Graffiti, boty u stropu a světelné trubice. Michal Škapa vystavuje svá díla v Českých Budějovicích

27. červenec 2021

K předním umělcům spojeným s českou graffiti scénou patří Michal Škapa. Řadí se do silné generace takzvaných writerů, která nastoupila v polovině 90. let, a postupně se dokázal prosadit i v běžných galeriích. Jeho výstava nazvaná Lost in Translation je nyní k vidění v Rabenštejnské věži v Českých Budějovicích jako součást akce Umění ve městě.

„Přivezl jsem svoji současnou tvorbu. Jsem rád, že jsem zase zavítal do Českých Budějovic, lidsky mě to tady baví, je tu inspirativní prostředí a navíc mi sedlo téma letošního ročníku Umění ve městě, tedy City. Já se dlouhodobě ve své tvorbě zabývám městskými krajinami, písmem, abecedou, nápisy, které se objevují na ulicích,“ říká Michal Škapa.

Tvořit začal v 90. letech minulého století. „Zpočátku jsem maloval výhradně na ulici, ale pak jsem se začal soustřeďovat na ateliérovou tvorbu a zhruba od roku 2010 maluji opravdu klasické závěsné obrazy nebo dělám různé instalace. Z toho předchozího období si ale pořád beru inspiraci,“ popisuje.

Jeho expozici v českobudějovické Rabenštejnské věži tvoří nejen výtvarná díla, ale třeba i boty zavěšené u stropu. „Baví mě do výstavy doplňovat detaily, které nejsou úplně klasické. Používám například cedule nebo zábrany, věci, které jsou opravdu jen na ulici. Tady jsem pověsil spoustu bot svázaných tkaničkami, což se objevuje například v New Yorku. Viděl jsem, jak tam hází na dráty použité boty, které už přestaly sloužit, a dokonce jsem slyšel, že si tak označují místo dealeři drog. Tímto se snažím výstavu ozvláštnit, vlastně trochu znepříjemňuji divákovi cestu, protože se musí v galerii něčemu vyhýbat,“ vysvětluje.

Do dalších objektů zakomponoval Michal Škapa světelné trubice. „Nejprve jsem připínal neonové trubice k plátnům, pak se to rozvinulo, takže z nich samostatně dělám i různé instalace a objekty. Je to pro mě taková další kresebná vrstva. Opět to tady rezonuje a souvisí to s tím městem, protože z neonů se dělaly vývěsní štíty,“ doplňuje.

Čtěte také

Podle kurátora výstavy Radka Wohlmutha je Michal Škapa jedním z mála autorů graffiti, který se dokázal přirozeně etablovat na klasické galerijní scéně. „Dneska už se o něm dá mluvit jako o legendě. Je příslušníkem první graffiti generace, patřil mezi lidi, kteří vlastně definovali tu scénu, a respekt si udržel dodnes,“ říká kurátor.

„Když se někdo z tohoto segmentu dostane k volnému umění a otevřeným galeriím, velmi často to vypadá, jako by na své kořeny zapomněl, nebo je nechce prezentovat. Vnímá to jako určité stigma, nebo se chce prostě posunout dále, ale Michal je autentický a konzistentní po celou dobu. To, co vidíme na výstavě, je ukotvené v tom, co zná z ulice. Pořád zhodnocuje svůj základní vstup a jako jeden z mála autorů je potom schopný posunout i obecné vnímání společnosti,“ dodává.

Výstavu děl Michala Škapy, která je k vidění v českobudějovické Rabenštejnské věži do 30. září, přibližuje kulturní magazín Kavárna. Dále připomíná, že příběh známý pod názvem Eva tropí hlouposti dostal zvukovou podobu a že lidé v Bechyni se snaží zachránit varhany v místním kostele a nabízí i recenzi komiksu ze série Asterix a Obelix.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.