CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

23. 06. 2021

0 komentářů

JUDr. Jan Langmeier: Arca byla letadlo. Mička řídil Cessnu, Velič s Krúpou ale pilotovali Boieng

 

V těchto dnech je to rok, co jsem se poprvé začal profesně zabývat pádem skupiny Arca Investments.

Loading



 

Schválně píši profesně, protože i já jsem byl v předchozích letech několikrát osloven s nabídkou „velmi výhodné“ investice do dluhopisů či směnek této slovenské skupiny.

Že tu Arca je, jsem tedy věděl. Také jsem ale věděl, že pokud se investiční nabídka tváří až příliš výhodně, je potřeba se mít na pozoru. Když si někdo půjčuje krátkodobě, tedy na rok nebo dokonce na tři měsíce, a nabízí výnos šest nebo devět procent, musí si na tuto půjčku za takto krátkou dobu vydělat procent patnáct i víc. Což je velmi těžké, pokud nejste developer nebo nemáte opravdu velmi funkční byznys. A pak si většinou takto draze na provoz nepůjčujete.

Do Arcy jsem tedy nikdy neinvestoval. Investovali ale jiní, a investovali hodně. Podle informací samotného dlužníka by pohledávky za Arca Investments měly dosahovat 18,6 miliardy korun. Jak velkou částku si nakonec v místním insolvenčním řízení v České republice budou věřitelé nárokovat, se uvidí 12. července, kdy vyprší lhůta pro přihlašování pohledávek.

Je to cca rok, kdy mě poprvé oslovili klienti, že investovali miliony do Arcy a ta přestala splácet. A že po špatných zkušenostech z jiných investic nechtějí čekat, ale chtějí to hned začít řešit.

Začali jsme.

REKLAMA

Bohužel, uplynul rok a my jsme v situaci, kdy Arca Capital Slovakia na Slovensku žádá o přerušení řízení, aby mohla požádat o restrukturalizaci, a v České republice probíhá přihlašování pohledávek. Ve zkratce: Insolvence ještě ani nezačala.

Že se vše nevyřeší za rok, jsem samozřejmě jako insolvenční správce se zvláštním povolením věděl. Pád Arcy navíc u nás nemá v této oblasti obdoby. Vše by ale přece jen mohlo jít rychleji, pokud by to chtěl dlužník, tedy Arca v čele s předsedou představenstva a majoritním vlastníkem Rastislavem Veličem.

Právě Rastislav Velič ale pro zdárný průběh insolvence, na jejímž konci by mělo být co největší uspokojení věřitelů, nedělá vůbec nic. Naopak. Poslední rok se ukázalo, že zájem Rastislava Veliče není shodný se zájmem věřitelů. Což je špatně, moc špatně.

Když někdy loni v létě začal Rastislav Velič tvrdit, že Arcu zachrání jakýsi tajemný investor Blantyre Capital z Velké Británie a že je potřeba Arcu reorganizovat, bylo jasné, že pouze hraje o čas. O svůj čas. Pak k tomu přidal, že aby se Blantyre Capital na záchraně Arcy opravdu podílel, tak musí být úpadek Arcy veden v České republice, nikoliv na Slovensku. Z naprosto jasně slovenské společnosti začal náhle dělat českou, soudu předkládal svoje cestovní výkazy do Prahy, smlouvu o pronájmu bytu v Česku, webové stránky byly náhle přeloženy do češtiny…

Tvrzení Rastislava Veliče a fondu IFIS, že Arca je díky svým aktivitám primárně českou společností a její úpadek se má odehrát v České republice, nejprve odmítl Městský soud v Praze, následně Vrchní soud v Praze, pak znovu Městský soud v Praze. Nakonec vrchní soud konstatoval, že Arca je slovenská společnost, ale v České republice může proběhnout místní insolvenční řízení s Arca Investments a mohou se začít přihlašovat pohledávky. A v této fázi teď jsme. Po roce!

REKLAMA

A proč to všechno píšu? Jednoduše proto, že už toho mám dost. Mám toho dost profesně jako advokát, mám toho dost jako člověk, který v kanceláři vyslechl příběhy o celoživotních úsporách, našetřených penězích na rodinný dům nebo penězích z prodeje desítky let budované firmy, které všechny zmizely v černé díře zvané Arca.

Mám toho dost tváří v tvář chování Rastislava Veliče, ale i Pavola Krúpy, kteří se jakožto současný a bývalý majoritní vlastník Arcy (Krúpa do roku 2018) v médiích dohadují, kdo za co může, kdo koho okradl a kdo komu co dluží.

Už mě nebaví být právně korektní, už mě nebaví se vyhýbat pojmenování věcí pravými jmény. A tak bych vám, pánové Veliči a Krúpo, rád řekl následující:

Za prvé, to vy oba za to můžete. Vy jste stvořili kolos jménem Arca, vy jste ho vedli, vy jste přesvědčovali lidi, aby do něj investovali za nesmyslných podmínek.

Za druhé, to vy jste připravili investory Arcy o miliardy. Jestli jste se přitom připravili i o něco vzájemně, je mi ve světle těchto věcí naprosto jedno. A hlavně je to jedno věřitelům.

REKLAMA

Za třetí, to vy dlužíte miliardy tisícům lidem. Jestli si dlužíte i něco navzájem? Možná, a klidně se o to můžete poprat. Protože dnes už se poperete jen o dluhy, o nic jiného.

A hlavně: Arca byla letadlo!

Jsem o tom přesvědčený už dlouho, ale přece jen je těžké něco takového veřejně říct o firmě, která fungovala přes 20 let a která bezesporu investovala i do smysluplných věcí.

Když jsem letos označil za letadlo firmu C2H Michala Mičky, nebylo to nic složitého, protože je to naprosto evidentní. Arca je ale mnohem větší, mnohem starší, má nějakou tradici. Jenže za ten poslední rok jsem dospěl k jasnému závěru. Jak C2H, tak Arca byly letadlo, jen jinak veliké.

C2H byla v porovnání s Arcou malá Cessna, zatímco Arca byla obří Boeing 747. Ten na první pohled vypadá stabilněji, doletí dál a během letu se cítíte pohodlněji. Ale jakmile dojde palivo, spadne stejně jako ta Cessna. A s ním bohužel i více cestujících.

V pilotní kabině Boeingu 747 s nápisem Arca na trupu seděli dlouho dva piloti. Když v roce 2018 předal hlavní pilot Pavol Krúpa řízení kopilotovi Rastislavu Veličovi, letadlo už ztrácelo výšku. Ano, ani tohle letadlo totiž nesestřelila raketa Covid-19, ta ho zasáhla až ve chvíli, kdy už nějakou dobu padalo. Svědčí o tom vzájemné půjčky uvnitř skupiny, svědčí o tom krátkodobé financování směnkami na tři měsíce, svědčí o tom účetní závěrky z let 2018 i 2019.

Nehodlám dál nečinně poslouchat hlavního pilota Arcy v posledních dvou letech (a před tím významného kopilota), jak tvrdí, že chce Arcu reorganizovat a zachránit. Vždyť to byl právě Rastislav Velič, kdo roky tankoval do děravých nádrží stále dražší palivo, aby cestující nepoznali, že se řítí k zemi. Vždyť to byl on, kdo tohle letadlo řídil tak, že nakonec spadlo. Jak může takový člověk nyní něco reorganizovat a mít na zřeteli hlavně zájem věřitelů? Když pilot pošle k zemi letadlo, tak mu pak přece neřeknete: „Fajn, tak to znovu postavte a zase si sedněte za knipl.“

Rastislav Velič, jak jsem poznal nedávno na prozatímním věřitelském výboru, s věřiteli, potažmo jejich právními zástupci prakticky vůbec nespolupracuje. Nedodává potřebné materiály, neodpovídá na závažné otázky. Stále netušíme, co se v Arce za poslední rok odehrálo, ani co by s ní chtěl vlastně dělat dál.

A protože už tomuto jednání nehodlám dále přihlížet, rozhodl jsem se za naše věřitele podat na schůzi věřitelů návrh na odebrání práva přednostního sestavení reorganizačního plánu dlužníkovi. A předat toto právo právě věřitelům.

Je sice možné, že se nakonec ukáže reorganizace jako nemožná. To ale v tuto chvíli nevíme, protože stále nevidíme do účetnictví, neznáme majetkovou podstatu a netušíme, jak si jednotlivé části Arca Investments stojí. Rozhodně by ale už v tomto neměl mít nadále důležité slovo Rastislav Velič, který je výrazně spoluodpovědný za to, že jsou trosky obrovského investičního letadla Arca nyní roztříštěny na území celé střední Evropy.

JUDr. Jan Langmeier

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Půlení bitcoinu je za rohem! Co to znamená, se dozvíte v našem rozhovoru

Tento týden se chystá halving bitcoinu. Zjednodušeně řečeno, snížení odměny za úspěšnou těžbu bitcoinového bloku na polovinu efektivně sníží nabídku nových bitcoinů – a to by podle zásady vzácnosti mělo vést k vyšším cenám. Čím méně bitcoinů se vytěží, tím je bitcoin cennější. Co je to ale […]

Text: Redakce

Foto: eToro

18. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *