Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Vinylová exploze. Prodeje LP desek raketově rostou, lisovny nestíhají

Petr  Vidomus
Petr Vidomus
16. 8. 2021
 9 086

Popularita gramofonových desek (LP) jako staronového hudebního nosiče neustále roste. Leckde ve světě už jejich prodeje překonávají i novodobé formáty typu CD. Jenže nastává problém: lisovny desek na takto raketově rostoucí poptávku nestačí a na tu „svou“ desku zájemci čekají i rok.

Vinylová exploze. Prodeje LP desek raketově rostou, lisovny nestíhají
Prodeje LP desek, takzvaných vinylů, raketově rostou. Na jejich výrobu se ale čeká i rok, lisovny nestíhají (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Když v červenci magazín Pitchfork popisoval, jak malé nezávislé labely upouštějí od vydávání stále populárnějších vinylů a vracejí se k CD a kazetám, zdála se to být trochu ukvapená reakce. Důvodem už tehdy měly být postupně se prodlužující výrobní lhůty LP desek.

Dnes se ovšem zdá, že může jít o zcela relevantní řešení pro nezávislé tvůrce. Těm renesance vinylů sice pomohla, ale nyní je dostává do bezvýchodné situace: především proto, že výroba LP desek nyní netrvá týdny, ale měsíce.

Zprávami o rostoucí poptávce po vinylových deskách jsme přitom bombardování takřka denně. Zatím posledním takovým rekordem je oznámení analytické společnosti MRC Data, že v USA loni poprvé po 34 letech prodeje LP desek překonaly prodeje CD. A hlad po staronovém formátu neustává.

Lidé na home office hudbu poslouchali v jiných časech, odlišně a vůbec intenzivněji, což zaznamenaly i streamingové platformy.

​Víkend každý den

V počátcích pandemie, na jaře minulého roku, to přitom tak růžově nevypadalo. Řada amerických lisoven musela na celé týdny zastavit výrobu kvůli hygienickým opatřením a krátkodobě se propadla i poptávka: hlavně větší labely vyčkávaly, jak se situace vyvine a vydávání desek raději odkládaly.

Prodej hudby v ČR

Po růstu prodejů fyzických nosičů v roce 2019 (o 8 %), kdy za tímto růstem stojí krom jiného prodeje spojené s úmrtím tuzemské ikony Karla Gotta, se v roce 2020 tyto prodeje naopak o osm procent propadly. Prodeje CD a DVD nosičů poklesly o 17 %, respektive o 6 %. Ovšem prodeje vinylových nosičů zaznamenaly opětovný, a to dosti značný nárůst: o 12%. V „pandemickém“ roce 2020 narostl značně prodej hudby prostřednictvím streamingu (o 45 %).

Zdroj: IFPI ČR

Tento prvotní šok pocítili i v české GZ Media, jedné z největších světových lisoven. „V prvním pololetí 2020 jsme nebyli schopni plnit naše cíle, už v létě ale došlo k oživení, a hlavně po LP byla obrovská poptávka. Brzy jsme dokázali vymazat ztráty prvního pololetí,“ říká generální ředitel Michal Štěrba.

Za příčiny hladu po deskách v době lockdownu bývají obyčejně označovány pozměněné spotřební i posluchačské zvyklosti. Lidé na home office hudbu poslouchali v jiných časech, odlišně a vůbec intenzivněji, což zaznamenaly i streamingové platformy. „Zejména ranní poslechové rutiny se zásadně změnily. Každý den v tomto ohledu nyní vypadá jako víkend,“ ohlašoval třeba Spotify.

V Česku prodej vinylů loni vzrostl o 12 %. „Lidi nemohli chodit na koncerty, upravili svůj spotřební koš, a o to víc začali kupovat desky. Umocnil se tak trend generického růstu, který u desek pozorujeme už posledních zhruba sedm let,“ vysvětluje Petr Čepek z brokerské společnosti XVINYLX.

Za zvýšenou poptávkou po výrobě vinylů podle něj stáli také samotní umělci, kteří přišli o výdělky z živého vystupování. Měli tak čas se vracet ke svým, často dlouho odkládaným, studiovým projektům.

Řada e-shopových skladů se vyprodala. Vydavatelé začali poptávat reedice, ale lisovny neměly dostatek lidských zdrojů ani kapacit.

​Rok na čekačce

Pandemická omezení prodlužovala výrobní lhůty desek už v počátcích evropských lockdownů. „U lisů, v tiskárnách i v kompletaci bylo méně lidi, a ti nestihli zpracovat tolik zakázek, kolik by stihli běžně. Vznikala obrovská fronta,“ poukazuje Daniel Dudarec z nezávislého labelu Minority Records.

LP desky jako investice
Shutterstock

Investice do umělé hmoty. S vinylem se i pomazlíte

Album Richarda Müllera z roku 1992 se loni na Aukru vydražilo za téměř 18 tisíc korun. O vinyly z druhé ruky je stále větší zájem mezi sběrateli i u investorů. Gramofon sice k investicím nepotřebujete, vášeň pro věc ale rozhodně.

To se časem ještě umocnilo. „Řada e-shopových skladů se vyprodala. Vydavatelé začali poptávat reedice, ale lisovny neměly dostatek lidských zdrojů ani kapacit,“ dodává.

Pandemie a raketový nárůst poptávky tak výrobní lhůty ještě mnohonásobně prodloužily. Například ve zmíněné české GZ Media se protáhly z šesti až osmi týdnů v roce 2019 na čtyři až šest měsíců. A podle expertů v oboru porostou i nadále.

Dudarec, který prý z důvodu vyšší kvality upřednostňuje německou lisovnu Schallplattenfabrik Pallas, hovoří o nárůstu z šesti až na současných 11 měsíců. „Nejbližší rezervaci jsem dostal na květen příštího roku, což nás nutí plánovat mnohem dlouhodoběji,“ říká. Zejména pro malé labely přitom mohou takhle dlouhé lhůty znamenat například i problémy s cash flow.

Bezvýchodnost současné situace nedávno v magazínu Billboard ilustroval jeden anonymně citovaný vydavatel. Ten odhadl, že „lisovny na celém světě mají kapacitu vyrobit 160 milionů alb ročně, nicméně aby uspokojily poptávku, musely by udělat něco kolem 320 až 400 milionů vinylů.“

Broker je můstek mezi technokratickým přístupem fabriky a estetickým viděním kapely. Má zmapovaný trh, zná své zákazníky...

​Punk jedině přes brokera

Na výrazně zvýšenou poptávku lisovny reagují různým způsobem. Loděnická GZ Media například nepřijímá nové zákazníky a stávajícím nenavyšuje kapacity nad rámec dohod z předešlých let. I když na to panují různé názory, podle některých vydavatelů se tak jen posiluje nerovné postavení malých a velkých labelů ‒ ty větší mají podle kritiků v jednání s lisovnami lepší vyjednávací pozici.

Vinylový Black Friday

Stížnosti na dlouhé nebo měnící se výrobní lhůty desek jsou staré přinejmenším jako samotný vinylový boom. Historicky na něj měl jistý vliv i takzvaný Record Store Day, celosvětová akce, jež měla podporovat kamenné obchody a nezávislé labely koordinovanou propagací speciálních či limitovaných vydání. Iniciativa svůj účel splnila, ale v posledních letech čelí kritice, že ji „kolonizovaly“ velké labely. V této interpretaci se z události stala hlavně marketingová akce, jež se zpronevěřila svým ideálům. A co víc, umocnila nedostatek lisovacích kapacit.

„Vliv labelů takzvané velké čtyřky už byl jasný před pandemií. Jejich velké zakázky dostávaly v lisovnách přednost a mohly třeba na čtrnáct dní zablokovat jeden lisovací stroj. Menší labely na to doplácejí, protože musí čekat. Nemyslím si, že by to lisovny přiznaly, ale se zakázkou 500 kusů nemáte proti pěti až deseti tisícům kusů od velkého vydavatele velké šance. Větší zakázka zkrátka dostane přednost,“ tvrdí Dudarec z Minority Records.

Česká GZ Media sice nerovné zacházení s malými hráči popírá, ale výše zmíněným postupem v podobě upřednostnění stávajících klientů přesto menším nezávislým vydavatelům příliš nenahrává. Ti ovšem mohou desku vylisovat i tak, zejména pokud lisovny neoslovují napřímo, ale skrze brokery. Tedy zprostředkovatelské firmy, které výrobní kapacity rezervují v předstihu ve velkém.

Jedním z největších českých brokerů je XVINYLX s pobočkami v USA a v Austrálii. „Broker je můstek mezi technokratickým přístupem fabriky a estetickým viděním kapely. Brokeři mají zmapovaný trh, znají své zákazníky a na trend prodlužování lhůt jsme byli schopni reagovat dřív,“ říká za firmu Čepek.

Brokeři tedy zastupují řadu klientů, kteří by sami o sobě u lisoven neměli dobrou vyjednávací pozici. Ve spojení s brokerem ovšem mají obdobnou sílu jako velcí vydavatelé, v případě XVINYLX třeba i malé punkové labely.

Brokeři mají u lisoven nasmlouvané výrobní kapacity v daném roce, a ty potom nabízejí vydavatelům. Výhody? „Broker nabízí výhodnější výrobní ceny než lisovny. A pak je tu jistota rezervace, tuto garanci vám lisovna dnes často nedá,“ vypočítává Daniel Dudarec, který služeb brokerů také využívá.

Největší evropské lisovny

  • GZ Media (ČR)
  • Optimal (DE)
  • Pallas (DE)
  • Vinyl Factory (UK)
  • Takt (PL)
  • Music Industry (NL)
  • MPO (FR)

Přesto se dodací lhůty v posledním roce prodloužily i u brokerů, protože na faktickou obsazenost lisovacích strojů nemají vliv. Někteří dokonce začali dodací termíny stupňovat cenou; za „expresní“ dodání si připlatíte a pokud nespěcháte, můžete naopak ušetřit.

„Rozdílné expedice jsou nastaveny proto, abychom mohli lépe korigovat využití kapacit linek a kapacity výroby matrice pro lis, který je úzkým hrdlem. Za ochotu si na vinyl počkat nabízíme slevy,“ vysvětluje Marek Košulič za brokera AZCD, který nabízí vydavatelům cenově odstupňované lhůty od tří do šesti měsíců.

Ti méně trpěliví umělci se zatím mohou vrátit k „zatracovanému“ CD, nebo z nedostupnosti vinylu udělat přednost.

​Až bublina splaskne

Petr Čepek z XVINYLX současnou situaci srovnává s vinylovým boomem před sedmi lety, i když příčiny vidí jinde. „Než tehdy výrobci zareagovali navýšením kapacit, byly přechodně výrobní lhůty desek i rok. Tehdejší převis byl ovšem způsoben generickým růstem, zatímco teď všichni spekulují, zda jde jen o bublinu, která zase splaskne. Lisovny proto s investicemi vyčkávají delší dobu,“ myslí si.

Výsledky GZ Media (2020)

Tržby společnosti GZ Media dosáhly v roce 2020 celkem 2,88 miliardy Kč, což představuje pokles o 1,7 % oproti 2,931 miliardy Kč v roce 2019. Hlavní a v podstatě jedinou příčinou byla globální pandemie, která na část roku zcela přerušila nebo omezila část prodejních kanálů společnosti. Hospodářský výsledek firmy naopak vzrostl z 353 milionů Kč v roce 2019 na 556 milionů Kč v roce 2020, což znamená nárůst o 58 %. GZ Media za příčiny označuje hlavně zefektivnění samotné výroby a vyšší výnosy z dividend od dceřiných společností.

Zdroj: Výroční zpráva GZ Media

To potvrzuje i ředitel GZ Media Michal Štěrba. „Pokud chcete zdvojnásobit kapacitu, znamená to práci na dvanáct až osmnáct měsíců, abyste nainstalovali stroje, zaučili operátory a podobně. Dnes děláme rozhodnutí, která se na kapacitě projeví nejdříve za rok,“ upozorňuje. Přesto zde kapacitu postupně navyšují už zhruba desátým rokem. „Přistupujeme k tomu s optimismem a s vírou, že trh bude dále růst, ale zároveň nejdeme do investic bezhlavě.“

Příznivce vinylů také příliš nepotěší, že cena desek pravděpodobně vzroste. Příčinou nejsou ani tak delší dodací lhůty, ale jiné nepřímé dopady pandemie; roste cena transportu a především surovin, tedy plastů a kovů. „I německá lisovna, s níž spolupracuji, během lockdownu dvakrát zvedla ceny PVC granulátu, což má také vliv na koncovou cenu. I já jsem tak musel zvednout distribuční ceny,“ přiznává za Minority Records Dudarec.

Naopak pouze dílčí a přechodný vliv prý měly problémy s dopravou. Ta sice v době lockdownu podražila, ale přeprava desek se dnes častěji než letecky realizuje kombinovanou nebo námořní dopravou. „To se dřív u LP moc nedělalo, ale není to zásadní problém, protože dodací lhůty to prodlužuje maximálně o třicet dní,“ říká Petr Čepek.

Infographic: The Vinyl Comeback Continues | Statista

GZ Media sice rostoucí ceny vstupů nemůže na zákazníky přenést hned, protože uzavřené kontrakty hodlá realizovat za původních podmínek, zvýšení výrobních cen v delším horizontu ale připouští. „Do výsledné ceny to promítáme jen do určité míry a se zpožděním. Chceme být féroví, a tak občas nakoupíme materiál draze, ale desky dodáme za původní cenu,“ tvrdí Štěrba.

Hudbu poslouchám na...

Broker XVINYLX zatím doufá, že se situace stabilizuje, jakmile pominou nejistoty v cenách plastů a dalších surovin. A až splaskne „covidová bublina“, která tak trochu zastřela dlouhodobou renesanci vinylů. „Situace by se měla stabilizovat ve druhém kvartále 2022 a koncem roku 2022 se stabilizuje určitě. Neumím si představit, že by výrobci nereagovali, pokud se ukáže, že ten růst má trvalejší charakter,“ věří Čepek.

Ti méně trpěliví umělci se zatím mohou vrátit k „zatracovanému“ CD, nebo z nedostupnosti vinylu udělat přednost. Jako třeba bostonské duo Damon & Naomi, které aktuálně vydalo jakýsi „vinyl bez vinylu“: digitální download obalili výpravným, takřka padesátistránkovým tištěným bookletem. „Starý dobrý download“ se tu pojí se stále více ceněným fyzickým artefaktem.

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
27
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Petr  Vidomus

Petr Vidomus

Dramaturg Českého rozhlasu a sociolog se specializací na moderní sociální hnutí. Zajímá se o klimatickou politiku, konzervativní hnutí a politické souvislosti jazzu 50. let. Potěšíte ho vinylem a dobrým... Více

Související témata

byznyscovidhudba
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo