Pro město to bude zkouška, jak by to vypadalo, kdyby Brněnská v tomto úseku zůstala uzavřená trvale. Muzeum by tak zároveň mohlo přirozeně splynout s parkem Smetanovy sady, což by dalo vzniknout odpočinkové a relaxační zóně v centru města. Zároveň by to umožnilo zjednosměrnění Pařížské ulice, o kterém se městské vedení několikrát zmínilo v posledních týdnech.

Kurátor výstavy, historik Martin Krsek vysvětlil, že exponáty budou navážet do ulice večer a v noci ze čtvrtka na pátek. Nejprve se tu objeví dopravní značení o uzavírce ulice, potom začne instalace. „Tak, aby v pátek ráno už bylo všechno připravené. Tady také vysvětlíme, oč přesně se jedná. Víc teď opravdu neprozradím,“ bránil se odpovědi.

Uzavírka Brněnské ulice.Uzavírka Brněnské ulice.Zdroj: DeníkMuzejní exponáty se v ulici neobjevují poprvé a ani Brněnská kvůli tomu není uzavřená prvně. Nikdy to ale nebylo na tak dlouhou dobu, a exponáty, které muzeum vystavovalo na ulici, byly většinou rozměrné, například část labského parního člunu nebo velká instalace uměleckého díla. „My bychom lidem chtěli ukázat, že Brněnská může fungovat i s průjezdem omezeným jen na záchranné složky a zásobování. Uvidíme, co to snese v dopravní špičce a kudy budou řidiči jezdit,“ vysvětlil ředitel muzea Václav Houfek.

Transport strojů že Schichtovy ztužovny tuku na Střekově do muzejního depozitáře
Unikátní stoleté stroje z ústecké Setuzy do šrotu nejdou. Má je muzeum

Zároveň připomněl, jak nebezpečné to je v současných podmínkách před muzeem pro chodce, nebo na křižovatce s Pařížskou ulici nepřehledné pro řidiče. „Pokud by byla uzavřená z jedné strany, mohla by se zpřehlednit a průjezd zrychlit. Muzeum se přirozeně propojí s parkem naproti. Potřebuje ovšem rekonstrukci, stejně jako Pařížská a část Masarykovy. Tím by se centrum velmi zpříjemnilo,“ pokračoval Houfek.

Později by mohla v parku vzniknout historizující kolonáda, propojená s okolními ulicemi. Uzavření Brněnské ale není zcela nová myšlenka. Muzeum s ní přišlo před lety při přípravě rekonstrukce, stejně tak o tomto plánu hovořilo minulé ústecké vedení. „Byla to i naše myšlenka, samozřejmě jsme to nestihli. Připravit projekty a získat příslušná povolení je na dlouho. Na zjednosměrnění Pařížské ale neumím odpovědět, neumím si představit, co to udělá s dopravou. Chtěli bychom vidět nějaký dopravní model. Myšlenka je to asi ale dobrá, jen to chce vyřešit zásobování, záchranáře a další,“ dodala bývalá ústecká primátorka Věra Nechybová (UFO).

Podchod v Nové ulici na střekovském Kamenném Vrchu
Přestavba podchodu na Kamenném Vrchu bude stát přes milion korun

Proto také podle náměstka primátora Martina Hausenblase (PRO! Ústí) vzniká nová dopravní studie. „Bez studie to ani nezačneme navrhovat. Ano, uzavření Brněnské je v plánu. Musíme však postupovat k řešení dopravy komplexně a do detailu, od vysokorychlostní trati k Brněnské, Pařížské, Dlouhé a Velké Hradební. Studie také odpoví na to, zda je možné a jaké by mělo důsledky uzavření Pařížské pro město. Na základě studie se rozhodne, jak dál,“ poznamenal.

Stejně se vyjádřila i zastupitelka a poslankyně Eva Fialová (ANO), pověřená dohledem nad tvorbou nového územního plánu. Podle ní patří k obecným zásadám územního plánování vytvářet podmínky pro pěší a klást důraz na oslabení dopravy v blízkosti centra ve prospěch dopravy nemotorové. Tedy bicyklů a koloběžek, nebo třeba bruslí. „Nezávisle na těchto principech vzniká dopravní model, zda lze Pařížskou zjednosměrnit a Brněnskou uzavřít a jaký to bude mít vliv na změnu chování dopravy ve městě,“ dodala.