Jaké dopady měla pandemie na děti v předškolních klubech?

Publikováno: 22. 6. 2021 Doba čtení: 2 minuty
Jaké dopady měla pandemie na děti v předškolních klubech?
© Foto: archiv pracoviště

Školky, školy, kluby i další dětské skupiny byly dlouhou dobu zavřené kvůli pandemii, nad kterou snad pomalu začínáme vyhrávat. Čas, který ale naše děti strávily doma s rodiči, místo aby byly se svými vrstevníky, ten se už dohnat nedá.

Do našich klubů chodí děti, které leckdy teprve ve 4, nebo i 5 letech přijdou poprvé do dětské skupiny, kde mají navazovat první přátelství, socializovat se a vzdělávat se. Je velký úspěch pro pracovníky, rodiče i samotné děti, když udělají, byť maličký krůček dopředu. Děti se u nás učí barvy, geometrické tvary, počítání do 10 a jiné základní znalosti. Mimo tyto znalosti ale podporujeme v dětech také hygienické návyky, sociální dovednosti, vlastnosti jako je samostatnost, snažíme se je vést k tomu, aby si navzájem pomáhaly, aby se naopak nebály si říct o pomoc, aby byly sebevědomé, slušné, aby se uměly chovat k ostatním v kolektivu.

Co se u nás v září naučily, už zapomněly

Jak doženou všechno to, co promeškaly, když byly tak dlouhou dobu zavřené doma? Přestože jsme se snažili s dětmi a rodiči pracovat v online režimu, ne každý se k nám mohl připojit a rozhodně se to s docházkou do klubu nedalo srovnat. Děti se nám po čase vrátily a některé začínají od úplného začátku. To, co se u nás v září naučily, už většina zapomněla. Nedokáží si hrát s ostatními, některé se bojí do kolektivu vůbec přijít, jsou mnohdy fixované na své rodiče, s nimiž výhradně trávily poslední měsíce. Rodiče si sami neví rady, jsou pod tlakem, ve stresu. Takové a mnohdy i vážnější dopady má zavírání škol, školek a dětských skupin. Letošní školní rok byl velice náročný pro všechny. Věřím a přeji si, aby ten další už byl zase v běžném režimu, beze změn, zmatků a lockdownů.

Dětem i rodičům držím do budoucna palce, aby vše zvládli, jak jen nejlépe dokáží a sama za sebe si přeji, už žádné zavírání škol, školek, klubů, a jiných dětských skupin. Naše děti se potřebují vzdělávat, hrát si s ostatními, komunikovat a zažívat úspěchy. Z domova od počítačů to nepůjde.


Autor: Iva Gabrielová, pracovnice předškolního klubu

Související články