spolek Pankrácká společnost, která mimo jiné nesouhlasí se stanicí Olbrachtova. Za podnětem podle zastupitelů stojí nezávislá zastupitelka Prahy 4 zvolená na kandidátce Pirátů Marie Jelínková. Za to Piráty kritizovala nejen opozice, ale také koaliční zastupitel Jan Wolf (KDU-ČSL), který postup Jelínkové označil za ostudu Pirátů a stavbu metra pak za "Temelín Prahy". Jelínková bude podle zastupitele Jana Hory (Piráti) z klubu v Praze 4 kvůli porušení volebního programu vyloučena.

Nejmenší provozuschopný úsek nové trasy je ten výše zmíněný, na kterém jsou naplánovány stanice Pankrác, která bude přestupní stanici na linku C, dále Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Na obou koncích tohoto úseku budou obratové koleje. V kratším úseku obratové koleje nejsou a nelze jej včetně dalších návazností efektivně provozovat.

Celkovou částku na stavbu bude město čerpat postupně. Pro letošní rok by měla vyjít na 0,17 miliardy, a naopak nejvíce peněz bude muset vydat v roce 2027, a to 9,65 miliardy. Poslední platby jsou naplánovány na rok 2029, a to 0,56 miliardy. Výhled na další roky bude v souladu s postupem realizace a přípravy upřesňován.

DPP dokončil loni v létě geologický průzkum na dvou ze čtyř míst. V místech dokončeného průzkumu následně prováděl ještě další průzkumné vrty, které budou součástí budoucích prostor metra. Na zbylých dvou potrvá průzkum do letošního září. Většina tunelů z geologického průzkumu bude součástí budoucího metra D.

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

Související

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Stopka pro další úsek metra D. ÚOHS zpochybnil schopnosti odborného personálu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v úterý vydal nepravomocné prvostupňové rozhodnutí, jímž zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení na úsek metra D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory. Úřad o tom informoval na webu. 

Více souvisejících

Metro - trasa D Metro Praha

Aktuálně se děje

před 3 hodinami

raketový systém Patriot

Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot

Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.

včera

včera

Vinice, ilustrační fotografie.

Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy

Rekordní mrazy, které minulý a tento týden udeřily v České republice, ničivě zasáhly tuzemské vinohrady. V Čechách je dopad naprosto fatální, škody tam dosahují 95 procent. Na Moravě se pohybují minimálně na úrovni 23% snížení výnosu. Aktuální průzkum mezi vinaři vyčíslil celkové škody napáchané na letošní úrodě na více než 2 miliardy korun. Vinaři ale varují, že měnící se klima není jediným problémem domácího vinařství, a žádají aktivnější přístup k jejich řešení ze strany ministerstva. 

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Vlastimil Válek

Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU

Mezi největší přínosy dvacetiletého členství Česka v Evropské unii patří například možnost čerpat zdravotní péči v kterékoliv zemi EU, společné registrace nových léků před vstupem na trh, zapojení do expertních sítí lékařů nebo sdílení expertizy Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve veřejném zdraví, konstatovalo ministerstvo zdravotnictví. 

včera

včera

Jakub Voráček

Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí

Kariéra bývalého hokejového reprezentanta Jakuba Voráčka, během níž nastoupil k více než tisícovce zápasů v kanadsko-americké NHL, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Samotný čtyřiatřicetiletý hokejista totiž v úterním rozhovoru pro CNN Prima News uvedl, že končí svou bohatou kariéru. Záhy ale svá slova mírnil, když pro server sport.cz řekl, že ještě není definitivně rozhodnut o svém konci, ale to, že se už mezi mantinely neobjeví, je podle něj na 99 procent jisté.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

včera

včera

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

včera

včera

Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší

Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy