JCDecaux na zastávkách provozuje reklamní plochy s milionovými tržbami, městské části z toho ale nemají ani korunu

Boj o zastávky. Ačkoliv francouzské reklamní firmě JCDecaux loni skončila smlouva na provozování pražského mobiliáře, pod některými jejími přístřešky budou Pražané čekat na MHD i nadále. A to navzdory tomu, že magistrát označil zmíněný kontrakt z devadesátých let jako nevýhodný a rozhodl se raději na vlastní náklady pořídit nový mobiliář, který bude v majetku města. Ovšem JCDecaux, která byla v této souvislosti odsouzená za manipulaci s veřejnými zakázkami, se namísto s magistrátem dohodla s některými pražskými radnicemi. Dohoda je přitom nestandardní. JCDecaux totiž na těchto zastávkách bude i nadále vydělávat prodejem reklamy, ovšem městským částem nezaplatí ani korunu na nájemném. 

Ze smluv mezi JCDecaux a městskými částmi, které má redakce k dispozici, jasně vyplývá, že JCDecaux bude v některých městských částech po dobu neurčitou nadále provozovat přístřešky na zastávkách pražské MHD, na kterých bude vydělávat nemalé částky prodejem reklamy. Městské části, na jejichž pozemcích přístřešky stojí, si však příliš nepolepší. JCDecaux jim nebude hradit žádné nájemné ani podíl z výnosů.

Na pozemcích pražských městských částí se přitom nachází přibližně 200 přístřešků pro MHD, na každém z nich jsou v průměru tři reklamní plochy. Dohromady se jedná tedy o 600 ploch, přičemž měsíční cena za jednu takovou reklamní plochu se pro klienty po započtení všemožných slev pohybuje okolo 8,5 tisíce korun. Ročně tak JCDecaux na dvou stovkách přístřešků může vydělat kolem 61 milionů korun. Městským částem přitom nic nezaplatí. „Tohle je naprosto špatně. Standardní je, aby firma, která má komerční příjmy z reklamních nosičů normálně odváděla část výdělku majiteli – v tomto případě městským částem v podobě nájemného,“ komentuje dohodu Jan Binar, prezident Asociace komunikačních agentur.

Že je nabídka poměrně nelogická ostatně ilustruje i zájem konkurence, která městským částem předkládá výhodnější návrhy. Například společnost RailReklam radnicím nabídla, že bude za každý přístřešek platit městské části nájemné ve výši 100 tisíc korun ročně. Po započtení všech přístřešků spadajících pod radnice to znamená příjem 20 milionů korun ročně. RailReklam navíc nabídla, že na své náklady vymění téměř třicet let staré přístřešky JCDecaux za nové a moderní. 

Ty by rovněž korespondovaly s architektonickým řešením, které si zvolila Praha pro svůj vlastní mobiliář, který bude pořizovat a v nadcházejících dvou letech instalovat po celém městě. Jedná se o přístřešky s digitálními zobrazovači příjezdu vozidel MHD a informací o objektech v okolí, bezdrátovým nabíjením mobilních telefonů a digitální reklamou. RailReklam je připravena celou výstavbu a provozování včetně elektropřípojek hradit z vlastních zdrojů, dále se o ně bude na své náklady starat, tedy zajistí jejich mytí, údržbu či opravy.

Například Praha 2 ale podle vyjádření místostarosty Václava Vondráška neplánuje nabídku od RailReklamu přijmout, přesto, že je na první pohled výhodnější a logičtější. Dokonce tuto nabídku označil za komerční bublinu. Byl to ale právě místostarosta Vondrášek, který navrhnul, prosadil a následně podepisoval smlouvu o spolupráci s JCDecaux s nulovým příjmem pro městskou část.

Další problémy JCDecaux v Praze

Obvodní soud pro Prahu 1 letos uznal vinnými firmu JCDecaux, jejího technického ředitele Tomáše Tenzera a bývalého místostarostu Prahy 1 Michala Valentu (ODS) v korupční kauze kvůli zmanipulované zakázce na venkovní reklamu v Praze. Tenzer s Valentou byli zachyceni v policejních odposleších, kde se domlouvali, jakou nabídku má společnost JCDecaux podat ve veřejné soutěži na reklamu, kterou právě Praha 1 pořádala. Valenta si následně vyfakturoval u společnosti částku 200 tisíc korun. 

Podle policie a státního žalobce se jednalo o odměnu za poskytnutí těchto informací. Mimo jiné jde o stejného manažera, který se stýkal s bývalou šéfkou pražských Pirátů Michaelou Krausovou, která následně na svůj post musela rezignovat. Firma JCDecaux také předloni prohrála soud s pražským dopravním podnikem ohledně provozu reklamy v MHD. Soud dal zapravdu podniku v tom, že je smlouva neplatná. JCDecaux má problémy i na pražském letišti Václava Havla, kterému podle ministryně financí Aleny Schillerové dluží na nájemném, které činí 74 milionů korun ročně.

sinfin.digital