Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Startuje 1000 mil československých

Ve čtvrtek v 6 hodin ráno vystartuje první automobil z Opletalovy ulice v Praze na vzpomínkovou jízda Praha – Bratislava – Praha, který se v novodobé podobě koná podeváté a navazuje na ročníky 1933 až 1935, kterých se zúčastnily prakticky všechny tehdejší automobilky. Dnes už jen značka ŠKODA.

{*10]

Na start se postaví dva identické automobily ŠKODA RAPID OHV z roku 1940 s aerodynamickou karoserií, které patří k vysoce ceněným unikátům, neboť jich bylo dle firemních údajů vyrobeno pouze 110 kusů.

„Závod 1000 mil československých patřil mezi lety 1933 až 1935 k nejvyhlášenějším motoristickým akcím na našem území a ŠKODA se zúčastnila všech tří jeho ročníků,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi a doplňuje, „V této tradici samozřejmě chceme pokračovat i v jeho novodobé podobě a snažíme se na start pokaždé postavit skutečně zajímavé modely z naší více než 125leté historie. Aktuálně startující vozy ŠKODA RAPID OHV mají sportovní charakter, takže jimi zároveň připomínáme také naše 120leté působení v motorsportu, které letos slavíme.“


ŠKODA RAPID OHV se vyráběla od srpna 1938. Oproti původnímu čtyřválci s objemem 1,4 litru a ventilovým rozvodem SV byla verze OHV vybavena motorem o objemu 1564 cm3 o výkonu 42 k (standardní RAPID dosahoval výkonu 31 k). S třístupňovou převodovkou se dokázal rozjet až na 110 km/h. Technická vylepšení se samozřejmě odrazila i v pořizovací ceně. RAPID OHV stál ve své době 40 280 Kč, což bylo o poznání více než 33 200 Kč za standardní provedení. Znalci automobilové historii vědí, že v letech 1939 až 1941 bylo vyráběno i provedení s aerodynamicky optimalizovanou dvoudveřovou karoserií „dálnicového typu“, kterého z výrobních linek sjelo pouhých 110 kusů.


Diváci budou moci na trati letošního ročníku závodu 1000 mil československých spatřit dva víceméně identické vozy ŠKODA RAPID OHV vyrobené v roce 1940 a startující navíc přímo za sebou. Čerstvě zrenovovaný vůz v modré barvě patří do sbírek ŠKODA Muzea a během tohoto závodu se představí veřejnosti vůbec poprvé.


Druhý automobil v tmavě zelené barvě patří Miroslavu Strouhalovi, který jej postupně renovoval dlouhých třicet let a od roku 2010 ho používá jako své jediné auto, a to i pro běžný provoz. Vůz pečlivě zrenovovaný tak, aby odpovídal dobovému stavu, vozí majitele nejen na chatu do jižních Čech, ale třeba i do Alp. Nyní oba modely RAPID čeká náročná cesta až do Bratislavy a zpět.


V původním závodě, který se jel v letech 1933 až 1935, absolvovali účastníci trasu Praha-Bratislava dvakrát za sebou, což znamenalo bezmála 1600 ujetých kilometrů. O připomenutí závodu se následně snažili nadšenci v letech 1970-1972, ale teprve v roce 2013 při příležitosti 80. výročí prvního ročníku počala současná novodobá tradice, od roku 2015 je pak akce prezentována jako závod historických vozidel. Fakt, že se jede na výrazně zkrácené trase, mu však vůbec neubírá na atraktivitě. Letos startovní listina čítá téměř 120 převážně předválečných historických vozů, mezi kterými nechybí ani pět veteránů značky ŠKODA.


Závodu se také zúčastní Národní technické muzeum,jako spolupořadatel akce. Letošní ročník se koná jako připomínka 120. výročí narození automobilového a motocyklového závodníka Bohumila Turka, jehož kariéru ukončila havárie na závodu 1000 mil československých v roce 1935.

V letošním roce se sbírkové automobily NTM zúčastní ve složení: Aero 50 (1938) s posádkou Arnošt Nezmeškal a Jan Duda a Vauxhall 25 GY (1937) s posádkou Jiří Příhoda a Michal Franc. Mezi 121 posádek se zařadí také Petr Kožíšek, kurátor automobilových sbírek NTM, který pojede se svým vlastním vozem - MG TA Special z roku 1937.

Startovní pole je opět velice pestré a hodně podobné minulým ročníkům. Ze slavných značek můžete vidět různé typy vozů BMW (12), Bugatti (6), Lagondy (5), Bentley (2), dále například Auburn, Alvis, Horch, La Salle atd. Československý automobilový průmysl je zastoupen vozy Aero (20), Škoda (8), Praga (7), Walter (2), Z (2), Jawa (1) a Tatra (12), přičemž jen modelu 87 je přihlášeno pět. Seznam startující čítá 113 vozidel z let 1929 (MG) do 1945 (Tatra 87).

Posádky odstartují ve čtvrtek 12. srpna z Prahy odkud se vydají do Bratislavy. V 11.30 přijedou první k Nedbálkům do Ostrovačic. Po obědě je od půl druhé čeká zvláštní zkouška v Starém depu Masarykova okruhu v Bosonohách.

V pátek 13. srpna se pojede slovenská část soutěže a v sobotu 14. srpna bude závod tradičně zakončen před budovou Národního technického muzea v Praze. Očekávaný příjezd vozidel, která budou přijíždět postupně, je mezi 17:00 - 19:00.


Závodu se zúčastní prakticky všichni, kdo v českém slovenském veteránském hnutí něco znamenají. Neradi bychom na někoho zapomněli. Na prvním místě musíme jmenovat Mirka Krejsu s manželkou Lenkou, kteří mílím obětují hodně a bez nich by ysi míle nebyly tím, čím jsou. Dále jsou to renovátoři rodina Volfů, Jakub Štauch, Láďa Novák, Jirka Hoboj Rambousek, Jirka Čáp, manželé Profeldovi, milovníky značky BMW pan Vranek z Brna, a tak bychom mohli pokračovat.


Na samotný cíl je kromě příjezdu posádek a vozidel připraven doprovodný program pro veřejnost s hudbou a občerstvením.




JL 11.8.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar