Finové se doma nechali porazit Estoncem

Předposlední dějství finského národního mistrovství se odehrálo společně s pátým podnikem mistrovství Evropy historiků.

Konkurence mezi historiky se na severu Evropy moc kvalitní nesešla, ze zahraničí dorazila pouze trojice posádek usilující o mistrovské body. Ernie a Will Grahamové z Británie přivezli dvojici Fordů Escort a Němec Siegfried Mayr dorazil se skandinávskou technikou Volvo 244. Ani mezi domácími finskými posádkami nebyl zájem o evropské body zrovna veliký, kromě Ville Silvastiho a jeho tradičního atraktivního Audi Quattro A2 to už byla pouze dvojice jezdců s Favority Jukka Aromaa a Matti Tarvainen a Teuvo Hämäläinen s Alfou Romeo. Jediná šotolinová soutěž kalendáře tedy takřka nikoho z pravidelných účastníků na start nepřilákala a daleko zajímavější startovní listinu nabídne na začátku září Rally de Asturias Histórico ve Španělsku. Silvasti navigovaný světově známým spolujezdcem Ristem Pietiläinenem vyhrál vyjma dvou zkoušek všechny a do cíle dojel s takřka minutovým náskokem na Kariho Kivenneho disponujícího stejnou technikou. V boji o poslední pódiovou příčku porazil Jarno Grönholm s Volvem Jariho Latvalu s tradiční Celicou.

Posádky soudobých vozů v pátek absolvovaly pouze jeden průjezd trojicí úseků, na kterých se předtím proháněli historici. V sobotu pak absolvovaly plnou porci kilometrů a znovu musely na trať až po průjezdu historiků. Z toho neměl moc velkou radost lídr mistrovství Teemu Asunmaa, pro kterého to znamenalo upravovat historiky vyježděnou nevhodnou stopu pro soupeře za svými zády. Mikko Heikkilä a Emil Lindholm s dalšími škodovkami to měli o něco jednodušší, ale na finských tratích není nic zadarmo. O tom se minule přesvědčil Juha Salo s další Fabií Rally2 evo a po příkopové příhodě nezískal žádné body. Trojice rivalů mu tak v průběžném pořadí odskočila a Salo teď měl poslední příležitost udržet se ve hře před poslední rally sezóny. Jeho výkon ale tentokrát na poražení třech hlavních adeptů nestačil a po přičtení desetisekundové penalizace mu po prvním dnu patřila až sedmá příčka. V sobotu se pak Salo sice o jednu pozici výše posunul, ale při velké bodové ztrátě za lídrem mistrovství to už na titul stačit nebude.

Lindholm s Fabií obutou do indických pneumatik MRF začal nejrychleji a ze tří pátečních testů dva vyhrál. Heikkilä si připsal zbylý dílčí triumf a do soboty odjížděl jako druhý s odstupem 7,4 sekundy. Asunmaa si stěžoval na čištění stopy po historicích a držel se až na čtvrtém místě. O to ale v sobotu přišel, když podlehnul Eeriku Pietarinenovi. Finský mistr z roku 2018 to poslední tři sezóny zkouší na mezinárodní půdě, ale takových úspěchů jako doma tam nedosahuje. Letos si teď poprvé odskočil do domácího šampionátu a s Volkswagenem Polo GTI R5 se nakonec umístil hned pod pódiem. Jeho značkového kolegu Egona Kaura v pátek zpomalily problémy s motorem, ale v sobotu se dostal do pořádného tempa. Na silnou konkurenci finského mistrovství Estonec nikterak nehleděl a vyjma úvodní ranní zkoušky všechny ostatní ovládnul. Po třetí sobotní zkoušce se dostal do čela a finskou baštu nakonec úspěšně vyloupil. Domácí jezdce ale Kaur nemusel zase tolik vzrušovat, když jim body do šampionátu nebral. O maximum bodů se tak poprali Heikkilä s Lindholmem. Druhý jmenovaný šel do závěrečného testu s náskokem 6,4 sekundy, ale nakonec si druhou příčku uhlídal pouze s vypětím všech sil. Heikkilä tento boj prohrál jen o 6 desetin. I tak se ale posunul před závěrečnou rally o jeden jediný bod do čela mistrovství. Velké finále se odehraje na začátku října a vzhledem k malým bodovým rozdílům nejrychlejší trojice soutěž slibuje parádní souboje. V aktuální Top Building Ralli se objevila i zajímavá postava v hodnocení SM2. Esapekka Lappi si pořídil Toyotu Yaris N5 a při prvním společném startu pořádně zatápěl i soupeřům v silnějších vozech Rally2. Do cíle bývalý tovární pilot Toyoty a Citroënu dorazil jako sedmý absolutně a SM2 zcela jasně ovládnul.

Stav šampionátu: 1. Heikkilä 86, 2. Lindholm 85, 3. Asunmaa 79, 4. Salo 63, 5. Röyhkiö 43, 6. Tahko 42

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!