Bonaventura Ndikung bude ředitelem Haus der Kulturen der Welt
22. 6. 2021Zprávy
Novým ředitelem významné berlínské instituce Haus der Kulturen der Welt (HKW) se stane Bonaventura Soh Bejeng Ndikung (1977), zakladatel a dlouhodobý umělecký ředitel respektované SAVVY Contemporary. Původem kamerunský kurátor a teoretik žijící v Německu se dlouhodobě věnuje otázce postkolonialismu a mezikulturnímu dialogu. Vedení galerie, která se zaměřuje na prezentaci umění mimo Evropu, převezme 1. ledna 2023 od současného ředitele a kulturního filozofa Bernda M. Scherera, který muzeum vedl od roku 2006.
Foto: Bonaventura Soh Bejang Ndikung. Zdroj: Facebookové stránky SAVVY Contemporary
Do čela instituce jej minulý týden jmenovala dozorčí rada Kulturveranstaltungen des Bundes in Berlin GmbH (KBB). Předsedkyně rady a ministryně kultury a médií Monika Grütters uvedla: „Jako mezinárodně vyhledávaný renomovaný kurátor a kulturní manažer je Bonaventura Ndikung pro Haus der Kulturen der Welt skvělou volbou. Díky své vynikající síti kontaktů, vědeckému vzdělání a nadšení pro umění je prakticky předurčen k dalšímu rozvoji této instituce, která je v Evropě jedinečná. Přitom může stavět na pevných základech, které založil Bernd Scherer a jeho tým.“ Ten dokázal z Haus der Kulturen der Welt vybudovat světově uznávanou instituci, která se věnuje prezentaci současného umění zaměřeného na mimoevropské kultury a společnosti a zároveň slouží jako otevřené fórum pro kritické debaty věnované v současné době především otázce dekolonializace. „Jak uchopíme současnost a její zrychlené technologické otřesy? Jak budou zítra vypadat diverzifikované společnosti? A jaké odpovědnosti v tomto procesu převezmou umění a vědy?“ stojí v základním prohlášení instituce (více zde). Odpověď na tyto otázky se snaží hledat skrze interdisciplinární výzkum a pořádání výstav, performancí i vzdělávacích projektů a do značné míry se věnuje i současné hudbě. V jednotlivých projektech se instituce věnuje dosud málo reflektovaným tématům, jako je v současnosti například dopad „vesmírného závodu“ v 60. a 70. letech na způsob vzdělávání ve výstavě Education Shock. (zde)
Bonaventura Ndikung s Haus der Kulturen der Welt sdílí podobný zájem o interdisciplinární výzkum i mimoevropské umění. V roce 1997 se do Berlína přistěhoval z Kamerunu. Získal doktorát na Heinrich Heine-Universität v Düsseldorfu v oboru lékařské biotechnologie a postdoktorát v oboru biofyziky. Ndikung stojí především za vznikem uznávané berlínské galerie SAVVY Contemporary, která od roku 2009 slouží jako otevřená umělecká platforma a laboratoř s širokým kulturním a společenským dopadem. SAVVY pořádá výstavy, podílí se na vzniku rozhlasových a archivních projektů, debat a dalších akcí věnovaných především otázkám postkolonialismu nebo také prezentaci umění mimo Evropu a Severní Ameriku. Interdisciplinárně propojuje umělce, biotechnology, kulturní historiky, antropology a další vědce z celého světa, kteří se na zkoumaná témata dívají komplexně a snaží se „osvobodit od těsného korzetu vlastní disciplíny“. (více zde) Jeden z ústředních pilířů SAVVY spatřuje Ndikung v touze experimentovat, zažívat a uvažovat s potlačením vlastního ega a snahou nabourávat kategorie kulturní diferenciace. Možnou metodu spatřuje v „praxi radikálního veselí a sdílení“.
V roce 2018 prezentovala v SAVVY Contemporary svůj film a instalaci také Barbora Kleinhamplová. Výstava Sickness Report vznikla ve spolupráci s ředitelkou Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karinou Kottovou. Bonaventura Ndikung byl zároveň v letech 2017–2019 členem mezinárodní odborné poroty Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Ndikung je celosvětově známý svými kurátorskými projekty – v minulosti byl jedním z kurátorů dokumenty 14 v Athénách, uměleckým ředitelem fotografického bienále v Mali nebo v roce 2019 připravil koncepci finského pavilonu na Bienále v Benátkách. Od roku 2020 je uměleckým ředitelem přehlídky Sonsbeek (2020–2024). Vedle toho je profesorem magisterského programu prostorových strategií na berlínské Weißensee School of Art a autorem řady publikací o aspektech kulturní kritiky a kritické výstavní teorii. Za svůj přínos berlínské kultuře a společnosti obdržel v minulém roce Řád za zásluhy města Berlína.
Podle Adama Szymczyka, bývalého ředitele dokumenty, je Bonaventura Ndikung především stavitelem mostů mezi kulturami napříč kontinenty, jak mimo jiné ukazuje jeho kurátorská a teoretická praxe. Jeho příchod do Haus der Kulturen der Welt skvěle zapadá do programového směřování instituce a může jí nabídnout nové perspektivy. „Berlín je domovem občanů ze 190 zemí a tito lidé budou zásadní pro budoucí strukturování společenství světové kultury: jako cestovatelé a spolutvůrci celého komplexu, analýzy různých symetrií světa a nakonec smíření kultur,“ uvedl Ndikung ve svém prohlášení. „Velmi se těším na spolupráci s týmem HKW, mými kolegy z KBB a samozřejmě umělci, kulturními pracovníky a vědci z celého světa.“
Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.