Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Vít Bárta exkluzivně pro Blesk: Co teď dělá „superguru“. A jak to má se Šlachtou?

Autor: Jakub Tomek - 
30. června 2021
05:00

Kdo stojí za Přísahou Roberta Šlachty (49)? V politických kruzích se zmiňuje exministr dopravy, bývalý šéf Věcí veřejných a „superguru“ Vít Bárta (47). Ten teď exkluzivně pro Blesk promluvil o svém vztahu s hnutím bývalého policisty.

Už osm let nejste v aktivní politice. Byl jste poslanec a necelý rok i ministr dopravy. Chybí vám to?

Ne. Vůbec ne.

Kdyby vám někdo nabídl, abyste se znovu podílel na nějaké politické straně, šel byste do toho zas?

Nikdy v životě.

Ani byste nechtěl být v pozadí?

Ne. Opravdu ne.

V politických kruzích se ale mluví o tom, že za hnutím Přísaha Roberta Šlachty stojíte v pozadí vy. Je to pravda?

Není to pravda. Poškozuje mě to a rozhovor vám poskytuji jenom proto, abych už vyvrátil veškeré spekulace, že s tím nemám nic společného a ani nechci.

Proč s ním nic společného mít nechcete?

Protože dělám byznys a v momentu, kdy opravuji nákladní vagony pro nadnárodní společnosti, tak i vůči svým zákazníkům jednoznačně deklaruji, že žádnou politiku nesponzoruju. A je to přesně to, co mě v mediálních spekulacích poškozuje.

Konzultoval jste s panem Šlachtou některé věci ohledně jeho hnutí? Jaké to byly, případně, kolikrát jste se sešli?

Já se omlouvám, ale já jsem se s Robertem Šlachtou, když hnutí zakládal, nescházel. Tento rok jsem ho vůbec neviděl. Ani v dobách, kdy pan Nečas říkal, že jsem s ním měl něco společného, tak jsem se s ním nepotkával.

Takže, když pan Šlachta mluvil o třech schůzkách s vámi, tedy neříká pravdu?

Já se znám s Jiřím Štětinou, což je záchranář (bývalý poslanec Věcí veřejných a později Úsvitu, pozn. red.), a on mě požádal, abychom se společně potkali. Ale to bylo už někdy v loňském roce. Je známý protikorupční bojovník, tak jsme se o pár kauzách bavili.

A tam jste něco s jeho hnutím řešili?

Je pravdou, že se mě na to nové hnutí oba ptali. Jirka Štětina se mě ptal na rady a tehdy jsme si o politice vyprávěli, ale už tehdy jsem jim jasně dal najevo, že chci dělat byznys, a ne politiku. Bavili jsme se například o ženách v politice.

A z čeho tedy pramení ty spekulace, že za tím hnutím stojíte vy?

Já si myslím, že to není úplně přesně řečeno. Já jsem mnohokrát slyšel, že za ním stojí třeba Andrej Babiš, že je to béčko hnutí ANO. V tomto směru si nemyslím, že bych byl první na startovní čáře.

Chodí za vámi někdo ze současných politiků na konzultace?

V žádném případě se nevyhýbám, abych se s někým potkal. Politika mě stále zajímá, ale jinak na to nemám čas a myslím, že ve veřejném prostoru jsem učinil už dost. Baví mě koně a moje firma, železniční nákladní vozy.

Jak vůbec vnímáte na hnutí Přísaha? Je to podobné Věcí veřejným?

Tak určitě je to protikorupční hnutí. To je jasná podobnost. Upřímně řečeno mám problém ten, že nerozumím tomu, že někdo může volit někoho, kdo ještě nemá program. Dokud něco nemá program, tak si o tom nemám co myslet. Program je ten závazek vůči voličům.

Jaký je váš vztah s Tomášem Hrdličkou? Už v době, kdy jste vedl Věci Veřejné, se mluvilo o tom, že stojí v pozadí VV. Teď se opět o něm spekuluje, že má vliv na některé lidi z Přísahy.

S ním jsem ohledně Přísahy vůbec nemluvil. Pan Hrdlička je Jára Cimrman české politiky a víc k tomu asi není co říct. A upřímně vám říkám, že Přísahou vůbec nežiju.

Čím tedy teď vlastně žijete?

Mám společnost Rail Clinic, kterou jsem vybudoval jako největší mobilní servis pro opravu nákladních vagónů ve východní Evropě. Stojí to na tom, že dřív se vagony opravovaly převážně v továrnách a dnes, kdy je nákladních vozů málo, tak je ambice je opravovat přímo na železnici. Takže máme auta a techniky, kteří vyjíždějí za nákladními vozy od Polska po Balkán.

Máte hodně zakázek i do Českých drah?

Základ našich klientů jsou nadnárodní společnosti. Východoevropské společnosti jsou zvyklé opravovat vagony v továrnách a ty západoevropské výrazně víc umí využívat mobilní servis.

Ale mluví se o tom, že máte i úzké vazby na současného šéfa ČD pana Bednárika, který byl ještě před nedávnem ředitelem ČD Cargo.

ČD je náš klient, ale vzhledem k tomu, že mají vlastní mobilní servis, tak je naše spolupráce spíše v zahraničí.

Stále s vámi probíhá trestní řízení v kauze úniků odposlechů pánů Janouška a Béma. Zároveň v dalším sporu nejvyšší soud odmítl vaše dovolání, kdy jste po státu žádal 20 milionů. (Bárta čelil obžalobě, že dal úplatek dvěma straníkům, vinu mu však neprokázali, pozn. red.). Proč to trvá vše podle vás tak dlouho?

Když si v politice uděláte nepřátele, tak je to velmi dlouhodobý proces. Aktuálně je se mnou vedeno pouze jedno řízení s tím, že prvoinstanční soud mě zprostil obžaloby a odvolací soud ten prvoinstanční žádá, aby se věc projednala na plénu. Co se týče kauzy odškodnění, jde o občanskoprávní spor mezi mnou a státem. Ten se mi omluvil za neoprávněné trestní stíhání, přispěl mi náklady na advokáty, ale kvůli promlčení neuznal nemajetkovou újmu. Tento spor skončil rozhodnutím Ústavního soudu, který mimo jiné jasně konstatoval, že jsem byl účelově osočen bývalými kolegy, ale na druhou stranu, že jsem se o nemajetkovou újmu přihlásil pozdě.

zamlzena ( 30. června 2021 11:08 )

Myslím, že Bárta má poškodit Šlachtu, nikoliv Šlachta Bártu, který již v púlitice dávno nefiguruje.

abelfarao ( 30. června 2021 09:28 )

Slizký muž, kterého by žádná normální žena v posteli nechtěla, a k tomu pokrytecký lhář. ... prostě hnusák.

Danela ( 30. června 2021 09:05 )

Chachaaaaa, sektář, šmejd, fuj!!! Ty se o nikoho neotírej!!!

bullshit ( 30. června 2021 08:00 )

..myslím, že ve veřejném prostoru jsem učinil už dost...to řekl hezky, opravuje vagóny - tak to mně dostalo. Zase jeden oklikou přisátý na státní cecek.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa