tisk-hlavicka

Ředitelka roku

25.6.2021 Jana Pácalová

Ředitelkou roku se stala Marie Gottfriedová ze ZŠ Trmice v Ústeckém kraji

V Senátu Parlamentu České republiky dnes byly vyhlášeny výsledky ankety Ředitel roku, v níž odborná porota na základě nominací veřejnosti vybírala nejlepšího ředitele/ředitelku školy za školní rok 2020/21. Absolutní vítězkou se stala Marie Gottfriedová, ředitelka Základní školy Trmice v Ústeckém kraji. Ta zároveň vyhrála i v samostatné kategorii základních škol. Vítězem v kategorii málotřídek se stal Radek Machatý, ředitel Základní školy Zaječice na Chrudimsku. V kategorii středních škol pak zvítězil Miroslav Kudrna, ředitel Střední školy hospodářské a lesnické Frýdlant, která se nachází v Libereckém kraji. Anketu Ředitel roku uspořádala společnost Tutor a vzdělávací skupina Edua Group. Celý projekt se koná pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

"V rámci letošního třetího ročníku ankety Ředitel roku jsme obdrželi přes sto nominací z celé republiky, tedy zatím rekordní počet. Odborná porota, v níž figurovali akademici, lidé ze škol i z byznysu, pak na základě nominací, odborných podkladů a on-line setkání s deseti finalisty vybrala vítěze v jednotlivých kategoriích a vítěze absolutního," řekla Jana Pácalová, akademická ředitelka společnosti Tutor.

"Letošní finalisté jsou profesionálové a zároveň lidé s velkým srdcem. Jsou nejlepším důkazem toho, že pro post ředitele školy je důležitá obrovská dávka entuziasmu, pokory, ale i schopnost balancovat mezi mnoha profesemi. Jsou totiž výbornými pedagogy, manažery, ekonomy, psychology i marketéry," dodala Pácalová.

Absolutní vítěz

U absolutní vítězky a zároveň vítězky v kategorii základních škol Marie Gottfriedové, která vede školu v třítisícovém městě Trmice kousek od Ústí nad Labem, nominující i porota oceňovali, že se jí během jejího patnáctiletého působení podařilo vybudovat místo, kde vedle sebe - a dokonce i spolu - mohou svůj talent rozvíjet děti s různou mírou nadání bez ohledu na jejich sociální zázemí. A to aniž by to jedny od úspěchu vzdalovalo a druhým bralo šanci ho zažít.

Paní ředitelka přebírala školu s nepříliš dobrou pověstí. Dnes naopak škola vyniká svou příjemnou atmosférou, individuálním přístupem a jako příklad vzdělávací instituce, kde se nebojí hledat nové cesty, je-li to v zájmu dětí. Své žáky vnímá Marie Gottfriedová jako "nádoby, z nichž každou chce naplnit po okraj". Ředitelka ZŠ Trmice v náročném sociálním prostředí exceluje výbornou schopností komunikace se všemi stranami vzdělávacího procesu - s učiteli, žáky i rodiči.

A jak vypadá typický pracovní den vítězné ředitelky? Sama jej popsala takto:

"Můj pracovní den vypadá velmi často tak, že od rána do oběda jsem k dispozici lidem. Dveře mé kanceláře jsou otevřené, přicházejí za mnou kolegové i děti, řešíme společně různé věci, navštěvuji žáky ve třídách (například v rámci třídnických hodin), sleduji, jak probíhá výuka, účastním se různých vzdělávacích projektů… Teprve později usedám k nutné ředitelské agendě, věnuji se administrativě a všem méně zábavným a kreativním ředitelským činnostem.

Jsem přesvědčena o tom, že více než manažer ekonom a úředník musí být ředitel školy kolega a partner. Neměl by být člověkem, který tráví čas pouze ve své kanceláři a tu a tam, jako vzácný host, zavítá do nějaké třídy, zajde za některým z kolegů a navštíví nějakou událost. Měl by být člověkem, který je v pozitivním slova smyslu "namočený" do veškerého dění ve škole. Je v intenzivním kontaktu s lidmi, pracuje s nimi, podílí se na všem, co se pod střechou jeho školy děje."

Kategorie málotřídek (tzv. málotřídních škol)

U vítěze v kategorii málotřídek Radka Machatého, ředitele Základní školy Zaječice na Chrudimsku, nominující i porota oceňovali mimo jiné to, že za dva roky jeho působení se škola proměnila v prostor, kam mnozí žáci dochází nejen kvůli tomu, že Marie Terezie zavedla povinnou školní docházku, ale protože je to tam pro ně zajímavé a zábavné. Žáci mají možnost se zapojit do nesčetného množství aktivit, ve kterých není opomenuta ani společenská odpovědnost a charita. Například jde o spolupráci s místními spolky či neziskovými organizacemi.

Zkušenosti získané na veliké základní škole dokázal Radek Machatý přetavit a využít ve specifickém prostředí málotřídní školy. Svým kolegyním ordinuje kromě povinností i humor. Motivace a chuť pana Machatého rozvíjet děti je podle vyjádření porotců i lidí ze Zaječic naprosto nakažlivá.

Kategorie středních škol

U vítěze v kategorii středních škol Miroslava Kudrny ze Střední školy hospodářské a lesnické Frýdlant v Libereckém kraji nominující i porota oceňovali mimo jiné to, že velmi dobře prezentuje školu směrem navenek, aktivně vyhledává nové finanční zdroje a ví, kam by škola měla směřovat za dva roky, ale i za 5, 10 či 15 let.

Na svou pozici nastoupil Miroslav Kudrna v době, kdy škola čelila několikaletému propadu počtu žáků a měla personální problémy. Po jeho dvouletém působení má škola o 86 žáků více. Naprosto se také změnilo vnímání školy v regionu. Podle vyjádření poroty je u pana ředitele jasně cítit, jak je pro něho důležitý vzájemný respekt, úcta, ohleduplnost, tolerance, empatie a spolupráce.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.