Malé honění z velkého města

Featured Image

Policejní honění je činnost, při které se policisté uvolí nahánět nějaké vozidlo, o kterém si myslí, že s ním bylo spácháno něco špatného. Typickými znaky honění v českých podmínkách je, že při něm tradičně vznikají škody podstatně větší než přínos z dostižení podezřelého vozidla a že policie odmítá jakoukouli materiální či morální odpovědnost za vzniklé škody.

Jediným reálným a dobře vysledovatelným přínosem honění je, že si díky němu policisté vylepší ego, což se týká zejména slaboduchých jedinců z různých zásahových jednotek.

Média většinou tuto pro nic netušící náhodně přítomné občany nebezpečnou činnost adorují a ze usilovně se vyhýbají úvahám o tom, zda honění a následky s ním spojené nejsou náhodou horší než to, kvůli čemu se policejní hrdinové do honění pustili. Díky této společenské toleranci policisté čím dál více honí a své honění čím dál rozsáhleji eskaluji. Honění je provázeno neustále rostoucí spotřebou zdrojů, kdy do honitby je zapojováno čím dál více vozidel a policistů. Také se při něm čím dál více věcí rozbije a čím dál více lidí na to doplatí svým zdravím.

Například nedávné policejní pohonění na třídě 5. května si vyžádalo 6 zraněných, z toho 2 těžce, z těch 6 byli tři zranění dětského věku. Nikdo v tom však neviděl zásadní problém a proč by taky měl. Jednalo se jen o tzv. obyčejné lidi a to je přijatelná kolaterální damage. Kdyby to odnesl nějaký policista, to by byla jiná. Divím se, že to lidem většinově nedocvakne, já bych rozhodně nechtěl, aby mé dítě zranil či zmrzačil nějaký psychopat s majákem na střeše a bylo by mi přitom jedno, jakému nezákonnému jednání se pokoušel právě zabránit nebo si myslel, že zabrání.

Veřejnost také zaujal případ, kdy se jakýsi zamindrákovaný fízl z PMJ pokoušel zabít motocyklistu. Soudy toto jednání pardonovaly a jeden výrobce pivní limonády z Vysočiny mu za to daroval pivo na rok zdarma. Doufám, že se pan Šimon Vaic z té Bernardovy žbrndy jeden každý den toho roku posral, když už na něj běžná spravedlnost byla krátká.

První zdokumentované policejní honění vozidla realizované vozidlem bylo uskutečněno 28. ledna 1896, kdy policejní konstábl na kole honil gentlemana jménem Walter Arnold ve vozidle Benz. Mr. Arnold při svém pirátském řádění jel rychlostí 8 mph, zatímco zákon dovoloval pouze 2 mph. Rychlostní limity byly již tehdy velmi progresívní. Současně se jednalo o první pokutu za rychlost. Z toho vidíme, že pokutování rychlé jízdy dává perfektní smysl, protože to policisté ze všech konců světa praktikují již 124 let a pořád se jezdí rychle.

Honění se stalo součástí popkultury a tzv. modrého porna, tedy pořadů oslavujících policii a její fiktivní hrdinské skutky, zatímco celý svět kolem nich je plný darebáků, zločinců a vrahů. Během jedné hodiny vysílání toho škváru se uděje tolik vražd, jako se nestane za celý rok.

Například se vysílá už asi 250. řada německého seriálu Alarm für Cobra 11, kde probíhá honění a ničení majetku v podstatě kontinuálně. Jé, Simir Gerkhan a jeho partner Unbinar Hinterlader zase rozbili drahé auto, to je tak prima! Co asi rozbijí zítra? Že by zase drahé auto? No jo, oni fakt zase rozbili auto. Mutti, schau mal, to je zase podívaná, každý den něco nového.

Přemýšlel jsem, zda existuje nějaký podobný kultovní honiprogram v našich zemích. Trochu mi přitom komplikovalo život, že na bednu moc nekoukám. Vím, že se například vysílá pořad Policie Modrava, modré porno pro turisty, kde se v jednom dílu v tomto koutu Šumavy stane stejně vražd jako v reálu za posledních sto let. Vypadá to pak, jako že Modrava je mimořádně nebezpečným místem, protože tam jednou týdně někoho zabijí a každý rok se to opakuje. Modravě a Libni zdaleka se vyhni.

Tuhle zase něco běželo a já jsem zpozorněl, protože se schylovalo k retro honění, které asi stálo na počátku všeho. Je to česká mediální matka všech policejních honiteb. Jednalo se o seriál Malý pitaval z velkého města. Jedná se o seriálový modropornáč z minulé verze socialistického režimu, natočený na začátku 80. let. Opakují to kolem dokola každý rok asi dvakrát a svým způsobem mě ten škvár baví sledovat, a to ze dvou důvodů. Jednak jsou tam vidět různá zákoutí Prahy tak, jak vypadala v osmdesátkách, a jako taková nejsou prosta určitého kouzla. Žádné výplody teplých architektů, žádné polystyrenová fasády. Taky jsou tam vidět dobová vozidla. Wartburgy, škodárny, žigulíky, dvanáctsettrojky a mnoho dalších, mnohdy se stopami dobových oprav a úprav. Taky tam furt něco vyšetřují, protože padouchové furt něco páchají. Kromě vražd se tam zaměřují na trestné činy proti socialistickému hospodářství, jako například neoprávněné podnikání. Dnes se to řeší zaklenutím finančním úřadem, tehdy to ještě vyšetřovala policie. K nejvýraznějším atributům seriálu patří hudba, tedy jakýsi otřesný socialistický šraml, který zní, jako když opice v džungli najdou ve vraku letadla hudební nástroje. Po vzoru filmu Tenkrát na západě propojuje filmovou hudbu s určitými fázemi pátrání. Když tedy policejní soudruzi esenbáci pátrají, má filmová hudba spíše hloubavý podtext a podobně.

Pravděpodobně se mi ještě nepodařilo shlédnout všechny díly, protože vždy narazím na nějaký nový a tak tom bylo i v tomto případě. Díl se jmenoval Cyklista a jednalo se v něm o dopravní nehodu auta s cyklistou, kdy řidič nedodržel odstup 1.5 metru, cyklistu srazil, na místě ho ponechal a zemřel. Tedy cyklista, ne pachatel.

Nevím, co se tam dělo mezitím, o děj jsem se začal zajímat až o něco později, kdy vyšetřovatel se por. Krejcárek rozhodne honit šedomodrou Škodu 120 zvanou Užovka, protože mu s ní její řidič ujede.

Musíme mít na paměti, že v té době sice každý nadával, že v Československu stojí policajt na každém rohu, ale příslušníků VB bylo asi 32.000 a jejich materiální vybavení bylo nevalné. Dnes je to samozřejmě jinak, přílušníků PČR je asi o třetinu více a mají, nač si ukážou Nicméně por. Krejcárek si i tak musí poradit, chce-li honit, a tak přiměje občana na žlutém dvoutaktním motocyklu, aby honil s ním. Ten se tomu nijak nebrání, naopak, s radostí se do policejního honění zapojí. Asi nějaký uvědomělý soudruh na motocyklu.

Honění však neprobíhá podle Krejcárkových představ. Zlotřilec s užovkou se pirátsky proplétá hustým provozem a ani taktika pronásledování, kdy soudruh motocyklista používá různých zkratek nebrání tomu, aby soudruh podezřelý získal náskok. Motocykl zoufale kouří, jako by jel na páru, ale proti naspeedovanému pirátovi ve škodovce na diagonálních čtrnáctkách fplechu se nedokáže prosadit. Z taktického hlediska největší problém byl, že por. Krejcárek neměl vysílačku a tak nemohl zajistit, aby se sjely jednotky PMJ z celé Prahy a nadrženci, kteří se celý den nudili uspořádali to, co je tolik baví.

Naštěstí pro por. Krejcárka se podaří do honitby involvovat bdělou hlídku VB ve vozidle Volha. Volha je sice už nějaká nakřáplá, asi při natáčení došlo k nějakému problému a soudruzi v SSSR nedodali včas nový blatník z uralské oceli, nicméně Volha znásobí honící kapacitu přítomných orgánů. Pachatel s užovkou nicméně dále prchá a mocný sovětský čtyřválec původem z druhé světové na něj nestačí. Protože podvozek i obutí vozu z Boleslavi jsou podprůměrné, má na vlhké dlažbě a asfaltu potíže a porazí popelnice. Ani performance vozu Volha není příliš přesvědčivá, a tak si řidič užovky zachová náskok až do posledních chvil.

V další fázi stále eskalující hoňky přejede prchající řidič užovky chodkyni a pokračuje v demolici městského mobiliáře. Nicméně jeho čas je již sečten, VB je mu na stopě. Řidič užovky spektakulárně narazí čelně do hovnocucu Praga V3S s prachatickou SPZ, při kteréžto nehodě se smrtelně zraní nárazem hlavy o sklo, takže je doslova na sračky. Výčet jeho trestných jednání se tak rozroste ještě o pirátské řádění bez zapnutých pásů.

Proč řidič užovky před por. Krejcárkem ujížděl? To se nedozvíme. Dozvíme se pouze, že vozidlo bylo kradené. Zda byl podezřelý do jeho krádeže nějak zapojen se nedozvíme, každopádně majitel vozidla jistě byl z jeho navrácení v zdemolovaném stavu a s mozkem podezřelého na skle nepochybně nadšen.

Když tedy budeme sumarizovat přínosy a zápory této intenzivní honící akce, pak:

 

Honění vzalo:

Mrtvá nebo těžce zraněná chodkyně

Mrtvý podezřelý

Zničená užovka

Poškozený hovnocuc

Poškozený motocykl (lehnul)

Poškozený městský mobiliář

Ohrožení ostatních účastníků silničního provozu

Další vyšetřování krádeže užovky je znemožněno

V aktuální kauze mastermind Krejcárek ztratil čas

Honění dalo:

Por. Krejcárek si dobře zahonil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I v tomto případě stálo to honění za to. Jak vidno, bezvýchodnost honící praxe je zřejmá už desítky let, což podobně jako v případě dopravních pokut nebrání tomu, aby se honilo dál.

Marně přemýšlím, zda lze najít způsob, jakým by mohli občané policii vzkázat, že si toto infantilní honění nepřejí a smrt nebo zranění od policejního bezmozka je úplně stejně bolestné jako totéž z rukou zločince.

 


20.07.2021 D-FENS

 


Související články:


12345 (460x známkováno, průměr: 1,35 z 5)
22 360x přečteno
D-FENS © 2017