To ovšem neznamená, že by ti, kdož na tento počin do kina zavítají, měli sledovat nějakou špatnou podívanou. Vůbec ne! Zvláště dobou atmosféru se podařilo zachtit skoro na výbornou a co se kamery týče, nebylo by překvapením, kdyby se jednalo o jeden z úplně nejlepších letošních snímků. Při té stopáži a oldschoolovém pojetí se ale nevyhne méně záživným pasážím. Jako třeba těm, které hovoří o jejích „démonech“. Ano, jako hodně mladá byla zneužita a rodiče se hodně hádali, jenže tvůrci nás rozhodně nepřesvědčí o tom, že by to na její duševní rozpoložení mělo mít nějaký velice zásadní vliv. A co se alkoholu týče, proběhnul nějaký ten fuck-up, leč určitě ne až v takové míře, jako tomu bylo v případě Judy Garland (její příběh jsme viděli v minulém roce), za jejíž černošskou verzi jest v jeden moment vlastním otcem označena.
Nicméně v úvodní dvacetiminutovce se vracíme do zpěvaččina dětství, což je dobrá příležitost pro mladou Skye Dakotu Turner, neboť Aretha si jako malá zažila více věcí, jaké by si lidé neměli zažívat ani v dospělosti. Když jí dosáhne a dostaví se úspěch, má trochu nosánek nahoru, takže se nedá tvrdit, že by byla jednoznačně kladná. Ačkoli se musí dodat, že na ni neměl nejlepší vliv manžel Ted White, který rád vyprovokovával pod záminkou rasismu šarvátky a neváhal ji praštit, třebaže není pochyb, že ji měl rád. Takových komplikovaných vztahů jsme na plátně viděli už několik. V případě Respectu bylo překvapivé, že tahle dramatická role svěřena jinak sympaťákovi Marlonu Wayansovi, jenž si spoluvymyslel Padesát odstínů černé a maximálně pobavil v G. I. Joe.
Scéna, ve které ji Ted nabídne sblížení, když mu zazpívá, načež ji posadí do auta a dodá, že neřekl, že to bude tuhle noc, patří paradoxně k těm nejpůsobivější. Ještě působivějším, než zpívané pasáže, ve kterých zpěv často přeskakuje v až nemelodický křik, ale to je asi věc vkusu. Výjimku tvoří pouze zpívání v dětském věku, a pak vystoupení ani tak ne při „Amazing Grace“ jako při songu „Ain’t No Way“. Její lehce arogantní chování do jisté míry ovlivnil vztah ani tak ne s příbuznou Dinah Washington, která pro to svoje měla smysluplné vysvětlení, jako s otcem, jehož tradičně skvěle ztvárňuje Forest Whitaker. Jejich poslední rozhovor, který se zvrtne v hádku, jest dalším povedeným momentem.
Respect je film, který obsáhne úsek od roku 1952 až do 70. let, resp. až do 21. století, protože během závěrečných titulků vidíme skutečnou Arethu Franklin jak na fotkách, tak při koncertu, kterého se zúčastnili Barack a Michele Obamovi. Rodinným kamarádem byl Martin Luther King, takže se dotkneme politiky. Zamrzí, že ne ve větší míře, protože v 60. a 70. letech se z afroamerického úhlu pohledu jednalo o velmi pozoruhodnou sféru, jak dokládají tituly BlackKklansman, Judas and the Black Messiah, Malcolm X nebo třeba Komorník. Sledovat hlavní hrdinku i v jejím občanskoprávním snažení by proto mohlo být ještě poutavější. Respect nás totiž nenaučí zbožňovat soul, ale zase nám potvrdí, že si afroameričané a afroameričanky dokážou pěkně užívat života.
FOTO: Forum Film