Domů     Technika
Lázně, které prodlužují životnost baterií
Jan Zelenka 23.6.2021

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý z nabízených hybridů či elektromobilů. Argumentů pro pořízení takového vozu je samozřejmě mnoho – ekologická stopa, odpuštění parkovného ve městech, nízké provozní náklady či redukce počtu mechanických součástek, které se opotřebovávají třením, třeba převodovek.

Automatickým protiargumentem každého milovníka naftového či benzínového motoru je výdrž a životnost baterie..

Samozřejmě – zůstat trčet někde mimo civilizaci s vybitou baterií a dobíjecí stanicí v nedohlednu, není nejlepší plán. Ale právě o plánech to je. Člověk 21. století plánuje den už tak nějak automaticky na minuty – telefonáty, pracovní schůzky a obchodní cesty, ale i odpočinek.

Přetížení workoholici si jako údržbu povinně ordinují wellness a spa pobyty. Lázně však kupodivu prospívají i bateriím.

Úvodní závod série formule E na okruhu Diriyah v Saúdské Arábii 

Uzdravený vodou, tedy kapalinou

Možná se vám zdá paralela mezi lázeňskou rekreací a bateriemi příliš divoká, jenže opak je pravdou. Samotný výraz spa je zkratkou latinského sanus per aqua neboli „uzdravený vodou“, a stejně jako dělají člověku dobře různé vodní procedury, pomáhá bateriím udržet jejich životnost speciální termoregulační kapalina, do které jsou ponořeny.

Po rychlém předjížděcím manévru je potřeba z baterií co nejrychleji odvést nakumulované teplo, v zimě je naopak třeba je co nejrychleji zahřát na provozní teplotu, aby nedošlo k jejich vybíjení a předčasnému stárnutí.

V laboratořích společnosti ExxonMobil vyvinuli ucelenou řadu termoregulačních kapalin Mobil EVTM Therm, které navíc poskytují ochranu před nárazem, otřesy či mechanickým poškozením.

Imerzní chlazení, jak se tomuto principu ponoření do kapalného pláště říká, dokáže v nečekaných kritických momentech nejenom urychleně stlačit kritickou teplotu na bezpečnou mez, ale poskytne posádce vozu čas potřebný k jeho opuštění. Takový extrém vás ale na silnici snad nikdy nepotká.

Pro běžný provoz tyto „lázně“ významně ovlivňují zejména dojezdovou vzdálenost mezi jednotlivými nabitími a prodlužují životnost trakčních baterií.

Ještě než se tato nová technologie stane běžnou na našich silnicích, testuje se v nejnáročnějších podmínkách, například v závodech formule E.

Formule E, spojené síly ExxonMobil a Porsche

Když byla v roce 2011 představena koncepce závodů série formule E, ozývaly se z řad fanoušků klasických formulí posměšné poznámky o „soubojích vysavačů“ a je pravda, že v letech 2014–2019 to tak trochu i vypadalo.

V prvních sezonách elektrifikovaného klání totiž monoposty pro všechny závodníky stavěl jen jeden výrobce, takže trochu chyběl moment překvapení. Na druhou stranu záleželo jen na schopnostech jezdců, jak ovládnou technologii a okruh.

S přibývající konkurencí a technologickými možnostmi automobilek se nyní po závodních okruzích prohání několik týmových monopostů a kromě řidičských  dovedností se posuzuje i technologický a konstrukční um stejně jako u formule 1.

V roce 2019 měl premiéru monopost Porsche 99X Electric. Viceprezident společnosti Fritz Enzinger v jednom z rozhovorů prozradil, že právě v této elektrické formuli testují kapaliny Mobil EV: „Naše spolupráce s ExxonMobil probíhá už přes dvacet let jak na poli osobních automobilů, tak ve sportu, například v závodu 24 hodin Le Mans.

Bylo samozřejmé, že odborníci společnosti ExxonMobil se stanou i tentokrát našimi partnery.“.

Týmový jezdec Andre Lotterer dodává: „Společně s inženýry a techniky z ExxonMobil jsme vyvinuli supervýkonné převodové oleje. U elektromobilů snižují ztrátu trakce a generují mnohonásobně vyšší přísun energie.“.

Dojezdová vzdálenost elektromobilů nám starosti dělat nemusí, pravděpodobně je vyřešena. Teď už jen vyrábět a likvidovat baterie bez poškozování životního prostředí.

Jan Kistanov

Související články
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz