Jsou na vině ‘žluté klobásy’? Nikoli, piloti jezdí agresivněji

Týmy si během pátečních tréninků Velké ceny Francie stěžovaly Michaelovi Masimu na ‚příliš tvrdé‘ obrubníky. Designér francouzského okruhu Jarno Zaffelli ale dává vinu až příliš agresivním pilotům, ne trati.

Štítky: FIA GP Francie Zveřejněno 19. 06 2021 — Vašek Štěpánek

Týmy jsou po pátku ve Francii značně pobuzeny. Kvůli agresivnímu řešení obrubníků ve druhé a třetí zatáčce došlo během tréninků k řadě poškození na různých vozech. Valtteri Bottas si v dopoledním programu poškodil přední křídlo, to samé se stalo odpoledne i Verstappenovi.

Manažer Mercedesu Ron Meadows sdělil své ‚nedoceněné‘ postřehy Michaelovi Masimu už na začátku prvního tréninku. „Ty žluté pražce způsobily našemu autu strašně velkou škodu, jde o desítky, možná stovky tisíc liber. Obrubníky jsou tady zkrátka příliš agresivní,“ uvedl zjevně rozzuřený zaměstnanec Mercedesu.

Podobná slova vycházela i ze stáje Red Bull. Rudí býci si rovněž stěžovali na astronomickou škodu na voze, která byla způsobena off-roadovým terénem.

Ředitel závodů Michael Masi ale uvedl, že obrubníky jsou stejné jako v letech minulých. Masiho slova potvrzuje také Jarno Zaffelli, jehož společnost Dromo položila na okruhu Paul Ricard nový asfalt. Obrubníky jsou však pořád stejné a Zaffelli z velkých škod na vozech viní samotné piloty.

„Obrubníky jsou stejné jako v minulých letech, my pracovali na asfaltu. Předělali jsme všechny části okruhu kromě rovinky Mistral. Takže ano, asfalt je nový, ale obrubníky a jejich umístění jsou stejné jako v minulosti. To samé platí i na výběhové zóny, také zůstaly beze změn.

Dříve nebylo možné jet po okruhu tak plynule a hladce jako nyní. Piloti tak mají větší jistotu v přilnavosti a do zatáček najíždí ve větší rychlosti. Logicky pak zkouší své limity a limity svého vozu, tím zkoušejí i novou a nejrychlejší ideální stopu, a tak se dostanou na obrubníky,“ brání se Zaffelli.

Hlavní designér okruhu si také myslí, že týmy a jednotliví piloti si možná nepamatují agresivní obrubníky, které na okruhu byly už v letech 2018 a 2019. Vloni se zde totiž kvůli celosvětové pandemii nezávodilo.

Lincoln se také zapřísáhl k pouze elektrickým vozům od roku 2030

„Je možné, že si to (piloti) nepamatují, protože vloni se zde nejelo. Možná jsou i zvyklí na jiné řešení obrubníků z jiných tratí. Le Castellet je ale z pohledu řešení svých obrubníků jedinečný, říkáme jim ‚Gurdjians‘.

Jméno nesou po Phillipe Gurdjianovi, bývalém závodníkovi a promotérovi motorsportu. Právě on okruh převzal a vytvořil z něj ‚high-tech‘ testovací trať.“

Zaffelli dále uvedl, jaké přesné změny na okruhu Paul Ricard jsou. Největší modernizací prošla část okruhu mezi první a sedmou zatáčkou. Ze zatáčky 7 se nyní vyjíždí pomaleji, to má ale pilotům dát větší důvěru na brzdách a snáze předjet soupeře v nájezdu do osmé zatáčky.

Společnost Dromo v čele s Jarnem Zaffellim si navíc myslí, že díky novému povrchu trati se budou dovednosti jednotlivých jezdců projevovat ještě větším způsobem.

„Pokud bude pilot dostatečně dobrý a inteligentní, vyhne se všem potížím a jeho jízda bude skutečně plynulá, tím získá dost času. Velké změny jsou i v páté zatáčce a u Mercedesu můžete vidět, jak s tím pracují.

Každý pilot zkouší jiné stopy, kterými by mohl v závodě jet. Pokud pilot pojede vnějškem, může se mu lépe ovládat vůz, pojede-i vnitřní stranou, může mít dobrou blokovací pozici, a to okruhu dává skvělé místo pro akci.

Je na pilotech, aby využili svých příležitostí. Řekl bych, že zatáčka číslo 5 bude velmi důležitým bodem na celém okruhu a bude to kritické místo pro různé souboje na trati,“ očekává Zaffelli.

Práci společnosti Dromo letos uvidíme také v Silverstonu a v holandském Zandvoortu, který se vrací do kalendáře po více než 30 letech, na něm mají být změny ještě více dramatické.

Týmy nakonec s požadavkem na odstranění žlutých klobás neuspěly.