FAMU uvádí: Radiominiatury aneb Film není rádio

22. červenec 2021

Výběr z radiodokumentární tvorby studentů Katedry střihové skladby FAMU, kteří v rámci semináře Vyprávět zvukem na Katedře dokumentární tvorby zakouší, jak vytvořit vlastní radiodokumentární tvar.

Připravila: Viola Ježková

Tereza Kozáková studovala filmovou vědu na Karlově univerzitě, poté střihovou skladbu na FAMU. Pozornost upoutal její autorský film Takové jaro snad ještě nebylo (2018) založený na deníkových zápiscích scénáristy a režiséra Pavla Juráčka. Ve své radiominiatuře Bramborový salát vytváří makrokosmos jedné kuchyně. Z přípravy vánočního salátu se stává výprava do vzpomínek, obrazy z minulosti prohlubují čas a vyprávění začíná otevírat nelineární prostory paměti.

Digitalní Filosof

Lucie Hecht studuje Katedru střihové skladby FAMU. Film Konzerva z roku 2017 při kterém využívá experimentální postupy dokumentárního, hraného a animovaného filmu získal ocenění sekce Exprmntl.cz na MFDF Jihlava. Zabývá se v něm hanáckým folklorem a otisky vlastního dětství.

V radiominiatuře Digitální filosof zachycuje projekt studentů filosofické fakulty, kteří se pokusili oživit myšlení filosofa Gillese Deleuze prostřednictvím umělé neuronové sítě. Otázky, které tato možnost oživení vyvolává, ale i přímá komunikace s digitálním Deleuzem, daly vzniknout třeskutému zvukovému tvaru ve kterém není o trhliny nouze.

Raději bych mlčel

Saša Kashcheev studoval dokumentární film a divadlo Mariny Razběžkine a Michaila Ugarova v Moskvě. V roce 2014 spolu se svoji ženou přišel do Čech a začal studovat FAMU. Jako střihač pracoval mimo jiné na Oskarem oceněném animovaném snímku Dcera (2019) autorky Darii Kashcheevy.

Čtěte také

Jeho radiominiatura Bez názvu předkládá posluchači intimní prostor ve kterém je možné sdílet pocity a stavy spojené se silně prožívanou jazykovou bariérou. Odcizení světu, ale i sobě samému se prostřednictvím tvorby radiodokumentu stává cestou hledání vlastních životaschopných východisek.

Vedle audiominiatur je součástí pořadu debata s autory o zkušenostech z filmové a čistě zvukové montáže.

autor: Viola Ježková
Spustit audio