Týden s tancem

Herecká asociace zveřejnila novinky ohledně nadcházejícího ročníku Cen Thálie, soubor Ufftenživot připravuje novou premiéru, Losers Cirque Company vytvořili akrobatickou rozhlasovou hru, do Azylu78 zavítá berlínská skupina Analog a slovenská primabalerína Nina Poláková se od nadcházející sezóny stane šéfkou baletu Slovenského národného divadla.
Cena Thálie (zdroj FB)

Ceny Thálie budou v letošním roce vyhlášeny 9. října 2021, po loňské pauze opět na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze. S ohledem na uzavření scén v divadelní sezoně 2020/2021 nebudou tentokrát uděleny Ceny Thálie za mimořádné umělecké jevištní výkony.

Tituly, které měly premiéru v této sezoně, jsou přeřazeny do následujícího hodnotícího období 2021/2022. Budou uděleny ceny za celoživotní mistrovství v oblasti divadelního umění v oborech činohra, opera, balet, muzikál, alternativní divadlo a loutkové divadlo i další ocenění. Novináře o tom informoval prezident Herecké asociace Ondřej Kepka.

„Myslím, že nejdůležitější změnou letošního ročníku je mimořádné jednorázové rozšíření počtu celoživotních činoherních cen. Letos budou uděleny tři celoživotní ženské a tři mužské Ceny Thálie. Tím se dostane na třikrát tolik osobností než během normálního roku. Ale stejně ještě zůstávají některá velká jména neoceněna a to mě mrzí,” řekl ČTK Kepka.

Moderátorem slavnostního večera v přímém přenosu České televize bude Václav Moravec. Vyhlášení loňských Thálií se vzhledem k protiepidemickým opatřením uskutečnilo v on-line přenosu.

Návrhy k cenám za celoživotní mistrovství mohou vzejít z příslušných odborných porot a od členů České akademie divadelníků. Byla založena v roce 2019 ve snaze Herecké asociace zapojit co nejširší divadelní obec do spolurozhodování o Cenách Thálie, jejími členy mohou být všichni dosavadní nositelé Cen Thálie a další osobnosti, o jejichž výběru rozhoduje prezidium asociace.

Premiéra Ufftenživot

This is not a lovesong (foto Ufftenživot)

Divadelní soubor Ufftenživot uvede 28. 6. v 19:30 na jevišti kulturního paláce Vzlet novou autorskou inscenaci s názvem This is not a love song. Druhá premiéra souboru v této sezoně se zabývá fenoménem populárních milostných písní a poodhalí divákům, jak hudební průmysl ovlivňuje náš život, ať chceme, nebo ne.

Melodie. Refrén. Slova. Choreografie. Obraz. Autorská inscenace v režii Sáry Arnstein vychází z hledání významu a funkce milostné písně. Recykluje různými způsoby známé současné popové milostné písně a skládá z nich vlastní mozaiku, která hovoří o možné výpovědní hodnotě, která je v nich obsažena.

Inspirací pro vznik tohoto představení se staly samotné texty a videoklipy milostných písní, kniha Love songs – The hidden history (Milostné písně – skrytá historie) nebo komiks autorky Liv Strömquist Prins Charles Känsla (Pocity prince Charlese). Hlavním cílem projektu je výzkum kulturního fenoménu, jímž milostné písně jsou a k němuž se váže bezpočet stereotypů, které se snažíme na jevišti s humorem reflektovat,“ vysvětluje záměr režisérka Sára Arnstein.

Výrazným rysem inscenace je hudební složka v podání zpěvačky a skladatelky Báry Zmekové, která je po celou dobu přítomna na jevišti a živě doprovází herečky v jednotlivých scénách. „Je to taková poloimprovizace, některé části jsou pevně dané, ale jindy jen pozoruji, co se děje na scéně a pocitově tvořím hudební podkres. Proto je taky důležité být s herečkami na jedné vlně,“ doplňuje Zmeková. Pro fanoušky popkultury je lákadlem také kostýmní výprava, která se snaží důvtipně přiblížit vzhledu ikonických popových hvězd. Pro inscenaci ji vytvořila výtvarnice Natálie Rajnišová.

„Populární písně, stejně jako celý hudební průmysl, ovlivňují náš život, ať chceme, nebo ne. Někdy jsme pasivními posluchači, jimž se písně jen tak mimoděk ukládají do paměti a povědomí, jindy pro nás popstars a hudební skupiny představují vzory a ikony, ke kterým se od mala upínáme,“ říká režisérka, pro kterou je tato inscenace zároveň režijní prvotinou.

Čtyři ženy zkoumají na jevišti všudypřítomnost a sílu populárních písní, ale do jaké míry jsme i my složeni ze střípků a znaků útočících videoklipů? „Sám Ted Gioia v knize Love songs zmiňuje, že první milostnou píseň složila žena, ale proslavil se díky ní muž. Co slovo láska v těchto písních symbolizuje? Jsou milostné písně ve skutečnosti opravdu o lásce? Těším se, že diváci budou hledat odpověď spolu s námi,“ doplňuje herečka Nataša Bednářová.

Losers v éteru a premiéra Analogu v Azylu78

Členové Losers Cirque Company nahráli akrobatickou rozhlasovou hru AkroAudio. Poslechnout (i zhlédnout) ji můžete zde a zjistit, jak Losers zvládají náročné akrobatické triky pod taktovkou Terezy Ramba.

Analog (foto Jarka Chalásová)

Když se sejdou přátelé a slaví, svět se zdá rázem krásnější. Již ve čtvrtek 24. června diváci Azylu78 zjistí, jak taková oslava vypadá, jsou-li vašimi přáteli vrcholoví akrobaté. Novocirkusovou podívanou nabitou nápady a energií přiveze berlínský soubor Analog. Představení Opening bude zároveň oslavou jejich setkání s publikem po více než roce odloučení. Kromě disciplín jako jsou žonglování, cyr wheel, závěsná akrobacie, hoop diving, čínská tyč, handstandy či chůze po laně, čeká návštěvníky letní scény Jatek78 i svěží humor a nová autorská hudba. Po premiérovém uvedení následují dvě reprízy, z nichž druhá 26. června bude zároveň živě vysílána prostřednictvím projektu Film Naživo.

Do Prahy se Analog vrací po třech letech a svou novou show připravují právě teď na Jatkách78 i přímo v šapitó ve Stromovce. “Už se strašně těšíme. Rok jsme se s členy Analogu neviděli pohromadě a nehráli jsme před živým publikem,” uvedl zakladatel souboru Florian Zumkehr. O Analogu říká, že na jevišti nehrají role, ale sami sebe. Jsou zkrátka parta přátel, co se sejde, aby oslavila život. S divokou i hravou energičností se k lepším výkonům a stále více a více odvážným kouskům rádi nechávají vybízet reakcemi diváků. Ti se sami mají cítit součástí show.

Na pódiu se potká jedenáct prvotřídních umělců, z toho osm akrobatů a tři hudebníci. Vedle akrobata Floriana Zumkehra vystoupí švédská akrobatka a hadí žena Manda Rydman. Ta stihla v září 2020 uskutečnit na Jatkách78 své sólové představení Semaphore. Z New Yorku dorazí akrobat a komik Richie Maguire. Dále se diváci mohou těšit na duo Maria Española a Carlose Zaspela s disciplínami čínská tyč a a hoop diving. Přijede také tanečník, akrobat a žonglér Bertan Canbeldek a Sarah Lindermayer, která představí novinku v podobě chůze po laně. Ole Lehmkuh předvede svůj um v cyr wheelu a hoop divingu. Poprvé do Prahy zavítá, zpěvačka původem z Izraele, Avia Shoshani a pianista Szabolcs Bognar. Spolu s bubeníkem a skladatelem Lukasem Thieleckem zahrají nové skladby.

Od prvního vystoupení Analogu v Praze uplynulo sedm let. Mají zde řadu skalních fanoušků i silné napojení na naše divadlo, kde byli několikrát rezidenčním souborem. Kdo má rád nový cirkus, tak určitě nebude litovat. Analog nikdy nezklame,” těší se ředitel divadla Jatka78 Štěpán Kubišta. Jejich poslední představení FINALE právě na Jatkách78 nazkoušeli a odehráli v roce 2018, pak s ním hostovali půl roku v kabaretu Chamäleon v Berlíně, a nakonec se s ním vydali na turné do světa. Zářili od kanadského Montrealu po australské Adelaide.

Zážitek z nové show Opening umocní i lokace šapitó, kde mohou akrobaté být zavěšeni z konstrukcí až jedenáct metrů vysokých. Nápaditou scénu, efekty a akrobatické výkony ocení všichni milovníci nového cirkusu napříč generacemi. A ty, kterým nedojde energie ani po představení, Analog zve na afterparty do venkovního divadelního baru Džungle BKAO.

Jedná se letošní první zahraniční návštěvu po pandemii koronaviru a o jediný zahraniční soubor vystupující v Azylu78. Na novou sezónu v kamenném divadle Jatka78 chystají mimo jiné: v říjnu představení KNOT akrobatického dua Niki & JD z Londýna, v listopadu přijede se svou novocirkusovou show australský soubor Simple Space. Nový cirkus je v plánu i na leden 2022, kdy je v programu a již v prodeji představení Sweat & Ink v podání hvězdného Barcode Circus Company z Kanady.

https://www.youtube.com/watch?v=XbziT8cdrGI&feature=emb_logo

Premiéry Baletu ND i Laterny magiky

V tomto týdnu se na prknech scén pražského Národního divadla odehrají hned dvě taneční premiéry. V úterý a středu 22. a 23. června bude v historické budově uveden komponovaný večer Phoenix Baletu Národního divadla, na jehož obsahu se podíleli choreografové Douglas Lee, Cayetano Soto a Alejandro Cerrudo.

Hned dva následující dny, tedy 24. a 25. června uvede svou premiéru soubor Laterny magiky Zázrak (s)tvoření nového uměleckého šéfa Radima Vizváryho.

Novinky ze světa

Velké přesuny na postech uměleckých ředitelů předních baletních souborů se chystají od začátku následující sezóny. Christian Spuck, dlouholetý šéf Zürich Ballett se přesouvá do Staatsballett Berlin, na jeho místo do Zürichu nastoupí choreografka Cathy Marston.

Sidi Larbi Cherkaoui (foto Vladimir Vjatkin)

Novou šéfkou baletního souboru Slovenského národného divadla se stane emeritní první sólistka Viener Staatsballett Nina Poláková. Ballet de Genève od roku 2022 povede Sidi Larbi Cherkaoui, aktuální umělecký ředitel Ballet de Flandres.

S baletem Opéra de Paris se rozloučila jedna z jejích étoile (hvězd). Eleonora Abbagnato, italská primabalerína a současně rovněž umělecká šéfka baletu Teatro dell’Opera di Roma, měla svůj speciální rozlučkový večer naplánován již třikrát, pokaždé ale zasáhly vnější okolnosti. Nejprve stávka umělců Opery v loňském prosinci, poté pandemická situace. Se svým publikem se nakonec rozloučila 11. června v choreografiích Mladý muž a smrt a Le rendez-vous Rolanda Petita.

Abbagnato absolvovala École de Danse v roce 1996 a nastoupila ihned do do souboru Opery. V roce 1999 postoupila na pozici coryphée (demisólistka), 2000 sujet (sólistka) a od roku 2001 byla premiere danseuse (první sólistka). Étoile byla jmenována po představení Carmen Rolanda Petita v roce 2013. O dva roky později se stala uměleckou šéfkou baletu v Římě.

Novou pařížskou étoile byla jen o den dříve 10. června po představení Romea a Julie v choreografii Rudolfa Nurejeva jmenována jihokorejská tanečnice Sae Eun Park a stala se tak první Asiatkou, která v jedenatřiceti letech vystoupala až na vrchol pařížské baletní hierarchie.

Sae Eun Park pochází ze Soulu, kde se v deseti letech začala věnovat baletu. V roce 2007 se účastnila Prix de Lausanne a vyhrála stipendium v souboru ABT II pro mladé tanečníky. Od roku 2009 působila v souboru Korejského národního baletu, o rok později vyhrála zlatou medaili na Mezinárodní soutěži ve Varně. Následně odjela do Paříže, kde získala roční smlouvu sborové tanečnice v Opeře, stálou členkou souboru je od roku 2012. Na pozici coryphée postoupila v roce 2013, sujet 2014, premiere danseuse 2017. Je mimo jiné držitelkou ceny Benois de la Danse 2018 za svůj výkon v baletu Diamanty z Drahokamů George Balanchina.

Jmenovalo se i v Mariinském divadle. Po dlouhých třinácti letech na pozici první sólistky byla na post primabaleríny povýšena Olesya Novikova. Stalo se tak po představení baletu Raymonda 20. června 2021.

Novikova studovala balet v Akademii ruského baletu A. Vaganovové, kterou absolvovala v roce 2002 a okamžitě nastoupila do souboru Mariinského divadla. První sólistkou se stala roku 2008. V roce 2011 byla choreografem Sergejem Vicharevem pozvána do milánského Teatro alla Scala, kde ztvárnila hlavní roli Raymondy ve Vicharevově historicky poučené inscenaci.

Své nové primabaleríny a první sólisty před několika týdny zveřejnil i londýnský The Royal Ballet. Stali se jimi Anna Rose O’Sullivan, Fumi Kaneko, Mayara Magri a Cesar Corrales.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments