Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nejdřív opravit trať, pak zrušit spoje. Starosta i ministr jsou proti, radní argumentuje úsporami

Česko

  15:35
V rámci hledání úspor na provoz veřejné dopravy chce vedení Středočeského kraje na konci roku omezit či rovnou zrušit provoz na několika tratích. Jednou z nich je i trať z Mladé Boleslavi přes Mšeno do Mělníka, který v minulých letech prošla nákladnou modernizací. Proti je starosta Mšena Martin Mach i ministr dopravy Karel Havlíček.

„Tady v minulých letech probíhal mejdan, který se neohlížel na budoucí zajištění, a teď přišel hospodský a chce zaplatit účet. Nás do budoucna bohužel nečeká nic jiného, než dopravu více a více optimalizovat,“ řekl ke škrtům středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

Kvůli pandemii přišel kraj v minulém roce na provozu veřejné dopravy o více než 500 milionů korun, hledá tak různé způsoby jak ušetřit, protože letošní rok má být ztráta v podobné výši. Omezením lokálních železničních tratí by kraj ročně ušetřil až 50 milionů. 

Podle Boreckého kromě úspor hraje roli také malý zájem cestujících.

Omezení dopravy se chystá celkem na dvanácti tratích. Někde dojde k prodloužení intervalů, jinde budou vlaky nahrazeny autobusovou dopravou, jejíž provoz je pro kraj levnější.

Konkrétně na trati z Mladé Boleslavi do Mělníka budou od prosince jezdit vlaky ve čtyřhodinovém intervalu a zejména pro turisty bude zachován víkendový provoz.

Trať přitom nedávno prošla kompletní modernizací zhruba za 400 milionů korun. Například v loňském v listopadu stály opravy mostu Mezi Mšenem a Mladou Boleslaví přes 10 milionů.

Rozhodnutí kraje zřejmě ovlivní i plánované opravy. Podle informací MF DNES měla v dubnu začít kompletní modernizace přejezdu u obce Obruby, ale tato trať je na seznamu krajského úřadu určena ke „zrušení bez náhrady“.

„Je otázka, jak Středočeský kraj a Správa železnic v minulých letech mezi sebou komunikovaly. Je skutečně na pováženou, jestliže byly tak velké peníze investovány bez toho, aniž by byla spočítána dlouhodobá perspektiva této trati,“ dodal k investicím Borecký.  

S omezováním vlaků nesouhlasí starosta Mšena Martin Mach, podle kterého by se úspory daly hledat seškrtáním nevyužívaných autobusových spojů, které nyní jezdí prázdné. 

„Před rokem byla provedena integrace veřejné dopravy na Kokořínsku do té pražské a my čekali, že provoz vyhodnotíme a případně seškrtáme zbytečné spoje. Místo takového vyhodnocení přichází akt síly,“ uvedl Mach s tím, že chce s krajem ještě probrat vlastní analýzy dopravy.

Omezení lokálek ostře zkritizoval ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) na Facebooku.

„Nevídaný amatérismus panuje v řízení dopravy Středočeského kraje, který chce zrušit či omezit 12 tratí. Náš záměr je opačný, podpořit železnice. Proto do nich investujeme 55 miliard ročně,“ komentoval rozhodnutí kraje Havlíček s tím, že bude bojovat o udržení tratí.

Kde se zvažuje omezení

  • Plaňany zast. – Kouřim (náhrada autobusy) 
  • Uhlířské Janovice – Ledečko (sezonní vlaky, jindy autobusy) 
  • Křinec – Městec Králové (konec provozu + náhrada autobusy) 
  • Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov (konec provozu bez náhrady) 
  • Mladá Boleslav – Mělník (vlaky jen o víkendu, jinak autobusy) 
  • Vraňany – Lužec nad Vltavou (zastavení s náhradou autobusy) 
  • Zlonice – Straškov (zastavení bez náhrady) 
  • Klobuky v Čechách – Peruc (pouze sezonní vlaky + autobusy) 
  • Hostivice – Podlešín (zachování jen vlaků do Amazonu a výletního Cyklohráčku) 
  • Lužná u Rakovníka – Deštnice (vlaky jen o víkendech) 
  • Rakovník – Kralovice (zastavení provozu, nahrazení autobusy) 
  • Březnice – Rožmitál pod Třemšínem (částečná náhrada autobusy) 
  • Čelákovice – Mochov (konec provozu bez náhrady)
Autoři: , ,