Na elektřinu už jezdí i legendární Lada Niva. Zaujme velmi nízkou cenou
Elektrický pohon prostupuje světem. V poslední době se ho tak dočkaly i mnohé legendární vozy. Naposledy se mezi ně zařadila Lada Niva.
Lada Niva se vyrábí už od roku 1977, a tak za svoji kariéru zažila již mnohé. Vznikala v době Sovětského svazu, jehož rozpad přežila, stejně jako změnu jména – léta se prodávala jako 4x4, aby se opět vrátila k označení Niva. I v měnícím se světě však zůstává v základu stejná, protože přesně takovou ji cílová klientela chce. Nyní se však nové době přece jen přizpůsobila. Přivítejte Ladu Niva s elektrickým pohonem.
Hned v úvodu však zdůrazňujeme, že tenhle projekt není dílem samotné automobilky z Toljatti, ale německé firmy Schmid GmbH. Ta staví elektrický kit Elantrie, pomocí něhož lze na elektrický pohon přestavět i běžný automobil s konvenčním pohonem. A právě stavba elektrické Lady Niva má dokázat univerzálnost této sady, podobně jako dříve firmou prezentovaná Dacia Sandero.
Schmid GmbH zdůrazňuje, že díky jejímu kitu lze na elektrovůz postavit i nějaký dostupný automobil, třeba právě z dílny Lady nebo Dacie, a to za nízkou cenu. Ten podle webových stránek firmy přijde na 2.800 eur, což je jen bezmála 73.000 korun. Důvodem toho je fakt, že spalovací motor není v rámci přestavby z auta odstraněn zcela, ale jen jeho část, jako je hlava motoru, písty, ojnice nebo palivový systém.
Do volného prostoru je následně umístěn elektromotor, který je s klikovým hřídelem přes speciální adaptér a řemenový nebo řetězový převod. Baterie pak nahradí palivovou nádrž a nechybí ani zásuvka pro dobíjení externích zařízení.
Konkrétně vůz používá elektromotor o výkonu 66 kW, který čerpá energii z lithium-železito-fosfátových baterií s kapacitou 30 kWh. Výrobce přitom věří, že i s tak nízkou kapacitou elektrická Niva zvládne ujet až 300 kilometrů bez nutnosti nabíjení. Firma navíc zdůrazňuje, že akumulátory zvládnou i vysoký nájezd. I po ujetí 450.000 km mají pořád nabízet kapacitu 80 %. Při pravidelném dobíjení mají přitom vydržet až 25 let.
Firma Schmid kit Elantrie vyvíjí jako dostupné řešení elektrického pohonu pro tzv. druhá auta v rodině, která primárně jezdí na krátké vzdálenosti a často stojí. I proto kapacita baterií není nijak vysoká a proto se původní sada testovala v útrobách Volkswagenu Golf třetí generace. Ze stejného důvodu pak má být plusem možnost dobíjení externích zařízení, která se má využívat právě během té dlouhé doby, co takový automobil denně stojí.