Ferrari má problém, který se bude opakovat

Stáj Ferrari zažila ve Francii tragický víkend. Po zisku dvou pole position a šestatřiceti bodů se tentokrát jezdci rudého týmu nedostali ani na body. Důvodem je velké opotřebovávání jejich pneumatik.

Štítky: Carlos Sainz Charles Leclerc Ferrari Mattia Binotto Zveřejněno 22. 06 2021 — Jiří Košta

Pro Ferrari to přitom nevypadalo tak zle, jelikož jezdci byli v úvodní fázi závodu na páté resp. sedmé příčce. V cíli to ale bylo jedenácté místo pro Charlese Leclerca a až šestnácté pro Carlose Sainze.

Italská stáj je tak překvapena tím, jak se hluboko před cílem propadla. Tradiční okruhy tak očividně Ferrari na rozdíl od Monaka a Baku nesvědčí.

„Očekávali jsme, že na této trati budeme trpět,” připustil sportovní ředitel Ferrari Laurent Mekies. „Určitě bychom řekli, že tyto tratě pro nás představují velkou výzvu, protože je to způsob, jak dále kontrolovat, jak fungujeme, jak se připravujeme a jak rozumíme svému vozu. Když už mluvíme o slabinách, dalším velkým tématem pro nás je najít stejnou konzistentnost v časech oproti středu pole, což pro nás bylo v posledním závodě problémem.”

Je to aktuálně něco, čím Ferrari trpí už od úvodu sezony. V kvalifikacích jsou červené monoposty rychlé, ale závodní tempo už je horší.

„Je to těžké, nebudu lhát, máme to v hlavě, že se tohle trochu může stát v každém závodě. V závodech máme tendenci bojovat o něco více než v kvalifikaci. Už při nájezdu na grid to bylo těžké, měl jsem co dělat v jedenácté zatáčce. Už to mi řeklo, že je trať ve zcela jiných podmínkách, než tomu bylo předtím,” prozrazuje Sainz.

Jiné podmínky byly dány především kvůli dešti, který dopoledne zkrápěl trať Paul Ricard. Formule 3 sice zde měla závod, ale pogumování nestačilo.

Vypadá to, že trať byla pomalejší, a bylo méně gripu. Možná to způsobil déšť, trať byla zelenější (nenagumovaná). Takže jsme měli méně gripu a více jsme klouzali, a jakmile začínáte klouzat, tak už se vám začínají drolit pneumatiky,” řekl šéf týmu Mattia Binotto.

Kontroverze při formuli E v Mexiku: Vítězný Wehrlein byl vyloučený okamžitě po cíli

Máme velmi úzké okno toho, kde jsme schopni přimět pneumatiky pracovat. Z nějakého důvodu je to pro nás vždy hodně těžké, dostat se do správného okna. A právě teď jsme to nedokázali, nedokázali jsme se do toho okna dostat, a skutečně jsme se trápili. Degradace byla obzvlášť kritická od pátého, šestého kola. V každém stintu jsme se pak trápili více, než ostatní,” říká Leclerc.

Leclerc jako první v poli přešel na tvrdé pneumatiky na konci 15. kola. Zpočátku to vypadalo jako dobrá undercut strategie, protože se dostal před Leclerca a Ricciarda. Ale mezi 18. a 53. kolem poklesl rozdíl mezi Leclercem a Ricciardem z výhody 1,878 na ztrátu 44 sekund a 10 míst. Ke konci to zkusil Monacký závodník ještě na měkčí sadě gum.

Osobně jsem věděl, že na jednu zastávkovou strategii je to příliš brzy. Dokázali jsme ale s tvrdými pneumatikami zacházet velmi dobře. Byli jsme překvapení, jak jsme po šesti kolech začali odpadat. Tehdy začalo být jasnější, že půjdu na dvě zastávky.”

V Maranellu tak mají hodně práce, ale s vyřešením problémů to nevypadá v nejbližších týdnech nadějně. Týmy se aktuálně přesouvají do Rakouska, kde na Red Bull Ringu odjedou dva závody.

Myslím si, že musíme tuto situaci zvrátit, ale pokud toho chceme dosáhnout, tak budeme asi muset změnit hardware, například ráfky. To je ale něco, co kvůli pravidlům nemůžeme. Takže je pro nás důležité hlavně tomu porozumět, a zaměřit se na to s ohledem na další rok.

Myslím si, že tohle by se nám v některých závodech mohlo stát znovu, ale z nějakého důvodu bude záležet na trati a počasí. Musíme se na to připravit do budoucnosti, alespoň zkusit problémy snížit, aby nás to nepotkalo i další rok,” dodává Binotto.